Nieuws

Nederlandse wagenparkbeheerders zien duidelijk kansen voor elektrische en zelfrijdende auto’s maar hebben ook behoefte aan extra kennis en training om zich voor te bereiden op hun veranderende rol als wagenparkbeheerder. Dat blijkt uit een rapport van Shell over ‘het wagenpark van de toekomst, waarin trends, visies op de toekomst van de Nederlandse wagenparken en relevante ontwikkelingen voor wagenparkbeheerders uiteen zijn gezet.

De komende jaren zal de wagenparkbeheerder te maken krijgen met grote veranderingen, aldus het rapport van Shell. Shell heeft onderzoek gedaan onder 750 wagenparkbeheerders in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Polen. Het rapport laat zien hoe een combinatie van alternatieve brandstoffen, nieuwe technologieën en diensten de sector opnieuw vorm gaan geven en welke kansen er voor wagenparkbeheerders liggen om hun diensten te verbeteren, de efficiëntie te verhogen en concurrerend te blijven.

“Het tempo van de veranderingen in commerciële wagenparken neemt snel toe waardoor de sector er over 20 jaar anders uit zal zien en zelfs bijna onherkenbaar zal zijn. Tot voor kort heeft de bedrijfswagenbranche relatief weinig veranderingen gekend, met uitzondering van enkele kleine verbeteringen. Dit zal echter niet lang meer duren. De branche wordt getransformeerd tot een samensmelting van nieuwe technologieën, diensten en een grotere connectiviteit. Nieuwe vaardigheden zullen nodig zijn en nieuwe spelers en bedrijfsmodellen zullen het daglicht zien”, aldus Katya Atanasova, Vice President van Shell Fleet Solutions.

Meer dan de helft (58 procent) van de Nederlandse wagenparkbeheerders uit het onderzoek is enthousiast over de toekomst in hun sector. De ondervraagden zien in de huidige ontwikkelingen veel kansen liggen en zijn met name enthousiast over het gebruik van nieuwe en alternatieve aandrijvingen. 71 procent van de ondervraagden gaf zelfs aan een voorkeur te hebben voor een elektrische of hybride vloot, wanneer kosten geen rol zouden spelen. 53 procent van de wagenparkbeheerders verwacht de komende vijf jaar nieuwe brandstoftypes in hun vloot te introduceren.

Daarnaast zien Nederlandse wagenparkbeheerders kansen in technologieën om dagelijkse processen te automatiseren. Ruim 72 procent van de ondervraagden ziet de grootste kansen in het gebruik van autonome voertuigen, applicaties die ritten automatiseren of bijvoorbeeld ‘load sharing’- apps. Bij deze apps worden chauffeurs aan bedrijven gekoppeld die leveringen nodig hebben, zodat deze bedrijven logistieke kosten en leveringen kunnen bundelen.

Door nieuwe technologieën en de ontwikkelingen op het gebied van automatisering, verwacht bijna de helft (48 procent) van de Nederlandse wagenparkbeheerders dat hun eigen rol zal gaan veranderen. Deze groep verwacht dat hun rol en focus gaat verschuiven van het managen van voertuigen naar het managen van mensen.

Ondanks de kansen die Nederlandse wagenparkbeheerders zien, ziet meer dan de helft ook uitdagingen. Uit het onderzoek blijkt dat operationele kosten (48 procent) en het kunnen voldoen aan alle wetgevingen (33 procent) gelden als de voornaamste uitdagingen. De deelnemers verwachten daarom ook extra kennis en training nodig te zullen hebben om zich klaar te maken voor nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Ruim een derde (35 procent) van de ondervraagden ziet bijvoorbeeld veel waarde in advies over de transitie naar nieuwe soorten voertuigen.

Het rapport richt zich enerzijds op de huidige situatie in de sector volgens Nederlandse wagenparkbeheerders. Anderzijds wordt er aandacht besteed aan de toekomstige ontwikkelingen binnen de sector, die zich in hoog tempo voordoen en gepaard gaan met grote veranderingen. Om wagenparkbeheerders te helpen deze veranderingen beter te begrijpen, worden in het rapport enkele van de meest interessante toekomstige ontwikkelingen in de sector toegelicht:

  • Versnelling van transitie naar alternatieve brandstoffen: Een combinatie van verschillende soorten brandstof zal nodig zijn om in te spelen op verschillende soorten voertuigen en gebruiksscenario’s. Naast elektrisch rijden kan er ook gebruik gemaakt worden van nieuwe brandstoffen zoals waterstof, vloeibaar aardgas (LNG), gas-to-liquid (GTL) en biobrandstoffen. Het vergelijken, benchmarken en samenwerken met bedrijven zoals Shell is dan ook van belang voor bedrijven om de juiste infrastructuur te realiseren, om de beste waarde en voertuigprestaties te kunnen leveren.
  • Wagenparken zonder voertuigen: Nieuwe apps die het delen van services mogelijk maken, kunnen door wagenparkbeheerders gebruikt worden om ladingen gebundeld aan te bieden en leveringen op verzoek te beheren. Zo vallen de operationele kosten die komen kijken bij het bezit van voertuigen weg. Diensten zoals tankpassen, tolbetalingen en facturering kunnen worden samengevoegd op één mobiel platform, beschikbaar voor zowel bestuurders als wagenparkbeheerders.
  • Downloadbare diagnostiek en onderhoud: Routineonderhoud en service zullen op afstand worden geleverd door het downloaden van nieuwe software. Zelfherstellende, lichtere materialen zullen de duurzaamheid, brandstofefficiëntie en vervangingscycli van voertuigen verbeteren. Verschillende autofabrikanten en leveranciers maken ook gebruik van 3D Printing om ter plaatse vervangingsonderdelen te produceren, en daarmee onderhoud en stilstand van de voertuigen te beperken.
  • De kracht van data: Informatie van zelfrijdende, ‘connected’ voertuigen kan worden gecombineerd met externe databronnen zoals het weer, de situatie op de weg en zelfs de persoonlijke gezondheid van de bestuurder. Samen kan dit de planning van het wagenpark aanzienlijk verbeteren, de efficiëntie verhogen en waardevolle commerciële gegevens genereren. Uit het rapport blijkt dat de vraag naar meer training en nieuwe vaardigheden om gegevens effectiever te analyseren en te beheren een wens is van de Nederlandse wagenparkbeheerder.
  • Intelligente infrastructuur: Slimmere infrastructuur en voertuigen kunnen helpen bij het vinden van de optimale locatie voor tanken, reparaties en parkeergelegenheden op basis van het tijdstip van de dag en het verkeer. Daarbij wordt er ook gekeken naar de volgende bestemming. Dit zal bestuurders helpen de best mogelijke opties te kiezen, met de opkomst van automatisering en intelligente systemen kunnen voertuigen echter ook zelf naar de ideale plaats voor hun volgende reis rijden.

Klik hier om het volledige rapport in te zien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.