Nieuws

Eerste rit met nieuwe Iveco eDaily

Bestelauto kreeg onlangs als eerste de kans met de nieuwe Iveco eDaily te rijden. Drie dagen lang wees Iveco er ons in alle toonaarden op dat het nieuwe elektrisch aangedreven voertuigen in feite een doodgewone Daily is. Maar dan elektrisch.

Bestelauto kreeg al de kans met de nieuwe eDaily te rijden. Drie dagen lang wees Iveco er ons in alle toonaarden op dat het nieuwe elektrisch aangedreven voertuigen in feite een doodgewone Daily is. Maar dan elektrisch.

Was de eerste generatie elektrisch aangedreven Daily bij zijn introductie wellicht zijn tijd ver vooruit, vergeleken bij de nieuwe generatie is hij een één klap gedateerd. Iveco claimt nu dat het elk type Daily ook elektrisch kan leveren. En lang, kort, zwaar hoog, behalve dat ze elektrisch zijn, zouden ze verder in niets mogen verschillen van wat een ondernemer van zijn diesel-Daily gewend is. Dus dat hij hetzelfde kan laden en mag trekken. De naar keuze één, twee of drie batterijpakketten die veilig weggewerkt in het frame voor de energie zorgen, maken dat zelfs de actieradius nu groot genoeg is om er een hele dag probleemloos mee te werken.

Inzet

Dat is iets voor een ondernemer om in de gaten te houden. Want volgens Iveco zal de markt voor dieselvoertuigen al in 2030 met 60 procent zijn geslonken. Dat kun je ook omdraaien. Als dat écht zo is, lijkt het ons een voertuigfabrikant geraden dat zijn elektrisch aangedreven producten heel snel steeds meer net zo inzetbaar zijn als de diesels waaraan een bedrijf gewend is. Of het nu via een batterij of een fuelcell is, er is straks immers vrijwel niets anders meer?

Iveco beseft dat terdege. Volgens het merk zal de markt voor BEV’s al in 2030 35 procent van het totaal bedragen. Vijf jaar later zou dat zelfs 50 procent van alle verkopen moeten zijn. De groeispurt begint volgens Iveco rond 2025. De markt voor FCEV (voertuigen op waterstof met een brandstofcel) komt wat later en langzamer op gang. Iveco biedt behalve de voertuigen ook een complete lijn aan services. Zo levert Iveco desgewenst via prefered suppliers net zo makkelijk de laadinfrastructuur en de stroom. Hoewel men toegaf dat het eerstgenoemde in Nederland de eerste jaren nog wel eens wat moeilijker zou kunnen zijn. Daarnaast maakt de standaard meegeleverde uitgebreide connectivity ook andere services mogelijk. Het meest in het oog springende is daar van het nieuw op te zetten programma GATE. Maar daarover later meer. Eerst maar eens rijden.

Doodgewoon Daily

Van buiten ziet de nieuwe eDaily er net zo uit als zijn dieselbroertje. Alleen een schildje bij de A-stijl verraadt zijn e-uitrusting. De aansluiting voor het laadsnoer zit keurig in het midden van de grille verwerkt. Ook het laadvermogen is met 1283 kg gelijk aan de gewone versie. Toch is het GVW van deze eDaily 3.800kg. Maar de 300 kg extra is in Nederland gecompenseerd zodat je hem toch met een B-rijbewijs mag rijden. Gezeten achter het stuur van L2 H2 Daily met 10.8m3 laadruimte zien we dat Iveco het statement dat de eDaily gewoon een Daily is maar dan elektrisch meer dan waarmaakt.

Zo is het dashboard exact hetzelfde als bij de dieselversie. Alleen geeft het andere dingen aan, net als het centrale TFT-display. Er is wel een nieuw ontworpen ‘versnellingshandle’ (versnellingen heeft de Daily niet) waar mee je de auto in zijn vooruit of achteruit zet, de elektrische handrem bedient en de mate van regeneratie kiest. Met de knop ernaast, kun je kiezen uit drie rijmodi.

