Nieuws

Je moet altijd kunnen vertrouwen op de prestaties van jouw bedrijfswagen. Bestelauto’s worden veel ingezet voor regionaal transport en vervoer. Er komt meer dan eens ook een zekere tijdsdruk bij kijken. Dit specifieke gebruik van de bestelbus, vraagt om banden die optimaal presteren onder deze omstandigheden. Maar wat zijn nu de grootste risico’s op vervroegde slijtage en beschadiging van de banden? In deze blog vertel ik je er meer over. Ook geef ik je 3 tips om de prestatie van je banden te verhogen. Zo kun je nog beter vertrouwen op de veiligheid, brandstofverbruik en duurzaamheid van jouw bedrijfswagen.

door Hielke van der Scheer, sales & marketing director Benelux, Hankook Tires

Oorzaak 1: Start-stopverkeer

Bestelauto’s worden veel ingezet voor regionaal transport en vervoer. Korte ritjes binnen de bebouwde kom waarbij veel sprake is van acceleratie en deceleratie. Zo warmt het rubber sneller op, waarbij het risico op versnelde slijtage vergroot. Geoptimaliseerde blokstijfheid in het profiel vermindert de slijtage en vergroot de remprestaties. Met een band met een versterkte gordelstructuur door middel van een dubbele stalen gordel kan de druk op de ondergrond gelijkmatiger worden verdeeld. In het geval van de Vantra LT wordt daardoor een verminderde slijtage tot 12% bereikt.

Oorzaak 2: Scherpe bochten

Kort door de bocht: rijden binnen de bebouwde kom betekent veel korte bochten. Hoe korter de bocht, hoe meer het gewicht van de auto verschuift. Daarbij komt de druk op de buitenkant van het loopvlak te liggen. Het is dan van belang dat je een band hebt waarbij er zoveel mogelijk ‘rubber aan de grond’ is tijdens het rijden. Bij een band met vierkant wegcontactvlak zorgt de positie van de groeven voor extra stabiliteit aan de buitenkant van het wegcontactvlak. Dit verbetert de veiligheid en de duurzaamheid van de band.

Oorzaak 3: Stoeprand

Vaak onvermijdelijk in drukke binnensteden met krappe wegen: de stoep. Iedere keer dat je een stoeprand oprijdt, is er kans op schade aan de band. Deze schade kan het schuren van de buitenkant van de band zijn, of het rubber krijgt bijvoorbeeld een ‘klap’ te verduren. Zeker bij een te lage bandenspanning is dit een groot risico. Het is zelfs mogelijk dat je dagen later nog een klapband krijgt. Een band met een versterkte gordelstructuur biedt betere bescherming bij het oprijden van de stoeprand. Daarnaast voorkomt een flankbeschermend schild schade aan de flank van de band.

Wat kun je zelf doen om de prestaties van de banden te verhogen? Met deze 3 tips kom je, letterlijk, een heel eind.

Tip 1: Bandenspanning controleren

Controleer tenminste elke 2 maanden je bandenspanning. De geadviseerde bandenspanning vind je aan de binnenkant van je deur, in het benzineklepje of in de handleiding van je bestelauto. Denk eraan dat de aslast je ideale bandenspanning bepaalt. Rijd jij dus iedere dag met een laadruimte vol koper en lood, pas daar je spanning dan ook op aan. Kom je er zelf niet uit, laat je bandenspanning dan controleren door je service provider. Heeft je bedrijf een (groot) wagenpark? Vraag je service provider om bij jou op locatie langs te komen voor een vlootcontrole.

Tip 2: Visuele controle

Maak het vaste prik: controleer voor aanvang van je werkzaamheden je voertuig én je banden om te kijken of er schade is ontstaan. 9 van de 10 schades aan een band ontstaan aan de rechterkant. Je weet wel, door die stoeprand waar ik het hierboven al over had. En omdat we zelf links zitten en uitstappen, blijven deze schades dan ook vaak (langer) onopgemerkt.

Tip 3: Uitlijnen en uitbalanceren

Bij een verkeerd uitgelijnd voertuig hebben de banden geen optimaal contact met het wegdek. Dat veroorzaakt versnelde slijtage. Bij iedere onderhoudsbeurt zou de geometrie van de auto nagekeken moeten worden. Indien nodig, kunnen de banden uitgebalanceerd worden voor een beter wegcontact. Dat betekent meer veiligheid, minder brandstofverbruik en minder slijtage. Het geld dat het uitlijnen en uitbalanceren kost, verdien je dus dubbel en dwars terug. Doen!

Én nog een gratis tip voor de camper en caravan

Verruil jij je bestelauto of bus deze zomer voor een caravan of camper? Deze aandachtspunten voor banden van caravans en campers zorgen voor een langere levensduur. Door het lange stilstaan is er kans op een flat spot in de band. Een flat spot kan blijvend zijn. Voorkom dit door de banden van de grond te houden bij stilstand, door het voertuig op te krikken en/of op pootjes te zetten. Kan dit niet? Verhoog dan de bandenspanning voor het stallen, zodat de leegloop op voorhand gecompenseerd wordt. Een band verliest per maand ongeveer 1/10 bar.

Doorsnede van de Vantra LT: Stabilisatiegordel (groen), dubbele stalen gordel (lichtblauw en donkerblauw), karkas (grijs).

Over Hielke

Hielke van der Scheer is Sales & Marketing Directeur Benelux bij Hankook Tires. 54 jaar, getrouwd, twee zonen en een dochter en woonachtig in Ruinerwold. Hij is ruim 31 jaar werkzaam in de automotive sector, als werknemer en ondernemer. Inmiddels al weer twintig jaar ‘bandenman’.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.