Nieuws

VW verrast met POD’s in Hannover

Volkswagen staat dit jaar op Hannover Messe met een blik in de toekomst op bedrijfsauto’s. Die visie omvat POD’s, een basic platform waarop een carrosserie naar keuze kan worden gezet en dat autonoom kan rijden.

Elektrisch aangedreven en autonoom rijdend, verschijnen de POD’s “on demand”, waar ze ook nodig zijn. Ongeacht of ze nodig zijn in een stedelijke of landelijke ruimte, op festivals of op sportevenementen. Uitgerust met mobiele medische praktijken, winkels, oplaadpunten voor elektrische auto’s of lounge-achtige restaurants en cafés. In deze toekomst zal Volkswagen zijn merken gebruiken om zijn bedrijfsmodel ‘Mobility as a service’ uit te breiden met het ‘Business as a Service’-model.

“In Hannover openen we een venster naar toekomstige mobiliteit”, zegt Alexander Hitzinger, lid van de raad van bestuur voor technische ontwikkeling bij Volkswagen Bedrijfswagens. Hitzinger vervolgt: “Als fabrikant presenteren we deze POD’s als nieuwe wegen en technologieën en vormen daarmee een basis voor discussies over hoe de wereld van morgen gestalte kan krijgen Op de Hannover Messe kijk ik uit naar gesprekken met mogelijk nieuwe zakelijke partners en, natuurlijk, al die mensen die graag professioneel bij ons team willen komen om deze autonome busjes te realiseren.”

De autonome POD’s kunnen vrijwel alles huisvesten: van een pizzeria tot een Energy POD die dienst doet als een mobiel laadstation, een wellness-spa, een 5G high-speed hotspot of een karaokebar. Wat zeker is, is dat deze nieuwe wereld nu wordt gecreëerd. In de Volkswagen-expositieruimte van de handelsbeurs van Hannover zullen bezoekers niet alleen de beschreven, gestileerde POD’s vinden, maar ook een multi-touch globe om de dingen breder te bekijken. Dit is een bolvormig ultra-HD aanraakscherm – een interactief en centraal communicatiemiddel. Touchpoints zijn gemarkeerd op de wereldbol. Ze vertegenwoordigen onderzoekslocaties van het innovatienetwerk van Volkswagen en kernregio’s, die speciale aandachtspunten zullen zijn voor toekomstige mobiliteit.

In Hannover past Volkswagen Commercial Vehicles zijn competentie in het modulariseren van voertuigen toe om een ​​nieuw platform te creëren voor uitbreiding van mobiele ruimten (modulair uitbreidingsplatform of MAP). Daarnaast zal het uitgebreide bedrijfsmodel van “Business as a service” IT-knowhow integreren voor het automatiseren van bedrijfsprocessen (servicebedrijfsplatform of MBP) en route-optimalisatie tussen serviceproviders en eindklanten (serviceboekingsplatform of SBP). Op de Hannover Messe laten verschillende POD’s zien hoe deze aanpak zou kunnen dienen als basis voor het maken van zakelijke ideeën voor de toekomst. Hier moet worden opgemerkt dat Volkswagen deze POD’s zelf niet zal gebruiken; het zal eerder de hardware en software voor deze voertuigen leveren. Bezoekers van de handelsbeurs in Hannover kunnen de POD’s – die maximaal 4,8 m lang, 2,15 m lang en 1,85 m breed zijn – binnen stappen en uitproberen. Hoe deze POD’s er later echt uit gaan zien, is op dit moment van ondergeschikt belang. Op dit moment is het bedrijfsidee volgens VW veel belangrijker. Zo zijn bijvoorbeeld modellen in de stijl van de SEDRIC – een autonoom rijdende, elektrisch aangedreven Volkswagen – denkbaar. De modulaire elektrische aandrijfmatrix (MEB) van de Volkswagen Group zal hier altijd als technische basis dienen.

De visie van Volkswagen sluit aan bij die van andere merken, zoals Toyota, Kia en ZF.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.