Bestelautotests

TEST: Mercedes-Benz Citan

De Mercedes-Benz Citan is International Van of the Year 2022, dus het is hoog tijd dat we hem eens aan de tand voelen in een serieuze test.

De kleinste van in het aanbod van Mercedes-Benz is wederom een co-productie met Renault. Daar kun je veel van vinden, maar samenwerkingen als deze zijn alomtegenwoordig in de bestelautomarkt anno 2022. Ook de vorige Citan werd al samen met de Renault Kangoo gebouwd en dat legde de Duitsers geen windeieren.

Echt Mercedes
Maar was die vorige Citan niet veel meer dan een Kangoo met een ster in de grille (en een lelijk dashboard), de nieuwe generatie is echt een heel andere auto. We zien het meteen als we naar ons zwarte testmodel toelopen: dit is met recht een Mercedes-Benz. Kijk maar naar de voorzijde, met een onderscheidende grille, koplampen, de zijschermen en de motorkap. Allemaal ontworpen in Stuttgart. Volgens zowel Mercedes-Benz als partner Renault is er nu veel meer sprake van een echt samen ontwikkelde bestelauto dan bij de vorige generatie Citan, maar ruimte voor eigen inbreng is er dus wel degelijk. Ook bij op het oog eenvoudige zaken als de achterlichten verschilt de Citan van de Kangoo. De Citan is bij een wielbasis van 272 cm precies viereneenhalve meter lang.

90 graden
Bij het instappen valt ons op hoe wijd de deuren van de Citan openen. Er is echt een hoek van 90 graden, wat instappen eenvoudig maakt. De deurhendel zit aan de binnenkant vrij naar voren dus deurtje dicht gaat gemakkelijk. Ook in het interieur is de Citan helemaal zichzelf. We zien een fraai stuur voor ons, met tal van knoppen voor evenzovele functies, inclusief fraaie swipe-knopjes waarmee je snel door de menu’s navigeert. Prominent bovenop het dashboard: een groot scherm met het MBUX communicatiesysteem. Het is met de stem te besturen door ‘Hallo Mercedes’ te roepen en dan vraag het systeem wat je wilt. Wel duidelijk praten, want niet alle commando’s worden goed verstaan. Onder het scherm vinden we een overzichtelijk dashboard met knoppen, onder meer voor de klimaatcontrole en de (fijn als het wat kouder is), stoelverwarming. Er zijn USB-C aansluitingen voor de telefoon. Achter het stuur zien we een opbergvak, in de middenconsole zitten bekerhouders. Ook in de middenarmsteun kunnen we wat kleine spulletjes kwijt. De stoelen zitten prima, maar de bestuurdersstoel kregen wij niet lekker ingesteld, omdat hij in de lengteverstelling al snel klem tegen het tussenschot staat. En dan wij zijn met onze 1,80 meter nog niet eens heel lang… We hebben vanaf onze zitplek wel een goed zicht, mede veroorzaakt door de kleine raampjes bij de A-stijlen.

Laadvermogen
In onze test Citan lag de bekende 1,5 CDI diesel met 95 pk. Dat is een goede, soepele motor die voor de meeste taken voldoende is. Hij is van emissieklasse Euro6d en dat betekent dat hij nog wel vijf jaar welkom is in de binnenstad, als daar een zero-emissiezone gaat gelden. Het koppel van 260 Nm voldoet ook bij deze diesel, het verbruik was met 1 liter op 15,7 liter in orde. Aan de andere kant van de auto gaan we via de 111 cm hoge en 121 brede achterdeuren de laadruimte binnen. Die meet bijna drie kuub laadvolume. Het is laadvermogen is met 520 kg aan de lage kant.

Comfortabel
Mercedes-Benz heeft ook een eigen draai gegeven aan het onderstel van de Citan. Hij rijdt formidabel goed, iets strakker en zakelijker dan de Franse Kangoo en door uitgekiende geluidsisolatie blijft het in de auto erg stil. Dat is erg comfortabel voor de berijder.

Onderweg zijn met de Citan is zeker geen straf. De zesgangs handgeschakelde versnellingsbak vormt een prima duo met de diesel en de auto denkt mee in zuinig rijden. Wij kregen in het display achter het stuur regelmatig een pluim omdat we, soms met behulp van de cruisecontrol, zuinig reden en zo onze actieradius van de tank vergroten. Duurzaam rijden kan echt wel leuk zijn, zeker met de huidige brandstofprijzen.

Onze testauto was uitgevoerd als de iets luxere PRO-versie. De prijs daarvan is op zich netjes, maar een cruisecontrol of zelfs een in hoogte verstelbare stoel is dan nog een optie. Ook veiligheidszaken als Active Brake Assist, dodehoekassistent en Lane Keep Assist zijn slechts als optie leverbaar. 

De Citan heeft alles in zich om het goed te gaan doen op de Nederlandse en andere Europese markten. We zijn benieuwd hoe hij zich verhoudt tot de concurrentie en dat gaan we testen in een multitest die verschijnt in de eerste editie van Bestelauto magazine in 2022.

SPECIFICATIES EN METINGEN

MerkMercedes-Benz
TypeCitan 110CDI GB L1 PRO
Motorcommonrail diesel
Inhoud (cc) 1460
Transmissiehandgeschakeld, zes gangen
Vermogen (kW/pk)70/95
Koppel (Nm/toeren)260/1750
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)450 x 186 x 183
Wielbasis (cm)272
Laadruimte lxbxh (cm)170 x 145 x 121
Tilhoogte (cm)60
Eigen gewicht – leeg (kg)1501
Nuttig laadvermogen (kg)520
Max. aanhangergewicht (kg)1500
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA)62,6
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA)63,5
Acceleratie 0-80 km/h (sec)10,0
Acceleratie 80-100 km/h (sec)5,3
Brandstofverbruik (1 l/km) 1 op 15,9
EmissieklasseEuro6d
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 141
Prijs vanaf (€)18.325
Prijs zoals getest (€)24.321
Prijzen excl. BTW/BPM

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.