
De Tweede Kamer heeft vorige week een motie van VVD, CDA en ChristenUnie aangenomen. Hierin wordt verzocht om een uitgebreide en geactualiseerde marktverkenning te doen naar zero-emissiebestelauto’s, waarbij het kabinet in ieder geval kijkt naar beschikbaarheid, prijsstelling, actieradius, laadvermogen, trekkracht en oplaadmogelijkheden van nieuwe zero-emissiebestelauto’s. Dat meldt Evofenedex.
De Kamerleden Idsinga (VVD), van Dijk (CDA) en Grinwis (CU) doen deze oproep omdat het kabinet voornemens is de bpm-vrijstelling voor zakelijke bestelauto’s vanaf 2024 af te bouwen.

Evofenedex verzet zich, samen met tal van andere organisaties, tegen de afschaffing van de bpm-vrijstelling voor zakelijke bestelauto’s. Bpm is een vorm van luxebelasting die niet op een bedrijfsmiddel thuishoort. Handels- en productiebedrijven hebben hun bestelauto nodig voor de bedrijfsvoering van hun bedrijf. Daarnaast betekent de afschaffing een onrechtmatige en onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers.
Zero-emissiebestelauto’s die vrijgesteld blijven van bpm-heffing zijn volgens Evofenedex nog onvoldoende geschikt om het huidige dieselwagenpark te vervangen. Het is goed dat de Tweede Kamer dit ook inziet en het kabinet dit verder laat uitwerken.
Evofenedex blijft zich met andere partijen verzetten tegen bpm als middel om de komst van zero-emissiebestelauto’s te stimuleren. De regering moet hiervoor andere maatregelen nemen. Het invoeren van een luxebelasting, waarmee een bestelauto gemiddeld 11.000 euro duurder wordt, is níet het juiste middel.