Nieuws

Als ik met klanten praat over extra veiligheidsmaatregelen aan hun bestelauto’s, krijg ik vaak te horen ‘dat het alleen maar geld kost.’ Toch is dit niet waar. In dit blog leg ik uit waarom. Met een paar simpele maatregelen kun je je schadelast en de kans op letsel enorm verminderen. Dit staat nog los van je aansprakelijkheid als werkgever.

door Jeroen Rovers, Specialist bestelwagentechniek, Imbema

Veilig in- en uitstappen

Behalve het rijden zelf, zit het grootste veiligheidsrisico voor een werknemer aan de achterkant van zijn bestelauto. Met name valpartijen komen zo vaak voor, dat het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op Arboportaal.nl het vallen een stilstaand voertuig apart benoemd. Een deel daarvan is het uitglijden bij het in- en uitstappen in de laadruimte.

Een verstuikte enkel is dan het minst erge wat er kan gebeuren. Het persoonlijk leed en uitval van een werknemer zijn een groter probleem. Daarom adviseer ik altijd een goede achteropstap te monteren uit onze Easy Step serie. Deze achteropstap is ergonomisch, extra veilig en je kunt er zelfs achteruitrijdsignalering in monteren. Een achteropstap vind ik dus een no brainer. Want zelfs als een Easy Step maar één keer erger voorkomt, heb je de aanschaf er al vele malen uit.

Veilig werken

Omdat parkeren steeds moeilijker wordt, gebruiken monteurs vaak handige trolleys voor hun laatste meters. Prachtig om al je spullen naar je adres te rollen, maar een crime om in en uit je bus te tillen. Ik wijs dan altijd op één van onze inklapbare oprijbanen. Dat is veel lichter en veiliger werken. We hebben ze in verschillende maten; van kleine voor trolleys en steekwagens tot brede voor machines en zelfs rolstoelen.

Goed ventileren

Vocht, warmte, gevaarlijke gassen of stank in de laadruimte, zie ik bij klanten als een bron van zorg. Maar ‘zo’n molentje’ willen ze niet, omdat die ‘toch altijd stuk gaan’. En je moet dan ook een ontluchtingsgat in de laadvloer maken. Maar onze Easy Aero dakventilator heeft geen bewegende delen op het dak, waardoor deze niet snel kapot zal gaan. En door de krachtige push en pull werking heb je ook geen gat in de vloer meer nodig. Heel handig voor een elektrische bus, waar je vaak helemaal geen gat in de bodem mag maken. En wil je ook bij stilstand ventileren, neem dan de elektrische Easy Aero versie.

Ladingzekering

Bestelwagenrijders nemen het niet zo nauw met het zekeren van hun lading. Lading wordt nog vaak los achterin vervoerd. Zeker als het zwaarder is of op een pallet staat, is dat geen goed idee. Lading schuift en is dan moeilijker te lossen of raakt beschadigd. Dit brengt niet alleen administratieve handelingen met zich mee, maar ook tijd en kosten. Dan kunnen twee rails en een paar simpele ladingstangen veel ergernis voorkomen. De mogelijkheden daarvoor hebben wij allemaal in assortiment.

Voorkom diefstal

Inbraak in bestelwagens is aan de orde van de dag! Ondernemers doen vaak niet eens meer aangifte, als gereedschap uit hun bestelwagen is gestolen. ‘Zonde van de tijd en het gebeurt morgen weer’. Alsof het slecht weer betreft. Gelukkig zie ik ook steeds meer ondernemers investeren in één of meerdere Gatelock sloten. Voor de prijs hoef je het niet te laten, want ook hier geldt: als het één inbraak voorkomt, heb je dat geld er dik uit. Dit nog los van het verlies aan tijd en vertrouwen van je klanten.

Goed zicht

Wat mij ook opvalt, is dat steeds meer bestelwagens goede signaalverlichting krijgen. Zeker als je mensen langs de weg werken, is een geel jasje niet genoeg. Flitsers maken je voertuig veel beter zichtbaar en attenderen andere weggebruikers effectief. En nu we het toch over verlichting hebben, kijk dan meteen eens naar dat zielige standaard lampje in de laadruimte. Daar werken je mensen toch veel makkelijker en veiliger met goede (led)verlichting? We hebben zelfs een rood nachtleeslampje. Eigenlijk is dat iets uit de 4×4-wereld of in de cabine van een landbouwvoertuig. Maar waarom niet in een bestelauto? Je houdt wel je nachtzicht.

Wil je meer informatie over één van deze onderwerpen? Ga naar onze bestelwagentechniek pagina en neem contact met mij op.  Dan kijken we samen wat jij het beste aan jouw bedrijfswageninrichter kunt vragen.

Over Jeroen

Jeroen Rovers is specialist bestelwagentechniek bij Imbema. Hij is de vraagbaak voor de bestelwageninrichtingsbranche. Die kennis wil hij graag met jou delen. 


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.