Nieuws

Foto’s: Opel vernieuwt Movano

Opel introduceert een vernieuwde versie van de Movano, de grootste bestelauto in haar gamma. Die heeft diverse nieuwe systemen, maar het uiterlijk is niet aangepast naar dat van de (voormalige) evenknie Renault Master.

Dat valt meteen op als je de foto’s van de nieuwe Movano en de nieuwe Master naast elkaar houdt. Ook de Movano heeft een nieuwe, wat grotere grille gekregen. Maar waar de Renault een stompe neus heeft gekregen en een andere motorkap, is de Opel Movano in dat opzicht onveranderd gebleven. Het design van Laurens van den Acker gaat dus voorbij aan de Opel, maar dat is misschien niet gek aangezien Opel tegenwoordig onderdeel is van PSA. De Movano is nog wel direct herkenbaar aan de grote, diepe grille met het Opel-logo prominent in het midden. De uiteinden van de ‘bliksemschicht’ in het Opel-logo sluiten aan op de LED-dagrijverlichting die in de koplampen geïntegreerd is.

Wel is het zo dat de Movano tal van andere aspecten van de Renault Master overneemt. Het ‘Rear Vision’-camerasysteem bijvoorbeeld, zorgt dat de bestuurder onderweg goed zicht heeft op de situatie achter de auto. Ook Blind Spot Alert (dodehoekwaarschuwing) en Lane Departure Warning (rijstrookassistentie) verhogen de veiligheid. Tevens profiteren bestuurders in de nieuwe Opel Movano van optimale connectiviteit, een draadloze smartphonelader en infotainment via Apple CarPlay en Android Auto, te bedienen via de 7-inch touchscreen.

De nieuwe Movano is net als voorheen beschikbaar in vier lengte- en drie hoogtematen. Het maximaal toelaatbare gewicht bedraagt 4,5 ton en het maximale laadvolume 17 m3. Meer dan 150 carrosserie- en ombouwvarianten zijn af fabriek leverbaar en afhankelijk van de variant kan de Movano tot wel vijf europallets vervoeren.

De cabine is ingericht als ‘mobiel kantoor’. Er zijn 22 compartimenten om benodigdheden op te bergen. Slimme vindingen als het FlexTray-dashboardkastje, met een inhoud van maximaal 10,5 liter en dat als een lade is te openen en sluiten, maken de werkdag nog prettiger.

 “De nieuwe Opel Movano is een fijne collega, ideaal voor zelfstandige ondernemers. Onze technici richtten zich op het verder optimaliseren van de auto tot een superefficiënt totaalpakket. Dat blijkt onder meer uit de hoeveelheid assistentiesystemen en nieuwe technologie, evenals de verbeterde ergonomie en vele opbergmogelijkheden”, zegt Tobias Stöver, LCV Group Manager van Opel. “Met de Movano zetten we onze groeistrategie voor lichte bedrijfswagenmarkt voort. Samen met de onlangs geïntroduceerde, nieuwe Vivaro en Combo heeft Opel nu het jongste aanbod van lichte bedrijfswagens.

Het infotainment- en navigatiesysteem Navi 50 IntelliLink Pro debuteert in de nieuwe Movano en is geschikt voor Apple CarPlay en Android Auto. Daarmee biedt de nieuwe Movano optimale connectiviteit. Het systeem is sneller dan zijn voorganger en is met het 7 inch touchscreen ook prettig te bedienen. Smartphones zijn te koppelen via Bluetooth en USB. Ook draadloos opladen is nu mogelijk in de nieuwe Movano.

Af fabriek biedt Opel meer dan 150 varianten van de Movano, van gesloten bestelwagens tot chassis-cabineversies, personenbussen, versies met open laadbak en neerklapbare zijschotten, kippers en versies met dichte opbouw.

De gesloten bestelwagen van de Movano is leverbaar met een laadruimte van maximaal 4,38 meter lang, 2,14 meter hoog en met een inhoud 17 m3. Afhankelijk van de variant komt het maximaal toelaatbare gewicht uit op 4,5 ton, met een maximaal laadvermogen van 2,4 ton. De Movano is ook een uitstekende trekauto, met een maximaal aanhangergewicht van 3,5 ton.

Opel rept met geen woord over de motorisering van de nieuwe Movano. Ook Opel zal echter moeten voldoen aan de nieuwe Euro6d-TEMP eis. Meer informatie over de aandrijving volgt in juni van dit jaar.

Omdat Opel inmiddels tot de Groupe PSA behoort, kan het niet anders dan dat deze Movano de laatste is in de samenwerking met Renault. De volgende Movano zal tegelijk worden geïntroduceerd met de volgende generatie van de Citroën Jumper en Peugeot Boxer en zal deels in Polen worden gebouwd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.