Nieuws

Petitie tegen tachograaf in bestelauto

3

Verladersorganisatie Evofenedex start een petitie tegen de tachograaf in een bestelauto. Daarmee gaat Evofenedex in tegen de wens van België, dat juist het tegenovergestelde wil.

Eerder al pleitte diverse partijen in Europa ervoor om de tachograaf voor alle bestelauto’s te verplichten. Evofenedex vindt het absurd dat de Europese Commissie overweegt om het apparaat dat de rij- en rusttijden van chauffeurs registreert, te verplichten. Ruim 95 procent van de ongeveer één miljoen bestelauto’s die in Nederland rijden, zijn namelijk in de service-industrie actief. Deze auto’s rijden jaarlijks gemiddeld minder dan 18.000 kilometer, waardoor het registeren van de rij- rusttijden volgens Evofenedex onzin is.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen maakt Evofenedex zich hard voor ondernemers met een bestelauto. Volgens de organisatie is de bestelauto een werkpaard, geen melkkoe van de overheid. Omdat evofenedex nog voor de verkiezingen van 15 maart een petitie wil overhandigen tegen de tachograaf, vraagt de vereniging ondernemers die de actie nog niet steunen, om dit alsnog te doen.

 


3 reacties op “Petitie tegen tachograaf in bestelauto

  1. Eddy van Thielen schreef:

    In België viseren ze wel niet de bestelwagen van de loodgieter, de bouwvakker, of de bakker, maar wel bestelwagens die goederen van derden vervoeren over langere afstanden. Het blijkt namelijk zo dat er nogal wat bedrijven in de transportsector tot drie a vier bestelwagens, al dan niet met aanhanger, inschakelen ter vervanging van één vrachtwagen. Dit niet alleen om de kilometerheffing voor vrachtwagens te omzeilen, maar ook om de rust en rijtijden niet te moeten respecteren. Dit heeft al voor ongevallen gezorgd, en het is ook niet eerlijk ten opzichte van de eerlijke transportfirma’s, die wel de kilometerheffing moeten betalen, en die wel de rust en rijtijden respecteren. Alleen de bestelwagens die goederen voor derden vervoeren zouden dus zo een tachograaf krijgen, en niet alleen transportfirma’s maar ook koerierdiensten, omdat daar op regelmatige basis misbruiken worden vastgesteld.

  2. René Cox schreef:

    Er zijn heel veel ongevallen in Belgie met vrachtwagens, het licht niet aan de tachograaf maar aan de kwaliteit van de bestuurders, een tacho in bestelwagens kan dat niet oplossen.
    Wij hebben in Belgie al markt verloren door dat zij de europese eisen willen invoeren, terwijl de ambtenaren geen verstand hebben van voertuigen..
    Ze voeren Kilometer heffing en sluiten alle parkings voor vrachtauto,s en geven geen service aan deze chauffeurs ( sanitaire voorzieningen)

  3. Eddy van Thielen schreef:

    U heeft natuurlijk gelijk mijnheer Cox, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Het gaat er om dat er nu bestelwagens, desnoods met aanhangwagen, worden ingezet ter vervanging van vrachtwagens. Dit om aan de kilometerheffing, en aan de rij en rusttijden te ontsnappen. Van de 10 bestelwagens die aan de kant gezet worden, zijn er al 6 die vervoer van derden doen, en dikwijls fors overladen rondrijden met chauffeurs die al meer dan 10 uur achter het stuur zitten. Dit is niet alleen onveilig, maar ook niet eerlijk tegenover de eerlijke vrachtwagenchauffeur, die wel kilometerheffing moet betalen, en zich wel aan de rij en rusttijden houdt, daar gaat het om.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.