Bestelautotests

Renault Master Z.E. 33

2

Het e-commerceverkeer rijst de pan uit en zorgt voor veel extra verkeer in woonwijken, waar men zich suf bestelt op internet. Een oplossing voor al die vieze pakjesbussen is in zicht, met de eerste grote elektrische bestelauto’s. Bestelauto testte de allereerste: de Renault Master Z.E.

Een doordeweekse dag, zo rond een uur of twee ’s middags. We rijden met de Master Z.E. door een woonwijk. Op de hoek van de straat staan twee dames, zo te zien net uit de supermarkt, nog wat te keuvelen. Dan rijdt de Z.E. voorbij, zacht zoemend om weggebruikers te attenderen. De dames kijken verbaasd op en staren de elektrische besteller in hun wijk nog lang na. Kijk maar goed ladies, jullie zagen zonet de toekomst van het e-commerceverkeer in jullie wijk langskomen!

Want ja, die pakjesbussen in de straat, dat is toch wel een plaag. UPS, DPD, PostNL en wie weet DHL ook nog, ze komen allemaal met zo’n grote bus langs. Dat die bestelauto groot is, is niet zo erg (dan passen er veel pakjes in!) maar wel dat-ie dieseldampen de lucht inslingert. De lucht waar ook kinderen in spelen of oma haar tuintje in staat te onderhouden. Niet gek dus dat overheden langzaam aansturen op emissievrij vervoer in de stad.

Lang
De Renault Master Z.E. is dus meer dan welkom in elke straat, maar dat zal lang niet iedereen opvallen. De Master Z.E. die wij door Renault Nederland geleverd krijgen, is gewoon een grote witte bestelauto. Aan niets aan de buitenkant is te zien dat het hier om een emissievrij elektrisch voertuig gaat. Geen spectaculair koetswerk, wat je bij personenauto’s nog wel eens ziet, maar een normale Master-carrosserie. Bestelauto rijdt de lange L3-versie van de Master Z.E, 620 cm lang en met een wielbasis van 433 cm. Kijken we onder de auto, dan zien we daar een netjes weggewerkt batterijpakket. Onder de motorkap zit de R75 elektromotor, dezelfde als ook in de ZOE en de Kangoo ZE zit. De R75 levert 57 kW (76 pk), het lithium-ion accupakket levert 33 kWh. Binnen in de Master is er ook al weinig anders te ontdekken ten opzichte van de dieselgestookte Master. We zien hetzelfde dashboard, maar ook de vele opbergruimtes zijn hetzelfde. Naast het stuur zien we in het dashboard dezelfde pook als in de Kangoo Z.E voor de automatische transmissie, een zogeheten reductiebak. De transmissie heeft de standen D, N en R, maar gek genoeg geen P. Er zit wel weer een mechanische handrem op de Master Z.E. Een airco ontbreekt, maar dat zou ook een energieslurper zijn. Een cruisecontrol is er echter ook niet, en die zou wel weer energie kunnen besparen. Achterin de Master Z.E. zien we ook niet veel anders: een grote laadruimte met een laadlengte van 371 cm. Er mag 1000 kg mee, dat is heel netjes.  De aandrijflijn weegt overigens maar 50 kg meer dan die van een dieselauto. Er kunnen dus net zo veel pakjes mee als anders in deze Master Z.E.

GO!
Met zoveel overeenkomsten tussen diesel- en elektrische Master moet het grote verschil dus in het rijden zitten. En dat is ook zo; er is meteen een wereld van verschil. Als we de sleutel in het contactslot omdraaien, gebeurt er namelijk niks. Er licht alleen een lampje in het display op: GO! Met de pook in D rijden we geruisloos weg, of nee, toch niet. Met Z.E. Voice is er onder de 30 km/u een licht gezoem te horen, dat voetgangers en fietsers erop moet attenderen dat er een geluidsarm voertuig aankomt. De Master Z.E. rijdt eigenlijk heel lekker. De auto voelt wat zwaar aan, maar dat komt doordat het zwaartepunt door de accu’s laag ligt. Het voelt ook met een lege auto aan alsof je met lading rijdt, maar het is helemaal niet onprettig. Het ontbreken van een dieselbrom is erg fijn, je kunt rijden in heerlijke stilte. Met een elektromotor heb je altijd volledig koppel, maar Renault is zo verstandig geweest dat iets te knijpen, zodat je niet onnodig gaat scheuren. Zelf energie besparen kan ook door de EcoModus in te schakelen. Dat vermindert het vermogen ook een beetje, beperkt de maximumsnelheid tot 90 km/h en schroeft de interieurverwarming iets terug.

Hoe ver?
Wie op de snelweg wil inhalen en harder wil dan 90 km/h kan met een kickdown de begrenzer overrulen. Ook dan blijft de maximumsnelheid 100 km/h, want harder gaat de Master Z.E. gewoon niet. Energie besparen, daar gaat het om met elektrisch rijden. Slim met het ‘gaspedaal’ omgaan en anticiperen zorgt voor veel recuperatie van energie. Tijdens onze testweek kwamen wij uit op een reële actieradius van 150 km, al was dat wel met warm weer. De boordcomputer gaf een gemiddeld verbruik aan van 23 kWh op 100 km. Opladen moesten we aan een publieke laadpaal doen en waren dan voor een volledige lading al gauw 8 uur kwijt.

De Renault Master Z.E. is een bestelauto die we vaak gaan tegenkomen in de Nederlandse straten, want elektrisch vervoer is een must in de stad. PostNL rijdt momenteel al een proef met de Master Z.E. Struikelblok voor andere mogelijke klanten is vooralsnog de prijs, want die is met 64.000 euro voor de hier geteste versie pittg. Subsidie is echter mogelijk, informeer daar naar. Interessant is ook dat concurrerende merken dit en volgend jaar vergelijkbare grote elektrische bestellers op de markt brengen, dus de alternatieven naast elkaar leggen kan slim zijn.

2 reacties op “Renault Master Z.E. 33

  1. G.F.M. Ooms schreef:

    Mooie wagen alleen heel vervelend voor de ondernemer is dat hij de batterijen alleen maar kan huren.
    Dit maakt dat de wagen volgens mij niet goed zal gaan lopen in de verkoop, wel in de operationele leasemarkt

  2. Arjan Velthoven schreef:

    Dat is niet zo Floris. De Master Z.E. is enkel inclusief batterijen te koop. Batterijhuur is niet mogelijk. Dit is wel zo bij de Kangoo Z.E. maar daar wordt amper voor gekozen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.