
Volkswagen Bedrijfswagens gebruikt de zomervakantie goed om haar productiefaciliteiten in Hannover om te bouwen. Daar waar eerst nog de Amarok werd gebouwd rollen vanaf 2021 de nieuwe Multivan en vanaf 2022 de nieuwe ID.Buzz van de lijn.
Dr. Josef Baumert, lid van de Raad van Bestuur van VWCV voor Productie en Logistiek: “Met de huidige maatregelen voeren we onze strategie om de productie te automatiseren en te digitaliseren systematisch verder uit. We zijn de productiefaciliteit in Hannover volledig aan het verbouwen, zodat we in de toekomst naast onze succesvolle T 6.1-modellen hier nog twee voertuigen in één fabriek kunnen bouwen: vanaf volgend jaar de nieuwe Multivan als versie met verbrandingsmotor en een hybride, en uiteindelijk onze volledig elektrische ID. Buzz.”
Tijdens de drie weken durende productieonderbreking (kalenderweek 31 tot 33) en nog een week met een gereduceerd productieniveau zijn meer dan 500 maatregelen genomen in verband met het onderhoud en de modernisering van de productiefaciliteit. Er werden onder meer machines voor de Amarok in de carrosserie-afdeling, spuiterij en assemblage-afdeling ontmanteld. Op deze plek wordt de productielijn van de ID.Buzz opgebouwd. In de afdeling waar nu de Transporter wordt gebouwd werden aanpassingen gedaan om over niet al te lange tijd de nieuwe Multivan te kunnen assembleren. Voor de huidige Transporter en de toekomstige Multivan en ID. Buzz wordt een speciale bi-color lakinstallatie geïmplementeerd. Een oude persstraat werd gedemonteerd. Door het wegvallen van de oude persen wordt in de pers-afdeling meer dan 4.200 ton CO2-uitstoot per jaar bespaard.
Er zijn enkele productielijnen waarop vanaf 2021 de T6.1 en zijn opvolger (met verbrandingsmotor en als hybride) gelijktijdig worden geproduceerd. Dit heeft met name gevolgen voor de processen in de assemblage. Tijdens de werkvakantie werden talrijke projecten met betrekking tot de integratie van deze nieuwe aspecten in het assemblageproces van voertuigen voltooid.