
Volkswagen heeft met trots de ID. Buzz met lange wielbasis gepresenteerd. Maar… zoals Bestelauto onlangs al meldde, de lange ID. Buzz komt er alleen al personenautoversie. En dat is best jammer.
De nieuwe uitvoering met lange wielbasis meet bijna vijf meter. De versie met lange wielbasis wordt ook leverbaar met een nieuwe, 210 kW/286 pk sterke elektromotor. Naast het 77 kWh accupakket is er ook een variant met een capaciteit van 86 kWh. Andere nieuwtjes: een head-up display, een verder verbeterd infotainmentsysteem en remote parking.
Hij is 4,96 meter lang (reguliere ID. Buzz: 4,71 m) en heeft een wielbasis van maar liefst 3,24 meter (ID. Buzz: 2,99 m). De hoogte (1,93 m) en breedte (1,99 m) zijn ongewijzigd gebleven. De extra lengte van het nieuwe model wordt optisch verdeeld over de bredere schuifdeuren (+19,2 cm) en 5,8 centimeter extra ruimte tussen de C-stijlen en de achterwielen. Daardoor is het design harmonieus en herkenbaar. Ook de V-vorm van het front en de signatuur van de LED-koplampen en -achterlichten dragen daaraan bij. De Cw-waarde van 0,29 is opvallend laag.
Blikvangers in het interieur zijn het digitale dashboard (13,5 cm) – waarvan de weergave naar wens is in te stellen – en het grote (32,8 cm) touchdisplay voor het infotainmentsysteem. Dat is dankzij software 5.0, een nieuwe interface en een gewijzigde menustructuur nu nog eenvoudiger te bedienen. Via twee permanent zichtbare balken en de knop van het nieuwe Car Control Center zijn tal van functies direct toegankelijk. Veel ervan zijn ook met stembediening aan te sturen. Diverse touchsliders zijn nu verlicht voor extra gebruiksgemak. De lichtstrip van het interactieve ID. Light ondersteunt de bestuurder bij bijvoorbeeld de navigatie en waarschuwt bij eventueel gevaar. In de ID. Buzz met lange wielbasis debuteert ook een head-up display.
De lange wielbasis heeft als extra voordeel dat er plaats is voor een groter accupakket met een capaciteit van 86 kWh. Net als het standaard accupakket (77 kWh) is de nieuwe versie snel te laden met 170 kW gelijkstroom. De ID. Buzz met lange wielbasis is er ook met een nieuwe, 210 kW/286 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Het maximale koppel bedraagt 550 Nm. Met de nieuwe elektromotor bedraagt de elektronisch begrensde topsnelheid 160 km/u (topsnelheid reguliere ID. Buzz: 145 km/u).
Kortom, de lange ID. Buzz biedt veel, maar bedrijfsautobezitters vissen naast het net. De ID. Buzz LWB komt er niet als Cargo. Volkswagen wil de MKB’ ers met behoefte aan meer laadvermogen en laadvolume bedienen met de opvolger van de Transporter T6.1, de Volkswagen tegenhanger van de nieuwe Ford (E-)Transit Custom.
