Nieuws

In tegenstelling tot de personenautomarkt, waar het aandeel leaseauto’s onder de nieuwe verkoop boven de 50 procent zit, worden bestelauto’s veelal direct afgerekend. Uit onderzoek van BedrijfsautoRAI 2015, die dinsdag 20 oktober van start gaat, blijkt dat meer dan 80 procent van de ondernemers zijn bestelauto gekocht heeft.  Daarnaast gebruikt een meerderheid zijn bestelauto ook privé en lijkt er nog een groot potentieel voor de elektrische bestelauto te liggen.

Vivaro_Trafic (2)In de top 3 van belangrijkste aanschafcriteria staan respectievelijk: de aanschafkosten, de grootte van de laadruimte en de kosten per kilometer. Op de vierde plaats volgt pas het merk van de bestelauto. Hieruit blijkt dat de initiële aanschafkosten een belangrijker criterium zijn dan de kosten per kilometer. De verhouding koop – lease komt uit op 80 – 20. Een groot verschil ten opzichte van personenauto’s waar, mede door de privé lease mogelijkheden, meer dan 50 procent van de nieuw verkochte auto’s geleased wordt. Dat de grote meerderheid – maar liefst 80% – zijn bestelauto koopt, weerspiegelt wellicht de uitkomst dat 60 procent van de respondenten deze ook privé gebruikt. Schade rijden doet slechts 2 procent meer dan 3 keer per jaar en 75 procent rijdt nooit schade.

In het onderzoek is respondenten ook gevraagd naar de inrichting en uitrusting van hun bestelauto en naar de mogelijkheid van elektrisch rijden. De meeste personen die een bestelauto rijden, richten deze in op basis van hun specifieke wensen en de soort lading die ze vervoeren. Uit het onderzoek blijkt dat een iets groter percentage het inrichten zelf doet (36%) en een wat lager percentage dit uitbesteed (29%). Met betrekking tot in-car systemen heeft slechts 5% een tachograaf, 13% een voertuigvolgsysteem en slechts 57% een navigatiesysteem in de bestelauto. Elektrisch rijden is voor 44% van de respondenten geen optie. Echter, 24% zou vanuit duurzaamheidsoogpunt elektrisch rijden overwegen en 32% twijfelt hierover. Indien men de juiste argumenten weet te vinden om de twijfelaars te overtuigen, ligt er nog een groot potentieel voor elektrische bestelauto’s.

Op de BedrijfsautoRAI tonen een aantal bestelautomerken hun nieuwste modellen, waaronder ook hybride en elektrisch aangedreven voertuigen. Direct grenzend aan het plein treffen bezoekers aanbieders van producten, diensten en systemen gericht op het lichte bedrijfswagensegment. Denk hierbij aan bedrijfswageninrichting en -uitrusting, in- en ombouwers, onderdelen en accessoires, onderhoud- en serviceproducten, fleet management en navigatiesystemen. Ondernemersvereniging EVO speelt een centrale rol op het Bestelauto Plein. In het midden van het plein bevindt zich het EVO Theater dat elke beursdag een inhoudelijk programma biedt dat aansluit op de marktontwikkelingen en thema’s die spelen binnen het lichte bedrijfswagensegment. Het EVO Theater is vooral gericht op midden- en kleinbedrijven en ZZP-ers. Op de website is het complete programma te zien. Ook kunnen hier toegangskaarten met korting besteld worden.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.