Partnercontent

Of je nu zelf namens je eigen onderneming rondrijdt met een bestelauto of dat er een heel leger chauffeurs onder jouw vleugels de weg op gaat, er moet de nodige aandacht besteed worden aan de rijstijl. Deze vormt niet zelden het visitekaartje van de onderneming. Met deze tips maakt je bedrijf een betere indruk op de openbare weg.

Recensies door derden

Vergeet niet dat de bedrijfsnaam – als het goed is – met koeienletters op de zijkant van de bus of bestelauto staat. Sommige bedrijven plakken daar een sticker bij, die andere weggebruikers vertelt hoe op- en aanmerkingen over de dienstdoende chauffeur gecommuniceerd kunnen worden. Dat kan aan de ene kant een soort garantie voor goed gedrag zijn omdat een chauffeur met zo’n sticker op de auto zichzelf meestal niet te kijk wil zetten. Aan de andere kant is het, zeker met het oog op de verkeersveiligheid, beter de chauffeurs-recensies door derden laat staan klachten voor te zijn en de werknemers te instrueren.

Haastige spoed

Koeriers met veel pakketten, bouwvakkers op weg naar een klus of aannemers die wijken van glasvezel voorzien: druk ze op het hart dat haastige spoed niet goed is. Hard rijden kan tijd schelen, maar gaat niet altijd gepaard met een hoffelijke rijstijl. Hou in het achterhoofd dat je via diezelfde glasvezelkabel geen boze mails wilt ontvangen over chauffeurs die met jouw bedrijfsnaam op de auto rechts inhalen, afsnijden of bumperkleven. Het is ironisch, maar door snel internet aan te leggen kunnen mensen nog vlugger reageren op zaken die ze niet aanstaan.

Parkeren

Geparkeerde voertuigen van bedrijven wekken niet zelden ergernis door de manier waarop of waar de auto’s neergezet zijn. Veel chauffeurs, zeker als een opdracht van de gemeente uitvoeren, denken dat ze het privilege hebben om dubbel te parkeren. Er worden vaak langere tijd straten en gebieden afgezet, en dat veroorzaakt al irritatie genoeg omdat het burgers in hun parkeerruimte beperkt. Laat werknemers dus zo veel mogelijk op de daarvoor bestemde plekken parkeren. Direct naast de werkplek is ideaal, maar niet altijd mogelijk.

Reinig de wagens regelmatig

Laat het wagenpark wekelijks reinigen, zowel van buiten als van binnen. Een auto met op het dashboard allerlei verpakkingen, pakbonnen en ander afval maakt geen goede indruk op de klant of passanten. Een auto die onder de modder zit (en waar door lolbroeken vaak vies he! in geschreven wordt) ook niet. Tenslotte: naast een nette manier van rijden en parkeren is ook bellen achter het stuur immer uit den boze. Ook al ligt de smartphone op schoot hevig te trillen en te piepen, het andere verkeer houdt hier geen rekening mee.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.