Nieuws
stellantis
Stellantis Large Vans - Fiat Ducato, Opel/Vauxhall Movano, Peugeot Boxer, Citroën Jumper/Relay

Stellantis heeft deze week in de fabriek in het Italiaanse Atessa de productie gestart van de vernieuwde Fiat Ducato, Citroën Jumper, Opel Movano, Peugeot Boxer en Toyota Proace Max. Dat gebeurde onder toeziend oog van Stellantis CEO Carlos Tavares en Jean Philippe Imparato, topman van de Pro One bedrijfswagendivisie van Stellantis.

stellantis

“De uitmuntende productie van de Atessa-fabriek wordt wereldwijd erkend en dat zal nog meer het geval zijn in de zeer competitieve LCV-markt”, zegt Carlos Tavares, CEO van Stellantis. “Dankzij de vaardigheden en toewijding van de werknemers in Atessa, die ik wil feliciteren, zal de productielocatie een centrale rol blijven spelen in ons strategisch plan Dare Forward 2030, waarmee we ernaar streven wereldwijd marktleider te worden in bestelauto’s, in termen van technologie, productie, marktaandeel en winstgevendheid. Tot op zekere hoogte is de geschiedenis van Stellantis hier bijna een halve eeuw geleden begonnen, door samen in Italië de beste bestelwagens van de markt te bouwen.”

De Atessa-fabriek werd opgericht in 1979 (bouwjaar) als onderdeel van de joint venture tussen Fiat en PSA-Peugeot Citroën. De fabriek werd geopend in 1981, heeft een oppervlakte van meer dan 1,2 miljoen vierkante meter en kan tot 1.200 voertuigen per dag produceren. Het is vermeldenswaard dat 85 procent van de voertuigen die in Atessa worden geproduceerd internationaal worden geëxporteerd, wat getuigt van het belang van de Italiaanse fabriek, die een van de pijlers vormt van de Pro One-strategie waarmee Stellantis wereldwijd leiderschap nastreeft met de zes iconische merken van de Groep: Citroën, FIAT Professional, Opel, Peugeot, Ram en Opel.

stellantis

Met de bedrijfswagenactiviteiten – die vandaag goed zijn voor een derde van de netto-inkomsten van Stellantis, met 1,6 miljoen verkochte eenheden per jaar – zal de Pro One-strategie Stellantis helpen om de doelstellingen van het strategisch plan Dare Forward 2030 te behalen. Deze omvatten een verdubbeling van de netto-inkomsten uit de verkoop van commerciële voertuigen tegen 2030, vergeleken met 2021, evenals het bereiken van een verkoopmix van 40 procent elektrische voertuigen (EV) en het realiseren van 5 miljard euro aan inkomsten uit connected services. Stellantis is nu al de onbetwiste leider in de BEV bedrijfsvoertuigensector in de uitgebreide Europese regio en streeft naar een marktaandeel van 50 procent in het BEV bedrijfsvoertuigensegment tegen 2024. Daarnaast heeft de Groep ook de ambitie om een technologische pionier te worden op het gebied van waterstof en alternatieve brandstoffen.

“Met Pro One willen we ons onbetwiste leiderschap in de bedrijfsvoertuigensector uitbouwen op basis van het ‘zes merken, één kracht’-concept, dat een sterke pijler is die goed is voor een derde van de netto-inkomsten van Stellantis”, zegt Jean-Philippe Imparato, Head of Pro One Business Unit bij Stellantis. “We zullen ons succesverhaal voortzetten door ons te richten op onze product- en industriële uitmuntendheid, net als Atessa waar het grootste deel van de Large Van wordt geproduceerd, die goed is voor 30 procent van alle bestelwagenverkopen en een doorslaggevende bijdrage levert aan de totale resultaten van Pro One. Daarom zijn we erg trots op onze collega’s van Atessa, die hebben bijgedragen aan onze totale prestaties in 2023, die het leiderschap van Stellantis bevestigden, zowel in Europa, met een marktaandeel van meer dan 30 procent, als in Italië met een aandeel van 45,5 procent. Het merk FIAT Professional leidt de Italiaanse markt met een aandeel van 26,1 procent, vooral dankzij de bestseller Ducato, die een marktaandeel van 29,3 procent in zijn segment heeft veroverd. In hetzelfde segment, ook rekening houdend met PEUGEOT Boxer, Citroën Jumper en Opel Movano, stijgt het aandeel van Stellantis tot 43,8 procent (+7,2 procent)”.

In de markt voor 100 procent elektrische bedrijfsvoertuigen nam Stellantis de leiding in Italië met een marktaandeel van 47,5 procent in 2023. Het best presterende merk was Opel met een aandeel van 22,1 procent. Het werd gevolgd door FIAT Professional, Citroën en PEUGEOT met aandelen van respectievelijk 11,9 procent, 6,9 procent en 6,5 procent. Op Europees niveau noteerde Stellantis daarentegen een stijging van 14 procent ten opzichte van 2022 en klom het op het verkooppodium met een marktaandeel van 14,2 procent.

Tot slot is Atessa de enige Stellantis-vestiging ter wereld die de camperbasis voor Recreational Vehicles produceert en levert, waarin het merk FIAT Professional tot de leiders in Europa behoort met een marktaandeel van 30 procent.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.