Nieuws

Foto’s: Dit is de Volkswagen ID.Buzz!

Volkswagen heeft woensdag de definitieve versie van de ID.Buzz gepresenteerd, zowel in personenversie (ID.Buzz) als bedrijfsautoversie (ID.Buzz Cargo). Daarom kunnen we nu, na onze eerste testrit vorige maand, nu de definitieve versie van de ID.Buzz Cargo laten zien.

Volkswagen koketteert graag met de ID.Buzz als opvolger van de iconische klassieker T1. Die overeenkomst zien we duidelijk terug in de ronde vormen van de ID.Buzz en de two-tone kleurstelling van het presentatiemodel. Of straks het busje van de pakketdienst ook een iconisch voertuig wordt moeten we nog zien. Zonder de camouflage zien we de lijnen van de carrosserie wat duidelijker. Vooral de fraaie LED-verlichting komt nu nog beter in zicht.

De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo zijn zoals we eerder meldden gebaseerd op het modulaire MEB-platform (Modulare E-Antriebs Baukasten) van de Volkswagen Groep. Dit schaalbare platform wordt gebruikt door alle merken van de Groep, voor uiteenlopende modellen en segmenten. In de ID. Buzz wordt het platform gecombineerd met een 77 kWh accupakket dat een 150 kW sterke elektromotor met maximaal 310 Nm aan koppel al vanuit stilstand tussen de achterwielen van vermogen voorziet. De topsnelheid is begrensd op 145 km/u. Aan een laadpaal wordt het accupakket opgeladen met een vermogen van 11kW. De ID. Buzz kan snelladen met een maximum laadvermogen van 170 kW. In 30 minuten is het accupakket weer van 5-80% opgeladen. Met het 77 kWh accupakket moet een actieradius van 420 km (WLTP) mogelijk zijn. Er is nog niets bevestigd, maar we horen dat in de toekomst ook accupakketten van 58 kWh en 100 kWh mogelijk zijn.

Met de lange wielbasis is er veel binnenruimte. In de ID.Buzz biedt dat een bovengemiddeld ruim interieur dat riant plek biedt aan vijf inzittenden en tot 1.121 liter bagage. Met de tweede zitrij neergeklapt groeit het laadvolume tot 2.205 liter. Op termijn komen er een zes- en zevenzits versie van de ID. Buzz, evenals een uitvoering met een verlengde wielbasis. De ID. Buzz Cargo is er met twee of drie zitplaatsen voorin. Met een laadvermogen van 650 kg heeft de ID. Buzz Cargo een laadvolume van 3,9 kuub, goed voor bijvoorbeeld twee europallets. Ook van de ID.Buzz Cargo komt op termijn een langere versie.

Met duurzaamheid als speerpunt zijn tal van onderdelen voor het interieur gemaakt van gerecyclede materialen. In de ID. Buzz worden geen leer of andere dierlijke materialen toegepast, maar stoffen die dezelfde luxe ‘touch and feel’ hebben. De rand van het stuurwiel bijvoorbeeld is gemaakt van een synthetisch materiaal dat er even hoogwaardig uitziet als leder en even goed aanvoelt. De materialen die gebruikt worden voor sommige zetelbekledingen, vloerbekleding en voor de dakbekleding van de ID. Buzz zijn materialen gemaakt van gerecyclede producten. Zo zal er een stof zijn die gemaakt is van een garen waarvan de vezels voor 10 procent uit ingezameld oceaanplastic en voor ongeveer 90 procent uit PES (gerecyclede PET-flessen) bestaan. Zelfs de ‘ECO’ ArtVelours stof die als primeur in de ID. Buzz zit bestaat voor 71 procent uit gerecycled materiaal.

De uitgebreide range aan geavanceerde assistentiesystemen in de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo vertrouwt onder andere op innovatieve, onderling verbonden technologieën. Een voorbeeld is de allernieuwste versie van ‘Travel Assist’, waarmee de ID. Buzz gedeeltelijk autonoom kan rijden door gebruik te maken van zwermdata. Als zwermdata beschikbaar is, heeft de ‘Travel Assist with Crowd-sourced Data’ functie slechts één herkenbare rijbaangrens nodig om de auto binnen de rijbaan te houden, bijvoorbeeld op landwegen zonder middenmarkeringen. Andere slimme rijassistenten zijn onder meer ‘Car2X’ (waarschuwingen en gevarenwaarschuwingen in de directe omgeving) en ‘Trained Park Assist’, de geheugenfunctie voor geautomatiseerd parkeren op een eerder opgeslagen route.

Daarnaast beschikt de ID. Buzz over een groot aantal andere innovatieve features. Voorbeelden zijn de LED Matrix (IQ.Light) koplampen inclusief een doorlopende LED-strip op de voor- en achterzijde, Keyless Acces, het 12 inch navigatiesysteem ‘Discover Pro’ en Voice Control.

De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo worden gebouwd in Hannover, waar ook de Volkswagen Multivan plug-in hybride van de productielijn rolt. De elektromotoren, accusystemen en assen van de ID. Buzz worden eveneens gemaakt in Duitsland en voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen. Op termijn wordt de fabriek in Hannover ook verantwoordelijk voor de productie van het batterijsysteem in de ID. Buzz.

De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo zijn medio mei te bestellen en arriveren nog dit jaar bij de Nederlandse dealers. Prijzen voor de Nederlandse markt worden op een later tijdstip bekend gemaakt.

Bekijk hier de rit die Bestelauto al maakte met een gecamoufleerde versie van de ID.Buzz Cargo


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.