Nieuws

RAI Vereniging roept, samen met andere belanghebbenden, de Europese Commissie op tot een uitzondering op de rijbewijsplicht voor elektrische voertuigen tussen de 3500 en 4250 kg. Dit doet zij in een brief aan de heer Henrik Hololei, DG Move van de Europese Commisie.

De vrijstellingsregeling in Nederland, waarmee chauffeurs met een B-rijbewijs op een elektrisch of hybride/elektrisch voertuig mogen rijden, eindigde op 1 januari 2016. Van een overgangsregeling of nieuwe uitzondering is het -ondanks de inspanningen van RAI Vereniging en andere partijen- destijds niet gekomen.

Deze tijdelijke vrijstelling van het rijbewijs was bedoeld om te testen met de introductie van elektrische voertuigen voor stadsdistributie. Dit werkte; bedrijven hebben inderdaad fors geïnvesteerd in elektrische bestelwagens. Vervalt deze uitzondering, dan zijn die investeringen deels verdampt.

Zonder deze uitzondering worden deze pioniers op extra kosten gejaagd, want chauffeurs zouden dan hun rijbewijs C moeten halen om in de voertuigen te mogen rijden. Zoveel chauffeurs met een rijbewijs C zijn er ook niet, die schaarste is een probleem op zichzelf.

Mede op aandringen van RAI Vereniging heeft ons ministerie van IenM vorig jaar al een verzoek ingediend bij de Europese Commissie om opnieuw toestemming te verkrijgen voor een verhoging van het maximumgewicht voor het B-rijbewijs.

Zelfs wanneer het B-rijbewijs wel voldoende zou zijn, is elektrisch vervoer voor vervoerders al minder aantrekkelijk, vooral vanwege de hogere aankoopprijs (zelfs mét lokale subsidies meegerekend). Toch willen veel bedrijven vanuit duurzaamheidsmotieven overstappen op elektrisch transport. In sommige steden is dit noodgedwongen dankzij lokaal ingestelde milieuzones. Maar als een C-rijbewijs verplicht blijft vormt dat voor een grote groep een nét te hoge drempel.

Duitsland en Frankrijk kennen al wel een uitzondering op het rijbewijs, maar Nederland wacht nog altijd op toestemming van een pilotproject voor vijf jaar waar het ministerie van IenM vorig jaar om heeft gevraagd.

Een permanente oplossing is uiteraard nog wenselijker en ook daarop dringt RAI Vereniging aan, maar het zou aanzienlijk meer tijd kosten om deze te realiseren. Daarom vragen we nu allereerst of de Europese Commissie het lopende verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bij DG MOVE met urgentie wil behandelen, zodat per 1 januari 2018 een uitzonderingsregeling getroffen kan zijn.

De brief is -naast RAI Vereniging- ondertekend door Albert Heijn, evofenedex, Gemeente Amsterdam, Gemeente Rotterdam, DHL Express, TLN, Detailhandel Nederland, Thuiswinkel.org, PitPoint Nederland, PostNL, RAI Vereniging, Natuur & Milieu en FIER.

1 reactie op “RAI wil uitzondering rijbewijs elektrische voertuigen

  1. Henk-Jan schreef:

    Voor de volledigheid, de oude regeling voor electrische en hybride voertuigen ging tot een redelijk onverantwoorde 7,5 ton met alleen een B-rijbewijs. Van de totaal 42 voertuigen die van deze regeling gebruikt maakten, was er in totaal 1 aangemeld voor het proeftuinproject van de overheid. Niet zo heel gek dus dat de overheid deze regeling heeft stopgezet. 4250 kg met een B-rijbewijs is echter een meer reële benadering van de compensatie voor de gemonteerde accu’s

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.