
Op de Techno Classica 2020 zal Volkswagen een veelgevraagd model presenteren: de elektrische versie van de originele Bulli, de T1. Deze vernieuwde klassieker zal de carrosserie en het design hebben van de Samba Bus, maar met een moderne elektrische aandrijving.
Tegenwoordig schermt Volkswagen met een elektrische Transporter en de ID Buzz (Cargo), maar al tussen 1972 en 1979 had Volkswagen een elektrische versie van de T2 in de aanbieding.
De e-Bullivan 2020 is gebaseerd op de T1: een ‘Samba Bus’, geproduceerd in 1966, geëxporteerd naar Los Angeles en later teruggebracht naar Europa. Hij is nu omgebouwd en voorzien van een moderne elektrische aandrijving. Volkswagen Bedrijfsvoertuigen zal de e-Bullidit jaar voor het eerst aan het publiek tonen op de Techno Classica in Essen (25 tot 29 maart).
In grote steden als Parijs of Londen wordt het steeds ingewikkelder en soms zelfs duurder om met een klassieke auto te rijden vanwege beperkingen. Mensen wensen meer dan ooit tevoren klassieke auto’s of oldtimers met een elektromotor te rijden. Volkswagen Bedrijfsvoertuigen stapt hier in met de e-Bulli een crossover die bestaat uit een historisch basisvoertuig en elektrische aandrijvingstechnologie, ontworpen om een venster te openen naar de toekomst van de klassieke modellen.

De elektrische aandrijving in de ‘Samba Bus’ is gebaseerd op de aandrijf- en accutechnologie van Volkswagen Group Components. Het bestaat uit originele componenten van de nieuwste Volkswagen elektrische voertuigen. Het is dus de meest geavanceerde ontwikkeling van de uitstootvrije technologie die in de e-Bulli wordt gebruikt. Daarnaast heeft de showauto een modern, veiliger chassis gekregen.
Parallel aan de engineering heeft Volkswagen Commercial Vehicles Design in samenwerking met VWCV Oldtimer een exterieur- en interieurconcept ontwikkeld dat zowel avantgardistisch als stijlvol is. De e-Bulli slaat daarmee een brug tussen de historische elektrische bestelwagen T2 (1972-1979) en de toekomstige ID. BUZZ (wordt gelanceerd in 2022).
Het zijn details zoals de nieuwe ronde LED-koplampen, waarmee de transformatie naar de moderne tijd naar buiten toe wordt gecommuniceerd. Pas als je door de ramen naar binnen kijkt, merk je dat een paar dingen niet zijn zoals je zou denken dat ze in een T1 zijn. De interieurarchitecten van Volkswagen Commercial Vehicles hebben veel van het interieur opnieuw bedacht, zonder echter het oorspronkelijke concept voor een tweede keer uit het oog te verliezen. De lederen stoelen zijn een van de nieuwe kenmerken en de automatische versnellingspook tussen de bestuurders- en voorpassagiersstoel is volledig nieuw. Voor de vloer is massief hout in de look van een scheepsdek gebruikt. In combinatie met een groot vouwdak krijgt deze ‘Samba Bus’ van de moderne tijd een bijna maritiem karakter. Het gevoel dat de natuur geruisloos voorbijglijdt is zonder twijfel een van de beste ervaringen op de weg met de e-Bulli.

Ook de cockpit is gevoelig gemoderniseerd. Een van de kenmerken van het origineel is de nieuwe snelheidsmeter, die nu voorzien is van LED’s die de gekozen versnelling van de automatische versnellingsbak (P, R, N of D) aangeven. In het midden van de snelheidsmeter bevindt zich een klein maar fijn detail: een gestileerd Bulli-symbool. Via een in de dakconsole geïntegreerde tablet kunnen allerlei verschillende functies van de e-Bulli worden bediend en kan een heleboel informatie worden opgevraagd.
Meer details over de nieuwe e-Bulli en enkele eerste foto’s volgen in de aanloop naar Techno Classica.