Nieuws

Volkswagen Amarok: goed en slecht nieuws

Na al ettelijke malen met trompetgeschal zijn komst te hebben aangekondigd, presenteerde Volkswagen afgelopen week daadwerkelijk haar nieuwe pick-up Amarok. Bestelauto reed met de Amarok en ervoer zijn prima terreinkwaliteiten, maar heeft ook slecht nieuws: de grijs-kentekenversie van VW’s nieuwste laat zeker tot 2011 op zich wachten.

De eerste tekenen van de Amarok dateren alweer van twee jaar geleden, toen VW op de IAA haar RPU studieauto liet zien. Sindsdien is de auto geschikt gemaakt voor productie en wat gehermodelleerd om ua design in de VW familie te passen. Volkswagen wil met deze auto flink mee gaan doen op de pick-up markt. Daarom werd de auto dan ook eerst geïntroduceerd in Zuid-Amerika, waar pick-ups echt gewild zijn. Ook Afrika is een belangrijke markt.

De looks van de Amarok zijn in orde. Hij ziet er ruig genoeg uit om mee te kunnen in het huidige pick-up segment, al is hij niet zo groot als de pick-ups van Amerikaanse origine. De Amarok meet 5,25 m in lengte, is 1,94 m breed en 1,83 m hoog. De hellingshoek van de auto bedraagt maximaal 28 graden (aan de voorzijde), de bodemvrijheid is 25 cm.

Het interieur is typisch Volkswagen: functioneel, zonder poespas, maar wel van uitstekende kwaliteit. De bestuurder zit lekker hoog en heeft een magnifiek uitzicht over andere weggebruikers (en zo hoort het ook). Het zicht rondom is goed. Bestelauto reed een double cab versie, waar op de achterbank passagiers voldoende beenruimte hebben voor een comfortabele reis. De mate van luxe hangt af van het uitrustingsniveau. Naast het standaardniveau is er ook een Trendline en een Highline-uitvoering van de Amarok. Er komt overigens in de loop van volgend jaar ook een single-cab versie op de markt.

Onder de motorkap van de Amarok die Bestelauto reed lag een oude bekende: de Bi-turbo TDI van 163 pk die we ook reden in de nieuwste VW Transporter. Die motor voldoet prima, zowel on- als offroad. Hij heeft een koppel van 400 Nm, al bij 1500 toeren. In combinatie met de zesversnellingsbak is hij stil en zuinig. En schoon: volgens VW is de Amarok de eerste pickup met een CO2-uitstoot onder de 200 g/km. Er is ook een 122 pk sterke dieselmotor beschikbaar.

De Amarok is verkrijgbaar in drie aandrijvingspecificaties: als 2WD met achterwielaandrijving, als 4Motion met instelbare vierwielaandrijving en als 4Motion met permanente vierwielaandrijving. Voor bestelautobezitters in Nederland lijkt permanente vierwielaandrijving misschien wat overdreven. Bestelauto stuurde de 4Motion met instelbare 4WD het terrein in. Daar blijkt de Amarok een alleskunner. Natuurlijk zit er een keur aan elektronische hulpmiddelen op de auto, zoals een elektronisch sperdifferentieel, Hillstart assist en Hill descent control. Ook beschikt de Amarok over offroad ABS, dat zelfs een noodstop op een kiezelpad in goede banen leidt. Op een ruig testparcours in Oostenrijk konden we de Amarok naar hartelust uitproberen. Zelfs hellingen van 35 graden en riviertjes van 50 cm diep zijn voor de Amarok geen probleem.

De Amarok komt er in twee versies: een 2,8 tons en 3,0 tons versie. Bij de eerste varieert het laadvermogen van 768 tot 938 kilogram, bij de tweede van 862 tot 1137 kg. De laadbak is 51 cm hoog, 155 cm lang en 162 cm breed. Tussen de wielkasten van de laadbak past een europallet, zo meldt VW verheugd. Over de verdere afmetingen van de laadbak voor ons land kunnen we helaas nog niks zeggen.

Een grijskentekenversie van de Amarok laat, door de hier geldende fiscale regels, nog een tijdje op zich wachten. Volkswagen Nederland zou het liefste een 1,5 cab versie leveren als bestelauto, want die versie zou in Nederland goed zijn voor 70 procent van de verkopen. Af-fabriek is echter geen 1,5 cab versie leverbaar, en de standaard double cab voldoet niet aan de eisen om BPM-vrij geleverd te worden. Daarom is carrosseriebouwer Veth nu bezig om een maatwerkoplossing te bouwen met behulp van een verlengde laadbak. Het kan echter nog wel tot begin 2011 duren voor er precies duidelijk is hoe de ‘Nederlandse’ Amarok er uit gaat zien. Ook is er dan pas duidelijkheid over prijzen van de Amarok, die met een Nederlands ‘maatpak’ weleens tegen kunnen gaan vallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.