Nieuws

De Volkswagen e-Crafter is vanaf nu te bestellen. De prijslijst begint bij 69.100 euro. Leasing is mogelijk vanaf 1031 euro per maand. Bestelauto kon recent met de e-Crafter rijden.

Heel veel van de e-Crafter kennen we al, zien we als we een rondje lopen rond het voertuig. De carrosserie is helemaal gelijk aan die van de Crafter met TDI-motoren. Het verschil zit ‘m, natuurlijk, in de aandrijflijn. Onder de motorkap vinden we een EM85-elektromotor met een piekvermogen van 100 kW (136 pk) en een maximumkoppel van 290 Nm. De motor is gekoppeld aan een speciaal ontworpen automaat met één versnelling. Motor, versnellingsbak en differentieel vormen één compacte module, afkomstig uit VW’s onderdelenfabriek in Kassel. Onder de auto, netjes en veilig weggewerkt, is het 35 kWh grote accupakket geplaatst. De e-Crafter staat nu nog op te laden voor de rit van zometeen. Met een 40 kW snellader (op gelijkstroom) zijn de accu’s binnen 45 minuten al voor 80 procent vol. De e-Crafter heeft standaard zo’n snellaadfunctie. Wie met wisselstroom laadt op een AC-wallbox (7,2 kW) is 5:20 uur kwijt voor 100 procent lading.  Over lading gesproken, de laadruimte van de e-Crafter heeft wat betreft volume niets ingeleverd. Het accupakket zit netjes onder de vloer. Het laadvermogen bedraagt 975 kilogram en maximaal 1720 kilogram. Dan moet je wel de 4,2 tons versie van de e-Crafter aanschaffen, welke naar verwachting in de loop van 2019 in Nederland ook met B-rijbewijs gereden mag worden. Het eigen gewicht van de e-Crafter bedraagt circa 2.500 kg.

Stedelijk gebied
De accu’s zitten vol, we kunnen de weg op. We rijden in Hamburg, dat zich met haar centrum prima leent voor de e-Crafter. Die is namelijk specifiek ontworpen voor de last mile. Met een actieradius van maximaal 173 km is het met name stedelijk gebied waar je met de e-Crafter zal rijden. Veel verder kom je niet zonder tussentijds bij te laden. Uit praktijktesten, die Volkswagen Bedrijfswagens met verschillende klanten heeft uitgevoerd , blijkt dat de actieradius voldoende is voor gebruik in stedelijk gebied.  De e-Crafter rijdt, en dat is een groot compliment waard richting Volkswagen, net als een gewone Crafter. De accu’s zorgen voor een laag zwaartepunt en dat betekent dat de e-Crafter als een blok op de weg ligt, maar nog altijd een prima weggedrag heeft. De automatische transmissie heeft maar één stand. Volkswagen heeft niet bespaard op acceleratie, dus wegtrekken bij het stoplicht gaat heel snel. Daarbij is de e-Crafter heel stil. In de cabine, en ook daarbuiten. Andere weggebruikers, en dan met name voetgangers en fietsers, horen je amper aankomen. Naar verwachting wordt volgend jaar een geluidje aan de e-Crafter toegevoegd om hen te waarschuwen.

Klantenwens
Al rijdend hebben we tijd genoeg om verschillende aspecten van de e-Crafter uit te proberen. Recuperatie van energie bijvoorbeeld als we het ‘gaspedaal’ loslaten. Bij het loslaten van dat pedaal wordt er op de motor afgeremd en wordt er energie teruggeleid naar de accu’s. Je kunt het zelf zien in een LCD-scherm op het instrumentendisplay. De mate waarin de aandrijflijn afremt, is echter minder groot dan bij andere e-bestellers in dit segment. Ook kan de mate van recuperatie niet worden ingesteld, en is er ook geen ‘Eco-modus’. Daarmee kan bijvoorbeeld het motorvermogen licht worden geknepen en de verwarming of airco minimaal worden ingeschakeld. De e-Crafter heeft het allemaal niet, en daar is een goede reden voor. Volkswagen heeft de e-Crafter voor de marktintroductie eerst laten testen in de praktijk, door 25 Europese fleetowners, in Nederland door acht klanten met grotere vloten. Daaruit bleek dat bestuurders helemaal niet op van die extra mogelijkheden zitten te wachten. Best opmerkelijk vinden wij, maar dit en ander onderzoek van Volkswagen naar klantenwensen is intensief geweest, dus moeten we de uitkomsten ook accepteren.

