Nieuws

Afgelopen zomer presenteerde de Europese Commissie voorstellen voor nieuwe emissie-eisen voor bestelauto’s voor 2020. Met ingang van dat jaar mogen ‘vans’ nog maar 147 gr CO2 per km uitstoten. Lobbyclub Transport & Environment (T&E) vindt dat te hoog. Een lagere emissie kan fleetowners tot wel 825 euro per jaar per bestelauto besparen, zo heeft T&E laten uitrekenen door TNO.

CO2De emissie-eis voor personenauto’s werd vastgesteld op 95 gr/km CO2. William Todts, beleidvoerder bij T&E zei in juli al: “Het is onzin de emissie-eis voor bestelauto’s zoveel hoger te stellen dan die voor personenauto’s. Als autofabrikanten toch al schonere technologie moeten ontwikkelen, kan die ook worden toegepast in bestelauto’s. Het is onverstandig dat niet te doen.” T&E gaf direct TNO opdracht om te bekijken of de emissie-eis voor bestelauto’s naar beneden kan worden bijgesteld.
Uit het rapport blijkt dat fleetowners tot wel 825 euro per jaar per bestelauto op brandstof kunnen besparen als de CO2-eis voor 2020 wordt gesteld 118 gr/km. De reductie in CO2-uitstoot zou 2,7 miljoen ton per jaar extra zijn dan bij een eis van 147 gr/km. Het rapport rekent voor dat de operationele kosten voor brandstof per jaar ongeveer 2.400 euro zijn, en dat dat ongeveer een derde is van de totale cost of ownership. Schonere technologie in bestelauto’s maakt ze weliswaar duurder, maar ook zuiniger, betoogt TNO in het rapport, en daarom zou een besparing van gemiddeld 6.500 euro per bestelauto mogelijk zijn. De terugverdientijd van een duurdere bestelauto zou liggen op ongeveer drie jaar.
Uit het rapport blijkt ook dat de uitstoot van bestelauto’s gemiddeld lager is dan eerder werd aangenomen. Volgens T&E is een emissie-eis van 147 gr/km daarom vrij makkelijk te bereiken. Ook de geschatte kosten om schonere technologie te ontwikkelen zijn volgens T&E overdreven. Greg Archer van T&E: “Door de te hoge eis van 147 gr/km CO2 emissie onthoudt de Europese Commissie fleetowners de mogelijkheid zo schoon mogelijke en zuinige bestelauto’s te rijden. Een strakkere eis levert economische en milieuvoordelen op. Met een te hoge eis voor bestelauto’s zal moderne technologie eerder toegepast worden in personenauto’s, en zullen bestelauto’s technisch gezien achterlopen.”
Bekijk hieronder het complete rapport van T&E en TNO.
file.php?id=79&hash=4816841d2a2a5e82b68e2f72951abddd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.