Nieuws

Plug-in Iveco ECOdaily productierijp

Iveco levert al sinds 1986 een geheel elektrische Daily. Vorig jaar kwam men klaar met de ontwikkeling van een nieuwe, geheel elektrische ECOdaily. De wagen kan sinds kort gewoon bij de dealer worden besteld. Iveco is daarmee de eerste in dit segment. Mercedes volgt binnenkort met een elektrische Vito, maar die is natuurlijk lichter en kleiner.

De ECODaily Electric past in Iveco’s streven om de klant een compleet programma CO2 gunstige voertuigen aan te kunnen. Zo zijn er in alle segmenten van het Iveco programma aardgas voertuigen te leveren en zijn er diverse hybride modellen te koop. Iveco is daarmee de bedrijfsautofabrikant die op dit punt de meeste mogelijkheden biedt. De ECODaily Electric was al een paar maanden te koop maar werd door Iveco vooral gezien als een voertuig voor grote klanten en voor tenders waarin CO2 een belangrijke rol speelde. Sinds dit kwartaal is de wagen echter voor iedereen leverbaar. De ECODaily Electric is geheel in eigen huis ontwikkeld, ontworpen, gebouwd, verkocht en geserviced.

De motor is een asynchrone drie fase wisselstroom motor met 30 kW constant vermogen (piekvermogen 60kW) voor de ECODaily 35S modellen en een identieke motor maar dan met 40 kW constant vermogen (80 kW piekvermogen) voor de 50C modellen. Uiteraard hebben de wagens een remsysteem waarbij energie terug wordt gewonnen. Alle elektrische componenten zitten dan wel in de motorruimte dan wel onder de laadvloer. Er wordt dus geen enkel compromis gesloten op het punt van laadvolume. Ook is het elektrisch system geheel geïntegreerd in de CAN Bus. Op een display kan de berijder precies aflezen hoeveel stroom er nog is, wat het voltage is en wat de temperatuur is van motor en accu’s. De energie komt van Zebra Z5 tractie batterijen op basis van Na/NiCl2 technologie. Ze zijn volledig afgesloten en produceren dus geen gassen of dampen. Ze zijn bovendien recyclebaar. Het opladen gaat via een in het voertuig aanwezige drie fasen 380V/32A installatie en kost acht uur. Daarmee heeft men dan een actieradius van 90 tot 130 km, afhankelijk van het batterijpakket en de gebruiksaard. De wagen rijdt net als een gewone ECODaily en heeft een geautomatiseerde transmissie. De snelheid is elektronisch begrensd tot 70 km/uur. De ECODaily 35S Electric heeft twee batterijen met een derde als optie. De modellen met lange wielbasis en de 50C modellen hebben standaard drie batterijen met een vierde als optie. De aanschafprijs is niet exact bekend en hangt af van de constructie die wordt gekozen en van de aantallen. Maar men moet al snel rekenen met een prijs die 30% boven die van een normale ECODaily ligt. Iveco gaat ervan uit dat de meerprijs binnen drie jaar is terugverdiend door de lagere brandstofkosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.