
De Renault Trafic bestelauto was tot nu toe alleen te koop via het personenwagen dealernetwerk van het merk. Dat gaat veranderen. De bestelauto is, zoals Bestelauto een jaar geleden al voorspelde, vanaf nu ook onder het merk en via de dealers van Renault Trucks te koop. Dat heeft voordelen voor met name de uptime.
Met deze zet wil Renault meerdere doelen bereiken. Uiteraard meer verkopen en daarmee omzet genereren voor in dit geval de truckdealers. Dat zou volgens Renault niet ten koste gaan van de personenwagendealers, omdat de nagestreefde betere zichtbaarheid tot een beter marktaandeel zou moeten leiden.
Toch lijken de grootste voordelen aan de klant toe te vallen. Veel personenwagendealers hebben nu eenmaal de gewoonte om 18.00 uur de deuren te sluiten. Als ondernemer en zeker als ZZPer kan dat behoorlijk wringen. Auto’s hebben service nodig en MKB’ers met een busje hebben de instelling dat je pas naar huis gaat als de klus geklaard is.
De truckdealer zit al sinds jaar en dag meer op die lijn. Bij hem kun je je voertuig soms wel nog tot 20.00 uur in de avond inleveren. Dat is makkelijk voor een gewone onderhoudsbeurt. Bovendien kun je bij de truckdealer het onderhoud aan je voertuigen vooraf inplannen over een langere termijn en doet de truckdealer ook aan bandenservice. Daarbij kondigde Renault aan veel dat hun truckdealers meer onderdelen voor de Trafic op voorraad gaan houden. Dat kan veel tijd schelen.
Dat alles is nu ondergebracht onder de titel Fast & Pro en omvat naar wens ook een haal- en brengservice en vervangend vervoer. En, in navolging van de grote trucks, wordt het nu ook mogelijk voor een Trafic een soort onderhoudspakket af te spreken. Voor transportbedrijven die zowel trucks als bestelauto’s hebben, is het voordeel mogelijk het grootste: die kunnen nu hun hele mobiliteit regelen met één telefoonnummer.
We namen meteen de gelegenheid eens een aandacht rondje rond de vernieuwde Renault Trafic te lopen. Hoewel Renault in geuren en kleuren vertelde dat ze het voertuig vooral bij installatiebedrijven, koelvervoerders, de bouw, de ZZP-er, cateraars en in de groenvoorziening willen promoten lijkt het toch voor ons een auto voor iedereen die ook voor een Ford, VW of Vito zou kunnen gaan.
Om daar wat exclusiefs te bieden komt de nieuwe Trafic er in twee smaken: de Red Edition en de Red Exclusive. Die laatste onderscheidt zich met een exterieur met veel extra in de kleur meegespoten onderdelen en grotere 17 inch lichtmetalen velgen. Ook heeft hij een set breedstralers in de grille en parkeersensoren achter. Binnen ademt de auto de luxe van een personenwagen met midden op het dashboard een groot 8 inch multidisplay, aluminiumlook dashboard en een met leer bekleed stuurwiel. Als top of the line is er de special edition met extra in rood uitgevoerde snelheidsverhogende kunststofdelen. Dat rood komt ook terug in de stiksels van het naar wens lederen interieur. De laatste versie is duidelijk bedacht met een knipoog naar de ZZP-er. Overigens zijn die rode elementen blijkbaar ook gewoon los te koop want tijdens de perspresentatie lagen die keurig op een tafeltje van de toeleverancier uitgestald.
Het ziet er mooi uit en het voelt goed. Maar tijdens een rondje met het voertuig waren we toch meer onder de indruk van de excellent schakelende geautomatiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling techniek achter de in dit geval 170 pk sterk twee liter dieselmotor. Bij een Duitse besteller heet dat een DSG maar dit is een Frans voertuig. Wat je ook weer terugvindt in de nog steeds bijzondere module aan de stuurkolom waarmee je de DAB+ radio bedient. Geen enkel ander merk heeft dat, maar als je elke dag in de auto rijdt, zal het vast wel een keer wennen. Ook prettig zijn de alomvattende ADAS-systemen met als meest praktische functie de ACC. Met zijn LED-verlichting rondom kan de Trafic duidelijk weer een paar jaar mee.