Verbruik
De e-Crafter heeft hetzelfde interieur als de ‘gewone’ Crafter. Hij is voorzien van tal van systemen die het leven aangenamer dan wel veiliger maken. Cruise control en climate control, maar ook voorruitverwarming en stoelverwarming, want dat is efficiënter dan standaard verwarming. Ook dragen ParkPilot met flankbescherming, achteruitrijcamera plus een zijwindassistent en Multi Collision Brake bij aan de veiligheid. Ook zijn er diverse mogelijkheden voor connectivity. Deze rijke uitrusting is er ook op voorspraak van de geconsulteerde klanten, want die willen elektrisch net zo comfortabel rijden als met dieselpropulsie. Voor het verbruik maakt het niets uit: de door Volkswagen voorgespiegelde 21,5 kWh op 100 km (equivalent aan 2,1 liter diesel), haalden wij met gemak.

Dienstenpakket
De stap naar elektrisch rijden is voor veel bedrijven best groot. Daarom ondersteunt Volkswagen ondernemers met een uitgebreid pakket aan diensten dat standaard is inbegrepen bij elke e-Crafter. Dit dienstenpakket bevat onder meer:

  • Standaard 8 jaar onderhoud en APK: regulier onderhoud voor de eerste 8 jaar (tot 240.000 km). Dat betekent: alle voorgeschreven grote en kleine servicebeurten, periodiek vervangen van stof- en pollenfilters, verversen remvloeistof en verplichte Algemene Periodieke Keuringen (APK).
  • Rijtrainingen: via online training leren chauffeurs aan de hand van video’s alle ins & outs van de e-Crafter kennen. Naast een online training wordt ook een praktijktraining gegeven, die naar wens is uit te voeren in de directe omgeving van het bedrijf. Het optimaal omgaan met de e-Crafter en het bereiken van een maximale actieradius staan hierbij centraal.
  • Laadadvies: Op verzoek kan een expert van PonEnergie de laadsituatie én -wensen inventariseren. Op basis hiervan volgt een allesomvattend voorstel met de juiste opties voor bijvoorbeeld laadstations op de zaak, laadstations thuis bij werknemers, de beste laadmomenten en desgewenst zelfs een passend energiecontract.
  • De Volkswagen Bedrijfswagens Laadpas: deze geeft toegang tot laadstations in Nederland en veel Europese landen. De pas registreert automatisch het aantal laadbeurten. Eén keer per maand wordt er gefactureerd. Zo zijn de verbruikskosten inzichtelijk.
  • De Mijn Volkswagen bedrijfswagen app: deze app maakt het mogelijk om de status van de e-Crafter altijd en overal op te vragen. Hij laat bijvoorbeeld het energieniveau van de accu zien.

De Crafter heeft, inclusief het uitgebreide dienstenpakket, een vanafprijs van 69.100 euro. Volkswagen Bedrijfswagens verwacht dat de meeste klanten gaan kiezen voor Full Operational Lease. Leasen bij Volkswagen Pon Financial Services is mogelijk vanaf 1.243 euro exclusief BTW (o.b.v. 48 maanden en 20.000 km per jaar) of 1.031 euro exclusief BTW (o.b.v. 72 maanden en 20.000 km per jaar). Ondernemers profiteren van lage operationele kosten, mede dankzij het standaard meegeleverde dienstenpakket met onder meer 8 jaar onderhoud. Bovendien kunnen ze in bepaalde gevallen rekenen op subsidies voor elektrisch rijden en op investeringaftrek, zoals de MIA (milieu-investeringsaftrek) en de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Via de VAMIL kunnen ondernemingen zelf bepalen wanneer en hoe ze de investering afschrijven.

De Volkswagen e-Crafter is vanaf nu te bestellen bij de Volkswagen Bedrijfswagens-dealers. Geïnteresseerden kunnen vanaf 22 november 2018 op verschillende locaties terecht om kennis te maken met deze elektrische Crafter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.