
Op de Commercial Vehicle Show, die eind april in Birmingham gehouden had moeten worden, had Ford diverse leuke nieuwtjes bekend willen maken. Een van de leukste: de Ford Fiesta Van met mild hybrid voorziening. Jammer genoeg kan de Fiesta Van niet naar Nederland komen.
Onze fiscale stelsel voorziet namelijk niet in handige kleine bestelautootjes. Mag niet van de belasting. Onbegrijpelijk eigenlijk, want zo’n guitig ogende Fiesta Van, inclusief de 1.0 benzinemotor ondersteund door een hybride toevoeging, zou superhandig zijn voor de MKB’er of zelfs ZZP’er.

De bekroonde EcoBoost benzinemotor is maar 1.0 liter groot maar levert wel 125 pk. Hij wordt ondersteund door MHev, Mild Hybrid. Het Mild Hybrid principe bestaat eruit dat een door een riem aangedreven geïntegreerde dynamo de standaard dynamo vervangt, waardoor energie wordt teruggewonnen en opgeslagen tijdens afremmen en een lithium-ion luchtgekoeld batterijpakket wordt opgeladen. De opgeslagen energie wordt gebruikt om koppelondersteuning te bieden aan de motor bij normaal rijden en accelereren, en om de elektrische accessoires van het voertuig te voeden. Bij veel start-stop werk kan dit wel tot 8 procent aan brandstofverbruik schelen, op de snelweg gemiddeld zo’n 3 procent.
Benzinemotor en MHev zouden bij elkaar goed zijn voor slechts 96 g/km CO2 aan uitstoot. Maar, dat gaat dus niet door voor Nederland. Landen die de Fiesta Van MHev wel geleverd krijgen zijn behalve het Verenigd Koninkrijk, waar hij ook gemaakt wordt, België, Frankrijk, Italië, Ierland, Griekenland, Hongarije en Finland.

Ford heeft overigens nog meer hybride-bestelauto’s. Bestelauto testte al de Transit Custom MHev, de Transit Custom PHev is een plug-in hybrid en ook van de grote Transit is een MHev versie. Die zijn allemaal wel gewoon in Nederland leverbaar.