
Op de beurs eCarTec die onlangs in München plaats vond, stond een prototype van een plug-in Vivaro die voorzien is van elektrische naafmotoren in de achterwielen. De gewone motor een aandrijflijn blijven ongewijzigd.
Het gaat om een voertuig dat is ontwikkeld door de leverancier van de naafmotoren Protean Electric samen met het Britse testcentrum Millbrook Providing Ground. De zelfde techniek, door de leverancier aangeduid als ‘Through-The-Road-Hybrid-Technologie’ofwel TTRH, is ook voor andere merken bestelwagens met voorwielaandrijving geschikt. De naafmotoren hebben een maximum koppel van 1650 Nm en een permanent bruikbaar koppel van circa 1000 Nm. De naafmotoren worden tevens gebruikt om te remmen en wekken dan stroom op. Er kan worden gekozen uit verschillende rij-cycli: twee- of vierwielaandrijving, diesel of elektrische aandrijving of alleen elektrische koppelondersteuning wanneer men wat sneller wil accelereren. Het prototype beschikt over een accu van 21kWh die voldoende is voor 90 kilometer volledig elektrisch rijden. In 2011 komt de eerste Vivaro van dit type in gebruik bij een aantal fleetowners om te kijken wat de wagen in de praktijk doet.