
Kia omarmt sinds een paar jaar weer de bestelauto. We testten een paar jaar geleden al de e-Soul Cargo, een personenauto die met conversiekit een bestelauto werd. En nu is er van de nieuwe Kia Niro EV ook al zo’n bestelautoversie. Bestelauto test ook deze nieuwe slimme elektrische besteller.
Kia en bestelauto’s. We moeten een eind graven in de archieven van deze website om Kia’s op grijs kenteken te vinden. De Kia Sorento testten we ooit, en we zien de Kia Sportage Van, maar dat zijn omgebouwde personenauto’s. De Kia Pregio is een echte bestelauto, die we ooit testten voor TTM.nl, al bijna twintig jaar geleden.
De vraag naar praktische elektrische bestelauto’s voor een redelijk bedrag bracht Kia er toe de e-Soul en nu ook de Niro EV uit te voeren als bestelauto. Maar er zit nog meer in het vat. Kia wil een hele lijn Purpose Built Vehicles introduceren. Dat meldde het Koreaanse merk twee jaar geleden al, maar naar verluidt wordt er hard gewerkt aan verwezenlijking van die ambitie.
Vernieuwd
Maar voor nu moeten we het doen met de Kia EV Niro Cargo, die we van Kia Nederland in bruikleen kregen. Helemaal geen straf, want de Niro is net vernieuwd en uiterst modern. De midsize-SUV is 442 cm lang en vlot vormgegeven. Op ons model wordt de witte lak afgewisseld met zwarte accenten. De LED-dagrijverlichting is fraai, de 17 inch lichtmetalen wielen ook. Recht onder het logo aan de voorkant zit de aansluiting voor de laadstekker. Mooie plek, maar het betekent wel dat je altijd achteruit moet wegrijden bij een laadpaal. Onder wat we vroeger de motorkap noemden vinden we naast wat elektrische elementen een echte frunk: niet supergroot maar groot genoeg om de laadkabel netjes in op te bergen.
Digitaal
Het interieur van de EV Niro Cargo is modern en functioneel. Als we gaan zitten op de goed zittende, met stof en lederlook beklede stoelen zien we allemaal digitale displays. Voor ons, achter het stuur, het digitale instrumentarium en in het midden van het dashboard een 10,25 inch groot multimediascherm, natuurlijk met full-map navigatie. Het systeem heeft Kia Connect en live-services. Met de Kia Connect app kun je contact houden met de auto en ondermeer het laadproces regelen. Ook het voorverwarmen van de auto is met de app te regelen. Onder het scherm zitten twee ventilatieroosters en weer daaronder iets wat we een ‘touchbar’ zouden willen noemen. Het is een aanraakstrook voor tal van functies die je vroeger met een knopje bediende. Handig is dat de touchbar meerdere functies heeft. Je kunt er de audio en navigatie mee bedienen, maar verschuif je een knop, dan verandert de bar van look en knoppen en kun je er het klimaat in de auto mee regelen. Superhandig! Het interieur van de Kia straalt rust uit. In de middenconsole zit een startknop en een draaiknop voor de automatische transmissie. Ook de handrem is elektrisch. Op het stuur zitten zoveel knoppen dat de bestuurder alles kan regelen met zijn handen aan het stuur. De adaptieve cruise controle met start-stop functie werkt prima. Met flippers achter het stuur kunnen we de mate van regeneratie regelen, waarmee one-pedal driving heel goed mogelijk is. De Kia is niet ontworpen als bestelauto en dus is het een beetje behelpen met de bergruimte. Er zijn wel goede deurvakken en tussen de stoelen vinden we een grote middenarmsteun met verrassend veel ruimte. Twee bekerhouders zijn ook aanwezig. Boven het dashboardkastje zien we wat LED-verlichting, die sfeervol oplicht als het donker is.