Normaal rijd je in Eco: dan brengen de twee batterijpakketten die dit voertuig heeft je bij een typisch verbruik van 1-1,5 kW per 5 kilometer 250 km ver in distributieverkeer. Maar je kunt ook kiezen voor de stand ‘Natural’. Dat geeft inderdaad een wat meer diesel-achtige beleving. De hele auto wordt dan wat levendiger en trekt iets sneller op. Maar ondanks de begrenzing op 120 km/h kom je ook in Eco lekker mee met het verkeer. Dus of dat Natural nu nodig is?

Snel, sneller, Daily

Dat vragen wij ons al helemaal af van de stand Boost. Van de 140 kW die de motor kan leveren, krijg je er namelijk in Eco aln 90. Maar zet je je Daily in Boost, dan komt gedurende twee minuten tijd ál het vermogen vrij. En als gekieteld door een soort  elektrische ‘turbo’ trekt de auto dan de straatstenen uit de grond en neemt een DRS spurt waar Verstappen jaloers op zou zijn. De vraag is echter welk doel dit dient. Behalve wat flauw aan ‘Italiaans temperament’ te refereren, valt er eigenlijk niets te bedenken. Dus als ondernemer zou ik de dealer onmiddellijk vragen of die boost niet uitgeschakeld kan worden. Het is een leuk speeltje maar zonder Boost moet het veel banden, remblokken, range en wat al niet schelen.

Omgekeerd komt een deel van de naar de wielen aangevoerde energie weer terug naar de batterij bij het afremmen. Ook dat kan op drie manieren. In Idle, blijkt de auto optimaal uit te rollen maar regenereert hij nauwelijks, ook niet als je remt. In Normaal echter is de regeneratie al behoorlijk agressief. We klokten tot 44 procent terugvoer. Daarmee hoef je in de stad de voetrem nauwelijks te bedienen. Wat overigens tot voortijdige vervanging want verglazende remblokken kan leiden. In de sterkste stand moet het wel heel erg bergaf gaan wil je daar niet te snel op afremmen: het lijkt wel of er dan zo’n ouderwetse Telma aan het werk is onder de auto.

De sterke regeneratiekwaliteiten van de nieuwe eDaily maakt wel dat het voertuig met drie batterijpakketten in het stadswerk tot 400 kilometer ver komt en volledig beladen op de snelweg tot 300 km. En hoewel je dan bijna 800 kilo aan batterij meezeult, kan het gros van de Nederlandse ondernemers daarmee uit de voeten. Want tegelijkertijd, kan de eDaily aan elk openbaar laadpunt opladen en wel met 22 kW op wisselstroom en met 80 kW bij een snellader. Met een configuratie met twee batterijen, het meest voorkomend, is de auto dan in één uur helemaal vol en zit er binnen een half uur zeker genoeg energie om thuis te komen.

Stil, stiller, Daily

Maar hoe rijdt hij nu? We hadden een traject met een stukje snelweg, wat binnendoor en een stukje door de stad. Het antwoord is simpel: hij rijdt als een gewone Daily. Een ding viel wel enorm op: je hoort alleen afrolgeluid. Zelfs het kenmerkende jankende toontje van een BEV blijft bij de eDaily achterwege. Hij is superstil. Rijden en remmen doet hij goed. Hij is voorspelbaar, al vond ik hem nog wat vaag op stuur. Maar we reden nog met prototypes. De uiteindelijke modellen die van de band komen, zullen vast nog een fine-tuning ondergaan en de elektrisch aangedreven stuurpomp lijkt ons makkelijk wat strakker in te stellen. Mogelijk dat ze dan ook nog wat aan de schokdempers doen. Want ik vond de beladen auto behoorlijk stoterig op de, overigens slechte, Italiaanse wegen. De uiteindelijke versie zal ook een warmtepomp krijgen. Weliswaar heeft het voertuig zelfs twee radiatoren in het vooronder, als het echt koud is, genereert dat niet genoeg warmte voor een behaaglijke cabine.

De Europese uitrol begint vanaf Q1 volgend jaar. En Nederland hoort bij de eerste groep landen waar ondernemers hem kunnen bestellen.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.