
Volkswagen presenteert op bouwbeurs Bauma de nieuwe Transporter, de T6.1. Die heeft grotendeels dezelfde specificaties als de al eerder gepresenteerde Multivan, maar natuurlijk zijn er wel specifieke details voor de Transporter te melden.
Zo staat de Transporter T6.1 op de Bauma in de gesloten-bestelautoversie alswel de pick-up. Daarvan is een enkele en dubbele cabine beschikbaar. Een T6.1 voor personenvervoer kan ook, dan krijgt de klant een Kombi.

De Transporter profiteert net als de Multivan van een flinke slag in de toepassing van nieuwe technologie. Een voorbeeld is de overstap van hydraulische naar elektromechanische stuurbekrachtiging. De elektromechanische besturing maakt rijhulpsystemen mogelijk die zowel de veiligheid als het gebruiksgemak verhogen. Voorbeelden zijn technologieën als Lane Assist (houdt voertuig op zijn rijbaan), Park Assist (automatisch parkeren), zijdelingse bescherming (waarschuwt als de afstand tot obstakels of voetgangers gevaarlijk wordt), Rear Traffic Alert (bescherming bij het achteruitrijden van een parkeerplaats) en Trailer Assist (maakt manoeuvreren met een trailer eenvoudig). Verder maakt ook de dynamische Road Sign Display-functie (beschikbaar in combinatie met het navigatiesysteem) deel uit van het uitgebreide aanbod van rijhulpsystemen. Bovendien zijn de bestelwagens met enkele en dubbele cabine standaard uitgerust met het nieuwe Cross Wind Assist-systeem dat de Transporter 6.1 stabiliseert bij een sterke windvlaag. Ook standaard: het Post-Collision remsysteem en Hill Start Assist.

In de cabine van de Transporter zijn enkele nieuwe functies te zien. Zo is er een 230 Volt-stopcontact beschikbaar op de bestuurdersstoel, en een afsluitbaar compartiment onder de dubbele bank aan passagierszijde. Verder is een nieuwe manier bedacht om lange vrachtgoederen te laden, die nu onder de dubbele bank aan de passagierszijde kunnen worden geschoven. De lengte van de bagageruimte wordt hierdoor vergroot van 2.450 naar 2.800 mm en van 2.900 naar 3.300 mm bij de versie met verlengde wielbasis. Voor zijn neus ziet de bestuurder van de T6.1 een groot, volkomen digitaal display.
De Transporter 6.1 is als bestelwagen leverbaar met een gescheiden vergrendelingssysteem voor de laadruimte. Hiermee kan de laadruimte apart worden afgesloten van de cabine. Er zijn twee mogelijkheden: de ‘Postbode’-stand sluit alleen de laadruimte af en de ‘Werkplaats’-stand vergrendelt alleen de cabine. Op termijn volgt het ‘Koerierspakket’ dat aan slijtage onderhevige onderdelen, zoals dynamo, accu en aandrijfassen, extra robuust uitvoert.
De standaarduitrusting van de Transporter 6.1 is volgens VW aanzienlijk completer geworden, met nieuwe H7-koplampen, heldere en energiezuinige interieurverlichting met o.a. LED-technologie en het Composition Audio-radiosysteem met handsfree Bluetooth-functie.

Volkswagen Bedrijfswagens heeft het interieur van de Transporter 6.1 geheel afgestemd op de modernste digitale eisen. Als optie is de derde generatie van de modulaire infotainmentmatrix (MIB3) verkrijgbaar dat gebruikmaakt van volledig nieuwe applicaties en online services. De belangrijkste feature van de nieuwe elektronica is de geïntegreerde simkaart (eSIM) die toegang verschaft tot een nieuwe reeks online functies en diensten.
De Transporter 6.1 krijgt nog altijd 2.0 liter turbodieselmotoren. De 2.0 TDI-motoren voldoen nu aan de Euro 6d-TEMP-emissienorm en leveren 90, 110 150 of zelfs 199 pk. De twee sterkste motoren zijn optioneel te koppelen aan 4MOTION-vierwielaandrijving. Er komt, dankzij de samenwerking met ABT, ook een emissievrije Transporter 6.1 met 112 pk. Met een accucapaciteit van 77,6 kWh is een actieradius van 400 kilometer volgens NEDC mogelijk. De elektrische T6.1 heeft volgens VW een laadvermogen van 1200 kg.
De Transporter 6.1 is naar verwachting in het vierde kwartaal van 2019 leverbaar in Nederland. De exacte specificaties en prijzen worden in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie bekend gemaakt.