Hekwerk
Kijken we vanaf de bestuurderstoel over de rechterschouder, dan zien we geen tussenschot. Wel zien we een hekwerk, dat vastzit aan een metalen frame. Onze Kia Niro is standaard voorzien van een ombouwkit, die van de personenauto een bedrijfsauto maakt. Het frame strekt zich uit van de ruimte achter de voorstoelen tot de achterklep. In samenwerking met Veth Automotive is er een laadvloer gecreëerd van 157 cm lang. We meten ook de hoogte en de breedte van de laadruimte en komen uit op een laadvolume van net geen twee kuub. Het laadvermogen bedraagt 543 kg. Met de achterklep omhoog is de laadruimte goed toegankelijk. De tilhoogte is met 75 centimeter wel fors, en lading moet over de 17 cm hoge tildrempel worden getild. De achterste zijdeuren bieden ook toegang tot de laadruimte en zijn 62 cm breed en 81 cm hoog. Veth en Kia hebben er wat fraais van gemaakt, met een mooie houten laadvloer inclusief bindrails. In de vloer zit nog een bergruimte waar een krik en wat ladingzekering in past, plus eventueel de laadkabel. Onze Kia EV Niro Cargo was al uitgerust met deze laadruimte, de ombouwkit is ook leverbaar voor een personenversie van de Niro. De basiskit kost 1.990 euro en de Prokit van onze testauto kost 2.680 euro.
Koud
De Kia Niro EV heeft een geheel elektrische aandrijflijn. De elektromotor levert 204 pk en een koppel van 255 Nm. Het accupakket is goed voor 64,8 kWh. Ook de Niro EV Cargo namen wij mee voor een rit om het verbruik te peilen. Na een rit van ruim 63 km moesten wij weer 12,96 kWh bijladen (dat gebeurde in 49 minuten) om de accu’s weer vol te krijgen. Dat komt neer op een verbruik van 20,3 kWh op 100 km. Daarmee zou de Kia EV Niro een range hebben van 316 km. Volgens de boordcomputer bedroeg het verbruik tijdens onze rit echter 16,6 kWh/100 km en konden we na het laden weer 372 km ver komen. De cijfers van onze metingen en die van de Kia lopen nogal uiteen. We houden het maar op het koude weer (rond het vriespunt) als verwarrende factor.
Tijdens onze rit merken we dat de Kia uitstekend rijdt. Hij weegt 1657 kg maar voelt niet zwaar, wel stabiel. Omdat er geen tussenschot en achterbank is wordt de laadruimte een soort klankkast. Het is niet lawaaiig in de NIro maar stil als andere EV’s is hij ook niet.
De Kia Niro EV Cargo is een slimme oplossing voor iedereen die elektrisch kleintransport nodig heeft. Hij valt niet onder de grijskenteken-regeling, maar omdat hij een EV is betaal je geen BPM. Dat scheelt een flinke slok op een borrel, al moet je nog altijd dik 38.000 euro meenemen voor de hier gereden Dynamic Line uitvoering. Daarvoor heb je wel een hypermoderne auto, die je naar keuze altijd weer kunt laten terugbouwen naar een personenauto. Ook op deze Kia Niro EV Cargo krijg je zeven jaar fabrieksgarantie.

Specificaties & Metingen
Merk | Kia |
Type | EV Niro Cargo |
Motor | elektrisch – permanente magneet AC synchroonmotor |
Transmissie | traploze automaat |
Accupakket (kWh) | 64,8 |
Vermogen (kW/pk) | 150/204 |
Koppel (Nm) | 255 |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 442 x 183 x 157 |
Wielbasis (cm) | 272 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 157 x 116/135 x 93 |
Tilhoogte (cm) | 75 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 1657 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 543 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 750 |
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) | 64,5 |
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) | 66,9 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 5,6 |
Acceleratie 80-100 km/h (sec) | 2,5 |
Stroomverbruik (kWh/100 km, beladen) | 20,3 |
Actieradius | 317 |
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 0 | 0 |
Prijs vanaf (€) | 38.230 |
Prijs zoals getest (€) | 38.230 |
