Nieuws

Bestelauto’s rijden per jaar zelden meer dan 40.000 kilometers en slechts 2-3 procent wordt ingezet bij bezorging van e-commerce. Deze en nog veel meer andere feiten komen uit een grootschalig onderzoek naar het gebruik van bestelauto’s, donderdag gepresenteerd op het Jaarcongres van Topsector Logistiek.

De klimaatdoelstellingen, waarover afspraken gemaakt zijn tijdens de COP21 in Parijs, hebben een belangrijke rol in Topsector Logistiek. Logistiek is de dienst om goederen te transporteren waar om gevraagd wordt en dat leidt tot uitstoot. De Topsector kiest er voor om reductie van de uitstoot vanuit de vraag naar transport te analyseren. Daarbij bleek dat er zeer weinig bekend is over de inzet en de gebruikers van de meer dan 876.000 bestelauto’s in Nederland, terwijl ze een flinke bijdrage leveren aan de uitstoot, luchtvervuiling en congestie.

Op het Topsector Congres op 16 maart 2017 in Aalsmeer worden de eerste resultaten van de studie “Gebruikers en Inzet van Bestelauto’s in Nederland” bekend gemaakt. De studie, geïnitieerd door Connekt namens de Topsector Logistiek en uitgevoerd door een consortium bestaand uit de onderzoeksbureaus Buck, CE Delft, Districon, Panteia en TNO, geeft gedetailleerd inzicht in de gebruikers en inzet van de ca. 876.000 bestelauto’s in Nederland.

Opvallende inzichten uit het onderzoek zijn:

  • Het jaarkilometrage lijkt op dat van personenauto’s, 80 procent blijft op of onder de 30.000 km per jaar hangen, 95 procent onder de 40.000 km per jaar.
  • De veelrijders (3 procent van het aantal) zijn verantwoordelijk voor 10 procent van het afgelegd aantal kilometers door alle bestelauto’s in Nederland, met jonge bestelauto’s.
  • 35-50 procent Van alle bestelauto’s wordt voor goederenlogistiek gebruikt. Goederenlogistiek is gedefinieerd als het bedrijfsmatig transport van goederen (inclusief materialen voor de bouw) en/of onderdelen al dan niet in combinatie met diensten. Ruim de helft van alle bestelauto’s wordt in gezet in de sectoren bouw en handel: voor een flink deel is dat niet in goederenlogistiek volgens de bovenstaande definitie maar bijvoorbeeld voor servicediensten in combinatie met gereedschappen.
  • Bij bezorging aan huis is ca. 2-3 procent van de bestelauto’s betrokken. Door een verdubbeling van E-commerce activiteiten zal het aantal bestelauto’s daarom niet sterk doen toenemen.
  • Bestelauto’s blijven langer doorrijden dan vrachtauto’s, tot ca. 20 jaar lang. In de leeftijdscategorie van 15 tot 20 jaar rijden ze nog steeds meer dan 10.000 km per jaar; bij 15 jaar oud nog ongeveer 13.000; bij 20 jaar oud nog ongeveer 11.000.
  • Bestelauto’s rijden vooral in de voorkant van de spits, en dat geldt vooral voor de bouw.
  • Oude bestelauto’s rijden relatief veel (40 procent of meer) kilometers buiten werktijd, en dan vooral in het weekend.
  • De oudere bestelauto’s zorgen voor een relatief grote bijdrage aan de luchtvervuiling: 8 procent van de kilometers gereden door bestelauto’s (Euro 0-2) zorgen voor 9 procent van de NOx en 39 procent van de fijnstof uitstoot door bestelauto’s.
  • Bestelauto’s zorgen voor 34 procent van de fijnstofemissies in de bebouwde kom van alle wegverkeer, terwijl hun aandeel van de gereden kilometers van alle wegverkeer binnen de bebouwde kom 12 procent is.
  • Bestelauto’s zorgen voor ca. 14 procent van de CO2 uitstoot van het Nederlands wagenpark (personen en vracht), en ca. 35 procent van de CO2 uitstoot van logistiek verkeer (incl. binnenvaart).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.