Per 1 mei is er een nieuw Europees bandenlabel ingevoerd. In het nieuwe bandenlabel vind je de prestaties van banden op de volgende drie gebieden: brandstofverbruik, grip op nat wegdek en het afrolgeluid. Een mooie aanleiding om eens te kijken naar de bijdrage van banden aan jouw veiligheid onderweg. Wat zijn vanuit dit oogpunt belangrijke aandachtspunten om op te letten bij de aanschaf van nieuwe banden voor je bus of bestelwagen? In deze blog vertel ik je er graag meer over.
Vantra LT
Hankook Tire heeft met Vantra LT een band ontwikkeld voor lichte trucks, specifiek met het oog op de hoge eisen die aan voertuigen voor personen- en goederenvervoer in het regionale verkeer worden gesteld. Duurzaamheid, brandstofefficiëntie en kilometerrendement speelden een belangrijke rol bij de ontwikkeling, evenals veiligheidsgerelateerde rij-eigenschappen zoals een korte remweg en superieure prestaties op nat wegdek.
Aandachtspunt 1: Remweg
Vaak heeft de motor van een bus lekker veel koppel, dus het gaspedaal weten we doorgaans goed te vinden. Als bestuurder zit je relatief hoog en kan je ver voor je uit kijken. In een bestelauto remmen we dan ook vaak later dan in een personenauto. Belangrijk is dan om een band te hebben met optimale remprestaties. Bij de ontwikkeling van Vantra LT is hier rekening mee gehouden. Geoptimaliseerde blokstijfheid in het profiel vermindert de slijtage en vergroot de remprestaties.
Aandachtspunt 2: Grip op nat wegdek
In het nieuwe bandenlabel is ook de remprestatie op nat wegdek meegenomen. De classificatie loopt van A tot en met E en geeft aan wat de grip is op een nat wegdek bij een snelheid van 80 km/u. Het verschil tussen klasse A en E is 18 meter.
Bij Hankook Tire bedachten we een speciaal profiel voor onze bandenlijn Vantra LT die zorgt voor meer veiligheid op nat wegdek. 3-kanaals brede groeven in combinatie met 3D-dwarsgroeven zorgen voor betere prestaties en veiligheid bij hogere snelheden. De innovatieve rechte hoofdgroef van de Vantra LT vermindert het risico op aquaplaning met zo’n 14% ten opzichte van vorige generatie, door een verbeterde afvoer van water. Daarnaast is het gedrag van de band bij nat en koud weer optimaal, zonder concessies te doen aan de bloksterkte.
Aandachtspunt 3: Slijtage
Wettelijk is het verplicht om een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter in je banden te hebben. Je banden zijn immers het enige contact dat je met het wegdek hebt, en het profiel zorgt daarbij voor grip in alle weerscondities. Bij gebruik slijt de band, waarbij de profieldiepte afneemt. Belangrijk is dan om te kiezen voor een band die is ontwikkeld om slijtage te verminderen. Vantra LT heeft een geoptimaliseerde profielblok structuur met innovatieve compound-technologie. Deze technologie vermindert de slijtage met circa 12% ten opzichte de vorige generatie.
Aanhanger
Rijd je met een aanhanger achter je bus of bestelauto? Dan wil ik je graag ook het volgende meegeven. De aanhanger kan op regelmatige basis door meerdere mensen worden gebruikt en zo is niet altijd duidelijk wie de verantwoordelijkheid voor de banden draagt. Het is ook wel eens lastig om schade aan de banden op te merken, omdat je dit minder direct voelt dan wanneer het om de banden van de wagen zelf gaat. Gaat er echter iets mis met een aanhanger, bijvoorbeeld door een lekke band, dan zijn de gevolgen al gauw groter. Een aanhanger gaat namelijk scharen, of zwaait uit. Er zijn banden op de markt die erg goed scoren bij gebruik onder een aanhanger. De Hankook Vantra LT is een goede optie. Daarnaast bieden we een tweede optie hierin aan in de vorm van de Laufenn X FIT Van. Laufenn is een merk van Hankook.
Over Hielke
Hielke van der Scheer is Sales & Marketing Directeur Benelux bij Hankook Tire Benelux . 54 jaar, getrouwd, twee zonen en een dochter en woonachtig in Ruinerwold. Hij is ruim 31 jaar werkzaam in de automotive sector, als werknemer en ondernemer. Inmiddels al weer twintig jaar ‘bandenman’.