Nieuws

De Mercedes-Benz Vito, V-klasse en de elektrisch aangedreven EQV variant krijgen een facelift. Zowel interieur als exterieur worden zelfs voor Mercedes-Benz begrippen naar ongekende hoogte getild. Voor het waarom van deze tweede midlife aanpassing heeft het merk in een persbericht maar liefst vijf kantjes uiterst creatief taalgebruik nodig. De auto kreeg immers nog geen drie jaar terug al een stevige upgrade?

Natuurlijk is de Mercedes-Benz Vito en inmiddels ook de eVito een enorme bijdrage in het midsize bestelwagenlandschap. Ook in Nederland is de auto heel populair onder ondernemers en taxibedrijven met vorig jaar een marktaandeel van 17 procent. De eerste W638-generatie dateert van 1996. De auto was vanaf dag één een blijvertje, want sinds 2014 rijden we via de W639 alweer met de derde generatie: de W447. Die kreeg in 2020 een stevige midlife upgrade. Dat riep bij velen toen al de vraag op welke ondernemer dat allemaal nodig heeft op een bedrijfswagen. Of die vraag er in Nederland is of niet, wereldwijd is hij er volgens Mercedes-Benz Vans wel. En deels wordt hij ook ingegeven door de nieuwste Europese veiligheidsregels die volgend jaar juli ingaan. Maar afgezien van die verplichtingen, heeft Mercedes-Benz bovenop de nu reeds leverbare luxe nóg weer een flinke schep gedaan.

Voor de goede orde: zowel de maatvoering van de voertuigen als hoogstwaarschijnlijk ook de aandrijving blijven gelijk. Wie dat anders wil, zal moeten wachten tot eerste helft 2026 wanneer Das Haus onder de naam VAN.EA een geheel nieuw variabele architectuur gaat lanceren dat zowel onder de Vito-achtigen als de Sprinterversie moet gaan passen. Dat op elektrische aandrijving gerichte platform heeft alles te maken met het streven van Mercedes-Benz, in 2025 20 procent van al haar bestelauto’s als elektrisch aangedreven voertuig te verkopen. En in 2030 moet dat 50 procent zijn. Dat vraagt om een nieuw design dat zo goed mogelijk omgaat met het meergewicht van batterijen en de algehele sterkte van de auto.

Maar de eerste drie jaar zullen we het nog met deze generatie Vito moeten doen. Vandaar dat er op de persmeeting met geen woord over aandrijving, range en afmetingen gerept werd. Wel over luxe, nog meer luxe én de overtreffende trap daarvan. Dat laatste vinden we natuurlijk terug in de V-klasse en zijn elektrisch aangedreven EQV-variant. Hier is werkelijk het hele optieboekje van een personenwagen S-klasse leverbaar. Van interieurverlichting in 64 aanpasbare kleuren, realtime muziek streaming tot navigatie met augmented reality. 

Maar de meeste ondernemers zullen vooral geïnteresseerd zijn in de vernieuwingen bij de Vito en eVito. En dat zijn er nogal wat, waarvan een deel zelfs standaard. De grootste meerwaarde is hier, dat ook de Vito en eVito nu af fabriek voorzien zijn van de huidige generatie van het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasysteem. Via knoppen op het vernieuwde stuurwiel, touchscreen buttons op het centrale display of spraakgestuurd via de aanmoedigingskreet ‘hey Mercedes’ krijgt de bestuurder nu toegang tot zijn telefoon, radio, multimedia en navigatie.

Eveneens standaard zijn de parkeerondersteunende functies die voortaan ook worden weergegeven op het centrale scherm. Dat omvat de gewone achteruitrijcamera en de achteruitrijhulp die waarschuwt voor aankomend verkeer als je achterwaarts uit een parkeerplaats rijdt. Dat heeft gedeeltelijk te maken met de nieuwe Europese GSR2 eisen. Dat staat voor General Safety Rules. Die worden van juli volgend jaar verplicht voor alle nieuw toegelaten voertuigen in Europa. Ze omvatten behalve de achteruitrijhulp ook intelligente snelheidsassistentie, vermoeidheidsdetectie, lane keeping en noodstop ondersteuning.

Bij Mercedes-Benz heet dat intelligente snelheidsassistent, Attention Assist, actieve spoorassistent, en actieve remassistent met kruispuntfunctie. Het merk vult dat zelf nog aan met standaard heel handige en veilige voorzieningen als de lichtassistent inclusief een regensensor, cruise control, en een dodehoekassistent. Daarmee is er een zeer compleet standaard veiligheidspakket gevormd waar de ondernemer wat aan heeft. Op de V-klasse en EQV is ook Distronic met routeafhankelijke snelheidsaanpassing en automatisch optrekken in files standaard. Voor de Vito en eVito is dat optioneel net als een 360 graden birdview parkeerpakket.

Dat is allemaal verpakt in een nieuw dashboard dat standaard in gewoon kunststof is uitgevoerd. Maar op wens kan de ondernemer dat ook in een S-klasse hoogglans zwarte trim kopen. Het dashboardkastje kan vanaf nu op slot. Maar helaas valt het aantal aflegmogelijkheden een beetje tegen. Op het dasboard is er wel plaats voor een A4 notitieblok. Maar of er op die plaats ook ruimte is voor een ouderwets clipboard is de vraag. Mogelijk dat Mercedes-Benz er vanuit gaat dat de moderne servicemedewerker tegenwoordig paperless werkt. Vaak zal dat ook zo zijn. Maar dan verwacht je toch ergens een goede plaats voor een laptop of een fleetmanagementsysteem. Dat lijkt er zo op het eerste gezicht niet te zijn.

Als de ondernemer kiest voor de PRO-uitrustingslijn krijgt hij onder andere ook de beschikking over comfortabele voorstoelen met een 4-voudige lendensteun en verstelbare zitkussendiepte en een grotere tank van 70 liter. De uitrusting van de topuitvoering Vito SELECT omvat onder meer 17-inch lichtmetalen wielen, adaptieve Multibeam LED-koplampen, een automatische transmissie inclusief elektrische parkeerrem. Het uitgebreikde spiegelpakket, chroompakket voor het interieur, smartphone-integratie en een verchroomde grille maken de auto compleet. Voor de gesloten bestelwagen is ook een BASE Plus-pakket dat delen van al dit fraais bevat.

Het exterieur is qua maatvoering ongewijzigd. Maar de auto kreeg wel een nieuwe grille en wat Mercedes-Benz ‘een krachtig gelijnde’ bumper. Die is standaard in een grijze kunststof maar kan optioneel deels in de kleur van de carrosserie meegespoten worden. Wat de auto inderdaad een krachtiger look oplevert. Aan de achterzijde vallen de nieuw geïntroduceerde achterlichtpartijen die zeer fraai geïntegreerd in de carrosserie verwerkt zijn en onmiskenbaar vertellen dat we hier met een Vito 2023 van doen hebben.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.