Nieuws

VDL Steelweld, TNO en de populaire online supermarkt Picnic gaan samen een nieuwe elektrische last-mile bedrijfsauto ontwikkelen. Het project is genaamd DUELL (Development of an Urban E-truck for Last-mile Logistics). In 2020 zou het voertuig in productie moeten gaan. Dat is af te leiden uit de publicatie van goedgekeurde DKTI-projecten.

Picnic rijdt momenteel haar bestellingen rond met de Mega E-Worker (rechts), maar die is eigenlijk bedoeld voor gemeentewerken of golfterreinen. Ze moeten  voor Picnic worden aangepast. Dat is kostbaar en dan nog blijken de voertuigen niet robuust genoeg voor het transport van goederen. Er is daarbij dermate veel interesse in dit soort voertuigen dat de bestaande productiecapaciteit reeds tot het maximum is opgeschaald en de komende jaren uitverkocht. Ook kan de huidige technologie niet worden geïntegreerd in logistieke planningsystemen, waardoor het werken met en laden van EV’s niet genoeg kan worden geoptimaliseerd. Voor de grote automotive OEM’s is het productievolume van een nieuwe generatie moderne voertuigen voor stadslogistiek niet interessant genoeg, zegt de samenvatting van de DKTI-projecten. Een doorbraak van elektrisch vervoer in de binnensteden blijft hierdoor uit en houden steden last van dieselemissies, zo wordt het DUELL project aangekondigd.

Het doel van het project Development of an Urban E-truck for Last-mile Logistics (DUELL) is de ontwikkeling van een nieuw emissievrij vrachtwagentje in de N1 categorie (onder de 3,5 ton), voor het eerst geheel ontwikkeld ten behoeve van zware last-mile stadslogistiek. De ontwikkelactiviteiten in het DUELL voorstel zullen uiteindelijk leiden tot een nieuwe Nederlandse VDL-fabriek voor tienduizenden fitfor- purpose vrachtautootjes voor emissievrije stadsdistributie, waarvan de helft zal worden geëxporteerd. Deze fabriek biedt nieuwe werkgelegenheid aan meer dan 100FTE.

Picnic wordt launching customer van de DUELL-bedrijfsauto. Het is ervaringsdeskundige in stadslogistiek en stelt daarom in het project een gedetailleerd programma van eisen op vanuit het oogpunt van de eindgebruiker, zowel voor het voertuig als voor de benodigde geïntegreerde telematica voor logistieke planning. Picnic is tevens betrokken in alle validaties. TNO levert hiertoe de inbreng vanuit de laatste stand van techniek in elektrisch laden en rijden, en verrijkt haar eigen roadmaps met kennis over stadslogistiek en specifieke batterijtechniek voor distributiecycli. VDL Steelweld brengt haar engineers in die ervaring hebben in het ontwikkelen en produceren van logistieke voertuigen.

De belangrijkste resultaten van het DUELL project zijn ook al beschreven in de DKTI-beschrijving:

  • Een specificatie van telematica data en API’s voor logistieke eindgebruikers en fleet managers, leidend tot een nieuwe connected software architecturen voor het embedded systeem en smart energy solutions.
  • Een gevalideerd ontwerp voor een robuust, stabiel en compact chassis met een hoog laadvermogen voor stadslogistiek, inclusief optimalisaties voor aandrijflijn en accupakket.
  • Validaties van kostprijs, marktontwikkelingen en KPI’s van eindgebruikers, teneinde een gewogen besluit te kunnen maken om het voertuig in 2020 in productie te nemen en om hiervoor de benodigde financiering ter beschikking te stellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.