Nieuws

Volkswagen E Crafter vanaf 2018 op de markt

Tijdens de Volkwagen Truck and Bus Innovatiedag in Hamburg liet Volkswagen meer los over de nieuwe E-Crafter en introduceerde de E-Delivery, een kleine truck uit Brazilië met een laadvermogen van vier tot 6,7 ton.


Dat er een elektrisch aangedreven versie zou komen van de VW Crafter toonde de fabriek al vorig jaar op de IAA. Het ging toen nog echt om een prototype. Inmiddels is de ontwikkeling zover dat de fabriek al validatieproeven doet bij enkele grote vervoerders in Duitsland. Naar verwachting midden volgend jaar moet de auto werkelijk te koop zijn maar over de prijs is nog niets bekend.

Wel konden we meer van de techniek bekijken. Het voertuig gaat voorlopig uitsluitend als gesloten midsize bestelwagen in L3-H3 geleverd worden en krijgt een elektromotor van 100kW ofwel 136 pk. Het voertuig gaat 2.500 kilo wegen en heeft dan dankzij de verruiming op dit gebied een netto laadvermogen van 1.000 tot 1.750 kilo afhankelijk van de uitvoering. Daarmee blijft het voertuig binnen de 4.250 kilo en mag dus (voorlopig) op rijbewijs B bestuurd worden.

Over actieradius is er echter minder goed nieuws. In de eerste berichten sprak Volkswagen optimistisch van 200 kilometer, later te verruimen naar zelfs 400 kilometer. Inmiddels is dat teruggeschroefd naar een wat magere 160 kilometer volgens de New European Driving Cycle-norm (NEDC). Helaas is er niets nieuws aan deze norm die uitgaat van een voorzichtige rijstijl onder normale weersomstandigheden  bij klassieke brandstofvoertuigen. Zeker bij EV’s geeft dat geen goed beeld van het werkelijk verbruik omdat met name kou de capaciteit van de accu’s behoorlijk kan beïnvloeden. Dat betekent dat de nieuwe e-Crafter op een koude winterdag zomaar nog eens een 50 kilometer zou kunnen inleveren. En dat is noch hoopgevend noch erg innovatief te noemen.

Wel innovatief is het laadsysteem van het 43 kW sterke accupakket. Dat kan in acht uur met 7,2 kW wisselstroom (400V) of tot 80 procent in 45 minuten met 40 kW gelijkstroom. De auto heeft daarvoor een dubbel contact op de plaats waarbij de gewone Crafters de vulopening voor de brandstof zit. Verder viel op dat VW de elektromotor met vloeistof koelt. Hij heeft dus gewoon een radiator. Dat zou ook kansen bieden voor een ander veel gehoord euvel bij elektrisch aangedreven bedrijfsvoertuigen: de geringe capaciteit van de interieurverwarming. Het getoonde model had overigens wel een airco. Dat is fijn voor bestuurder maar in de praktijk tamelijk beperkend voor de actieradius.

Iets verder weg rond 2020 maar daarom wellicht interessanter want met nog ruim twee jaar ontwikkeling voor de boeg, is de bouw door VW do Brasil van een elektrische versie van hun Delivery. Dat is de opvolger van de onverwoestbare VW LT die als chassis cabine nog jarenlang in Brazilië gebouwd werd. De E-versie daarvan is nu als concept vehicle verschenen en is de eerste CEV die in Brazilië ontwikkeld en gebouwd gaat worden. Dit voertuig is ook een chassis cabine wat ruime opbouwmogelijkheden biedt. Weliswaar zal hij in Europa, als hij tenminste naar Europa komt, alleen met een C1 rijbewijs bestuurd mogen worden maar hij biedt wel laadvermogens tussen 4 en 6,7 ton en heeft daarmee dankzij zijn compacte afmetingen goede papieren.

Het grappige is dat tijdens de presentatie gesproken werd van een 190 pk motor maar op het specsheet bij het daadwerkelijke voertuig buiten, slecht 80 kW of  te wel 109 pk vermeld werd. De Brazilianen zijn wel bij de tijd met hun Li-on LiFePO4 accu’s die de nieuwste generatie vertegenwoordigen. Ook hier zou de actieradius 200 kilometer moeten zijn maar nog niet duidelijk is of dat in de Brazilaanse zon of in de Noord Duitse druilregen zal zijn.

Wel bekend is dat de auto de remenergie in drie standen kan terugvoeren naar de accu’s en dat hij in slechts drie uur weer opgeladen kan worden of tot 30 procent in 15 slechts minuten. De validatieproeven beginnen volgend jaar. In 2020 zou de auto productierijp moeten zijn.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.