Nieuws

Reikhalzend is er uitgekeken naar een vrijstelling van het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s met een GVW tot 4250 kg. Maar nu blijkt dat die vrijstelling alleen geldt voor bedrijven die lid zijn van Green Deal ZES. Dat blijkt uit nieuwe info van de overheid.

De vrijstelling is een experiment dat naar verwachting – de regeling is nog niet open – gaat lopen van  half mei 2019 tot en met 31 december 2022. Het vindt plaats in het kader van de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek, en daar zit meteen het addertje onder het gras. Bedrijven die willen deelnemen aan het experiment moeten aangesloten zijn bij Green Deal ZES.

Lid worden van Green Deal Zes kan alsnog, maar dan moet er wel een ‘duurzaam project’ worden gepresenteerd aan andere leden om te kunnen worden toegelaten.

Het experiment houdt in dat bestuurders met rijbewijs B een elektrische bedrijfsauto mogen besturen als die een toegestane maximummassa heeft van meer dan 3500 kg – maar minder dan 4250 kg. Er hoort ook een vrijstelling van de tachograafplicht bij.


2 reacties op “Vrijstelling C-rijbewijs voor elektrische bestellers alleen voor Green Deal Zes – leden

  1. RouteXL schreef:

    Het is maandag toch pas 1 april?

  2. Bert Roozendaal schreef:

    Als dit écht zo heet gegeten wordt, als het nu wordt opgediend, is dit een vreemde ontwikkeling. Om te beginnen had die regeling er allang moeten zijn en is die hele voorgenomen proef overbodig. Wat de overheid met deze insteek wil bereiken, is mij volledig onduidelijk. In het kader van een zo snel en soepel mogelijke overgang naar elektrisch rijden lijkt dit alleen de zoveelste belemmering. Daar zit niemand op te wachten. Maar boven alles lijkt het mij dat zaken als kentekengewichten onder de wegenverkeerswet vallen. En waar staat daar dat dit soort verruimingen gekoppeld moeten zijn aan een lidmaatschap GreendealZes?

    Op zich lijkt mij een verruiming van het kentekengewicht is meer dan noodzakelijk wil het massaal elektrisch rijden met bestelwagens ooit snel behoorlijk van de grond kunnen komen. Want accu’s zullen nog lange tijd het rijgewicht met een paar 100 kilo omhoog stuwen. De verruiming van het kentekengewicht is daarom een eerste échte stap naar het realiseren van het zo noodzakelijke equal level playing field tussen diesel en elektrisch rijden. hier had de overheid allang eens actief kunnen helpen, de financiële praktische kloof tussen de diesel en de e-besteller te verkleinen. En als je dat doet, doe het dan landelijk voor het grootste rendement van je maatregel. We hebben toch haast?

    Laten we niet vergeten dat veruit de meeste bestelwagens niet in een grote vloot zitten maar bij kleinere ondernemingen. Met deze aanpak, wordt een (grote) ECV voor die grote groep nog minder interessant omdat ze naast de hoge aanschafkosten ook nog eens op achterstand worden gezet. Omdat ze in sommige steden tegen collega’s moeten opboksen die meer mogen meenemen omdat ze lid zijn van een of ander genootschap. Het laat zich raden wat er gebeurt: Die groep ZZP-ers en MKB blijft dan toch gewoon lekker Euro 6 diesel rijden? Geen gezeik en een stuk goedkoper.

    Want bout gezegd heeft een lidmaatschap van GDzes voor die bedrijven tot nu toe niet meer waarde gehad dan een predicaat ‘goedgekeurd door de Nederlandse vereniging van huisvrouwen’. Laten we alsjeblieft niet vergeten dat veruit meeste ondernemers, ondernemen om er wat mee te verdienen. Dat willen ze best ZE doen, maar onder de streep moet het wel kloppen. Want niet Den Haag maar de ondernemer betaalt die auto. Het lijkt mij dat extra beperkingen opleggen het heilige doel bepaald niet dichterbij haalt. Laten we hopen, dat dit op een misverstand berust.

    Bert Roozendaal

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.