Volkswagen Bedrijfswagens heeft tijdens de openingsavond van de Autosalon van Genève (7 t/m 17 maart) de e-Co-Motion onthuld. Deze volledig elektrisch aangedreven bedrijfswagen kan de oplossing zijn voor de aldoor stijgende transportbehoefte in de stad en de steeds strenger wordende CO2- en luchtkwaliteitseisen in binnensteden.
Volgens dr. Eckhard Scholz – de woordvoerder van de Raad van Bestuur van Volkswagen Nutzfahrzeuge AG, die tijdens de openingsavond de presentatie verzorgde – zijn de belangrijkste eigenschappen van een dergelijke elektrisch aangedreven bedrijfswagen: goede wendbaarheid, compact met een goede inzetbaarheid op plekken waar weinig ruimte is en een cabine die goed overzicht biedt. Verder zijn een comfortabele, hoge zitpositie en een makkelijke in- en uitstap eveneens van belang. Een geringe hoogte van de vloer van de grote laadruimte moet in- en uitladen makkelijk maken. Alle mogelijke carrosserievarianten moeten bovendien op hetzelfde platform kunnen worden gebouwd.
De elektromotor van de e-Co-Motion is gekoppeld aan een planetair tandwielstelsel boven de achteras, met een vaste overbrenging. Mede door deze configuratie heeft de e-Co-Motion een voor zijn segment erg kleine draaicirkel van slechts 8,95 meter – handig bij manoeuvreren in de stad. De elektromotor levert een constant vermogen van 50 kW/68 pk en een piekvermogen van 85 kW/115 pk. Het koppel van 270 Nm staat garant voor een forse acceleratie, zelfs in beladen toestand. Hij heeft een topsnelheid van 120 km/uur en kan dus ook de snelweg op.
Dankzij het modulaire accuconcept kan de e-Co-Motion aan ieders vervoersbehoefte voldoen. De 20 kWh-versie is in staat maximaal 100 kilometer af te leggen, de 30 kWh-variant heeft een actieradius van 150 kilometer en de versie met een capaciteit van 40 kWh maakt 200 kilometer mogelijk. De speciale lichtgewichtbehuizing van het accupakket zorgt niet alleen voor de nodige gewichtsbesparing, door de constructie van dwarsbalken en profielen te voorzien, dient die ook als dragend deel van de carrosserie.
Ook in de cabine staat functionaliteit centraal. Ruimte voor bijvoorbeeld gereedschap, papieren en goederen is volop aanwezig en gemakkelijk bereikbaar, onder meer doordat de conventionele transmissiehendel is vervangen door een schakelaar. Het ontbreken van een handrem en de eenvoudig neer te klappen passagiersstoel maken de doorgang via de passagierszijde nóg makkelijker. Via een centraal bedieningspaneel zijn alle functies van de e-Co-Motion te bedienen, terwijl ze worden weergeven op een 8-inch touchscreen. De beweegbare middenconsole is voorzien van een computer, bekerhouders, 12- en 230-voltaansluitingen en doet dienst als bergruimte.
Of de markt warm zal lopen voor de e-Co-Motion, zal moeten blijken in de toekomst, als de conceptcar werkelijk wordt. Tot op heden is geen enkele elektrische bestelauto een groot succes geworden. Wellicht dat VW met een diesel hybride auto meer succes kan oogsten dan met een volledig elektrisch aangedreven auto.




Zou dit dan ook eventueel het Nieuwe Carrosseriemodel kunnen zijn voor de T6??