Nieuws

EU: ook kilometerheffing voor bestelauto

1

EU-landen die bedrijfsauto’s willen laten betalen voor gebruik van de infrastructuur, kunnen dat vanaf 2023 alleen doen met een kilometerheffing. Dat voorstel werd vorige week aangenomen door het Europees Parlement. Kilometerheffing mag enkel nog op afstand en niet langer op tijd gebaseerd zijn. Een in te voeren kilometerheffing dient ook voor bestelauto’s te gelden.

Ook komt er de mogelijkheid congestieheffingen in te voeren. Voertuigen die weinig of nul-emissie hebben kunnen korting krijgen op de heffing die ze moeten gaan betalen.

De regeling voor bestelauto’s gaat pas gelden vanaf eind 2027. Het gaat dan wel om lichte bestelauto’s. Bestelauto’s vanaf 2,4 ton, waaronder ook de veel bekritiseerde Polen-Sprinters vallen, gaan volgens het EP al wel vanaf 2023 heffing betalen. Overigens mag ook met de nieuwe regels elk land nog altijd zelf bepalen of het een kilometerheffing invoert of niet. Nederland heeft aangegeven zeker de huidige kabinetsperiode te willen afwachten.

1 reactie op “EU: ook kilometerheffing voor bestelauto

  1. G.F.M. Ooms schreef:

    Mijn verwachting is dat dan veel ondernemers welke goederen willen vervoeren een bestelbus met dubbele cabine op personenwagenkenteken gaan registreren met daar achter een flinke aanhanger. Voordelen voor de ondernemer is dan géén tachograaf verplichting en géén kilometerheffing. Deze twee posten compenseren dan absoluut de hogere wegenbelasting voor een grootte bus met dubbele cabine
    + BPM welke de ondernemer moet betalen. BPM valt vervolgens wéér terug te vragen bij de belastingdienst om dat de wagen bedrijfsmatig gebruikt wordt evenals de BTW bij de aanschaf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.