Nieuws

Volkswagen bouwt zelfrijdende elektrische bestelauto

Volkswagen presenteert dinsdag een samen met Deutsche Post AG en de Kunstuniversiteit van Braunschweig ontwikkelde elektrische bestelauto: de Volkswagen eT! De eT! Is specifiek ontwikkeld voor het afleveren van post, pakketjes en goederen.

Analyse van huidige logistieke processen en wensen van klanten liggen aan de basis van de ontwikkeling van de eT! Hieruit kwamen ideeën voort over de manier waarop bestelwagens zich in de toekomst verder zouden kunnen ontwikkelen. De nadruk lag daarbij op lokaal emissievrije aandrijving, het beperkte ruimteaanbod in grootstedelijke gebieden, semiautomatische rijfuncties die de bestuurder ondersteunen en werkprocessen vereenvoudigen, en de integratie van nieuwe communicatiemogelijkheden.

De Volkswagen eT! is volledig elektrisch aangedreven. Hij maakt gebruik van in de wielen geïntegreerde elektromotoren en is emissievrij. Bij gebruik van elektriciteit uit volledig hernieuwbare bron, zoals zonne-energie, is hij zelfs volledig emissievrij. De eT! is volgens VW eenvoudig te manoeuvreren en heeft een ruim en praktisch laadcompartiment. De ontwikkeling van de eT! Werd ondersteund door het Duitse Ministerie van Milieu, Natuurbehoud & Nucleaire veiligheid.

Om het werk van koeriers en postbezorgers eenvoudiger en veiliger te maken en daarbij logistieke processen te optimaliseren en levertijden te verkorten, kan de eT! onder bepaalde omstandigheden semiautomatisch functioneren. De auto kan de koerier/postbezorger van huis tot huis volgen (‘Follow Me’) en kan op commando zelfs naar de bestuurder terugkeren (‘Come to me’). Dit alles zonder dat er iemand achter het stuur zit. De bestuurder kan de eT! desgewenst vanaf de passagiersstoel bedienen door middel van de zogenaamde ‘drive stick’. Dat is handig omdat post en pakketjes doorgaans aan passagierszijde worden afgeleverd. Dankzij de elektrische schuifdeur en de compacte ‘staande’ zitplaats aan die kant is de in-/uitstap optimaal en kan de bestuurder snel bij bijvoorbeeld zijn poststukken. Bovendien is onnodig om de auto heen lopen hierdoor verleden tijd.

De eT! zoals hij nu is gepresenteerd, is vooral geschikt voor post- en koeriersbedrijven. Het studiemodel wordt binnenkort onderworpen aan praktijktesten en wordt aan de hand daarvan verder geanalyseerd. Andere toepassingen voor de eT! zijn uiteraard ook mogelijk. Deze worden op het moment ook onderzocht.
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.