Bestelautotests

Citroën e-Jumpy XL dubbele cabine

1

De dubbele cabine van een bestelauto kan meerdere functies hebben. Overdag rijd je met je werkmaten ergens naar toe en daarna weer naar huis. ’s Avonds of in het weekend rijd je kinderen naar sport, of je gaat met je vrienden naar het voetbal. In deze test bekijken we de dubbele-cabine versie van de Citroën e-Jumpy.

De Citroën e-Jumpy is samen met de Peugeot e-Expert en de Opel Vivaro-e de regerend International Van of the Year. Nog niet zo lang geleden werd de bijbehorende award overhandigd aan Xavier Peugeot, senior vice-president van Groupe PSA Light Commercial Vehicles. Een bescheiden online event, zoals alle events momenteel bescheiden zijn (of niet eens gehouden worden). Toen we deze Citroën e-Jumpy met zijn dubbele cabine zagen, moesten we terugdenken aan de tijden dat je nog met een set vrienden naar het voetbalstadion reed. Dat deden we voor de foto’s bij dit artikel ook, maar dan geheel alleen…

Langer
De Citroën e-Jumpy testten we al eerder, maar dan in de versie met een enkele cabine. De auto op deze pagina is met 531 cm lengte precies 37 cm langer dan de normale e-Jumpy. De wielbasis is met 328 cm hetzelfde gebleven, de extra lengte wordt gecreëerd met een overhang aan de achterzijde. Onze testauto is uitgevoerd in Gris Platinum lak en heeft mooie 17 inch Curve lichtmetalen wielen. Tegen meerprijs verkrijgbaar allebei.

Knoppen
Die versie en de e-Jumpy die we nu testen hebben dezelfde aandrijflijn. Dat wil zeggen een elektromotor van 136 pk met een traploze automaat en een accupakket van 75 kWh. Het accupakket moet volgens de theorie van WLTP een actieradius van 330 km leveren. De cabine en ook de uitrusting van deze e-Jumpy is ook hetzelfde als bij de versie die we eerder testten. Praktisch en ergonomisch zit deze auto echt goed in elkaar, ook dat telde mee bij de verkiezing tot IVOTY 2021. Erg fijn in de koude winterse periode waarin we de e-Jumpy reden is de stoelverwarming. Die is tevens veel economischer voor het accuverbruik dan een verwarming door ventilatie. De e-Jumpy scoort bij ons ook punten met de elektrische handrem en de minimalistische bediening van transmissie en eco-modus. Een paar knoppen en daarmee kun je alles bedienen. Het creëert, alleen al optisch, veel meer ruimte in de cabine.

Op de bank
Achter de voorste stoelen bevindt zich de bank voor de ‘voetbalmaten’. Die kunnen aan twee kanten instappen, dankzij de optionele extra schuifdeur. De opstap is niet hoog, maar een handvat zou de instap toch nog wat makkelijker maken. De bank is 159 cm breed en biedt ruimte aan drie personen. Er is voldoende ruimte voor de knieën, maar de zitting van de bank had wel iets langer gemogen. De dubbele cabine heeft natuurlijk gevolgen voor de laadruimte. Die is nu nog 191 centimeter lang, 52 centimeter minder dan bij de normale e-Jumpy.  Met een breedte van 160 cm en een hoogte van 133 cm blijft er een laadvolume over van iets meer dan 4 kuub. Het laadvermogen bedraagt 1021 kg. Mooi is dat deze elektrische bestelauto tot 1000 kg aan aanhangergewicht mag meenemen.

Plan B
De Citroën e-Jumpy heeft een uitstekend weggedrag en de aandrijflijn wordt al snel je vriend. Hij is eenvoudig te bedienen en wie er plezier in heeft kan op stedelijke en regionale wegen energie terugwinnen door de B-optie van de automaat te selecteren. Met de Eco-modus is verder nog te selecteren welke mate van motorvermogen en comfortopties je wil. Alles om de nadruk te leggen op vermogen en comfort of juist extra reikwijdte.

Koning Winter
Bij de vorige e-Jumpy test hebben we een uitgebreide verbruikstest met en zonder belading gedaan. Die hebben we bij deze test achterwege gelaten. Na een winters weekje rijden met de e-Jumpy dubbele cabine geeft de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 30,3 kWh/100 km. Dat is zelfs aardig meer dan onze verbruiksrit beladen met de normale e-Jumpy. Het winterweer zou hier zeker debet aan kunnen zijn. Tijdens onze ritten zagen de kWh echt als sneeuw voor de zon verdwijnen. Een illustratie: toen we de e-Jumpy bij importeur Stellantis in Amsterdam weer gingen inleveren, vertrokken we vanuit Arnhem. We vertrekken met volgeladen accu’s en hebben volgens het display 292 km aan actieradius. De afstand Arnhem-Amsterdam is 113 km, voornamelijk over snelweg. Als we aankomen in Amsterdam hebben we nog 88 km aan actieradius over en is er op een afstand van 113 km dus maar liefst 204 km aan reikwijdte verbruikt! Tegelijk laat het batterijdisplay in het instrumentarium zien dat de accu’s nog halfvol zitten…. Het laat nog maar eens zien dat rijden op elektriciteit echt wat anders is en dat berijders op lange afstanden rekening moeten houden fluctuaties in het verbruik, zeker als de weersomstandigheden niet gunstig zijn.

Het neemt niet weg dat de e-Jumpy zich in deze test wederom bewijst als een waardig alternatief voor dieselbusjes, zeker als de beperkte toegang tot binnensteden en mogelijke CO2-belasting in de komende jaren realiteit wordt. En over de komende jaren gesproken: wat voor weer het ook wordt, een comfortabele, emissievrije rit met je vrienden naar het voetbalstation is zeker mogelijk!

Specificaties en Metingen

Merk Citroën
Type e-Jumpy XL Driver dubbele cabine
Motor elektrisch
Transmissie automaat, traploos
Accupakket (kWh) 75
Vermogen (pk) 136
Koppel (Nm)260
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 531 x 192 x 193
Wielbasis (cm) 328
Laadruimte lxbxh (cm) 191 x 160 x 133
Tilhoogte (cm) 56
Eigen gewicht – leeg (kg) 2079
Nuttig laadvermogen (kg) 1021
Max. aanhangergewicht (kg) 1000
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 62,5
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) 65,4
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 8,7
Acceleratie 80-100 km/h (sec)5,2
Stroomverbruik (kWh/100 km, onbeladen) 30,3
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 00
Prijs vanaf (€) 44.819,26
Prijs zoals getest (€) 49.944,26

1 reactie op “Citroën e-Jumpy XL dubbele cabine

  1. Monique Vos schreef:

    Dit is precies wat ik nodig had. Ik zoek al een tijdje naar een ruime bestelauto, maar geen van de voertuigen trokken mijn aandacht. De Citroën e-Jumpy ziet er heel goed uit. Meer dan genoeg ruimte voor zowel werk als privé zaken. Komt deze auto ook met een ingebouwde startblokkering?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.