Nieuws

BYD heeft maandag de lancering van de bladbatterij aangekondigd, een ontwikkeling die de bezorgdheid over de veiligheid van batterijen in elektrische voertuigen moet verminderen. Tijdens een online lancering met als thema ‘The Blade Battery – Unsheathed to Safeguard the World’, zei Wang Chuanfu, voorzitter en president van BYD, dat de bladbatterij BYD’s gedrevenheid benadrukt om problemen op het gebied van de veiligheid van batterijen op te lossen en tegelijkertijd de veiligheidsnormen voor de hele branche opnieuw te definiëren.

BYD liet in een video zien hoe de bladbatterij werd doorboord met een spijker. De batterij doorstond de test moeilteloos, hetgeen een enorme prestaties is gezien de moeilijkheidsgraad van zo’n test. Perforatietests worden gebruikt om thermische reacties van batterijen te onderzoeken. “Op het gebied van batterijveiligheid en energiedichtheid heeft BYD’s bladbatterij duidelijke voordelen”, zegt professor Ouyang Minggao, lid van de Chinese Academie van Wetenschappen en professor aan de Tsinghua University.

De bladbatterij is de afgelopen jaren door BYD ontwikkeld. De enkelvoudige cellen zijn gerangschikt in een matrix en vervolgens in een batterijpakket geplaatst. Door de geoptimaliseerde structuur van het batterijpakket neemt de bladbatterij tot 50% minder ruimte in vergeleken met conventionele lithiumijzerfosfaatblokbatterijen.

Tijdens het doorboren van de bladbatterij met een spijker rookte de batterij niet zoals hij ook geen vlam vatte. De oppervlaktetemperatuur schommelde tussen de 30 en 60° Celsius. Onder dezelfde omstandigheden steeg de temperatuur bij een conventionele lithiumbatterij tot zo’n 500° C en vatte hij vlam. Een conventionele lithiumijzerfosfaatblokbatterij rookte niet en vatte ook geen vlam, maar wel liep de oppervlaktetemperatuur op tot een gevaarlijke 200 tot 400° Celsius. Geconcludeerd kon worden dat voertuigen voorzien van BYD’s bladbatterij veel minder vatbaar zijn voor brand, zelfs bij ernstige beschadigingen.

De bladbatterij werd ook aan diverse andere, extreme tests onderworpen. Zo werd hij geplet, gebogen, in een oven verwarmd tot 300° C en geladen tot 260 procent van zijn capaciteit. Geen van deze enorme belastingen leverde een brand of een explosie op.

He Long, vice-president van BYD en voorzitter van FinDreams Battery Co., Ltd., benoemde vier voordelen van de bladbatterij, waaronder een hoge starttemperatuur voor exotherme reacties, langzame warmteafgifte en lage warmteontwikkeling, het vermogen om geen zuurstof vrij te geven tijdens storingen en het niet willen vlamvatten onder extreme omstandigheden.

In de afgelopen jaren hebben veel EV-fabrikanten zich laten verleiden tot het steeds verder vergroten van de actieradius. Wanneer bereik het belangrijkste doel wordt van een fabrikant, dan wordt deze focus vervolgens overgedragen aan producenten van batterijen. Dat leidt tot onredelijke jacht op energiedichtheid in de batterijindustrie. Het is vanwege deze focus op energiedichtheid dat veiligheid buiten beschouwing is gelaten bij de ontwikkeling van batterijen. De bladbatterij van BYD heeft als doel om de veiligheid van de batterij weer onder de aandacht te brengen, hetgeen een omschakeling verlangt van de industrie op dit cruciale aspect.

“Momenteel zijn veel automerken met ons in gesprek over samenwerking op basis van de technologie van de bladbatterij”, aldus He Long. Hij voegde eraan toe dat BYD graag kennis wil delen en wil samenwerken met wereldwijde partners om gunstige resultaten te bereiken voor alle spelers in de sector.

De Han EV, BYD’s vierdeurs vlaggenschip, zal in juni worden geïntroduceerd. Hij wordt uitgerust met de bladbatterij. De Han EV is het topmodel van de Dynasty-reeks met een actieradius van 605 kilometer en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in slechts 3,9 seconden. BYD werkt ook aan een elektrische bestelauto.

1 reactie op “BYD’s nieuwe bladbatterij herdefinieert veiligheidsnormen voor elektrische voertuigen

  1. Bert Roozendaal schreef:

    Als BYD voor die E-besteller met zo’n nieuwe accu nog een naam zoekt, mag ik dan Bladerunner voorstellen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.