Nieuws

De elektrische uitvoering van de Renault Master, de Master Z.E., werd vorig jaar in Brussel gepresenteerd. We moesten meer dan een jaar wachten, maar nu kon Bestelauto de grote elektrische besteller de sporen geven.

Veel van de Renault Master Z.E. is vorig jaar al bekend gemaakt, maar we zetten hier de belangrijkste zaken nog wel even op een rijtje. De Master Z.E. is een van de eerste echt grote elektrische bestelauto’s. Hij heeft de R75 motor die ook in de Renault Zoe en Kangoo Z.E. wordt gebruikt, goed voor 57 kW (76 pk). De motor heeft een maximum koppel van 225 Nm en kan de Master Z.E. een topsnelheid bezorgen van 100 km/h. De Master Z.E. is voorzien van lithium-ion accu’s van in totaal 33 kW/u. Samen moeten ze de Master Z.E. een actieradius geven van 200 km (NEDC). Nu is die NEDC-norm nogal ruim bemeten. Renault zelf spreekt liever van 120 km, en zelfs als het heel koud is moet 80 km op volle accu’s haalbaar zijn. De elektrische aandrijflijn weegt circa 300 kg, maar doordat de motor lichter is dan een dieselmotor, is er slechts een meergewicht van 50 kg. Het laadvermogen ligt daarom gemiddeld op 1100 kg. Renault wil overigens snel haar hele bedrijfsautosegment elektrificeren en het merk gaf aan dat er op termijn ook een Trafic Z.E. op de markt komt.

Zoem
Bestelauto kon met de Master Z.E. de eerste meters maken in Lissabon, waar het een graad of vijftien was (en nat). In het instrumentendisplay van de Master Z.E. die we mee krijgen staat bij vertrek een bereik van 123 km. Moet ruim voldoende zijn voor onze 70 km lange rit. Van de drie lengtes die er zijn van de Master Z.E. gesloten bestelauto krijgen wij de L2H2 mee, met een lading van 400 kg in de laadruimte. We zijn dus 5,5 meter lang, maar kunnen prima manoeuvreren door de smalle straatjes van het centrum in Lissabon. Het wegrijden met Master Z.E. is gewoon grappig. Je hoort enkel een licht gezoem bij het aanraken van het gaspedaal. Zeker bij snelheden onder de 50 km/h is het aangenaam stil in de cabine; motorgeluiden zijn er niet en banden- en windgeruis laten zich met die snelheid amper horen.

Soepel
De Master Z.E. ligt goed op de weg en heeft qua weggedrag eigenlijk hetzelfde karakter als de dieselMaster. Er is op gevoel gewoon niet heel veel anders en dat is een heel groot compliment aan Renault. Bij elektrische voertuigen is er al veel anders, dan is het juist prettig als de rij-eigenschappen herkenbaar zijn. Door het altijd aanwezige koppel komt de Master Z.E lekker mee in het verkeer, maar een sprintkanon is het niet. Deels door de 400 kg achterin, deels door de afstemming van de aandrijflijn.

Last mile
Al rijdende zien we de actieradius zakken. In de stad valt het wel mee en kunnen we met tactisch het gaspedaal loslaten ook weer energie terugwinnen. De Master Z.E. remt dan namelijk op de motor en zet die remenergie om in batterijcapaciteit. Als we later door bergachtig terrein rijden zien we de actieradius sneller teruglopen. Toch maken we ons nergens zorgen over, want onze rit duurt maar 70 km, veel minder dan de totale actieradius. We horen regelmatig kritische geluiden van lezers over dat ‘zo’n elektrische auto niets voor mij is’. Dat gaat dan vaak om de actieradius, ‘want die is 120 km en ik rij op een dag wel 300 km’. Sommige bedrijven zullen misschien nog even moeten wachten, maar veel bedrijven kunnen met een actieradius van 120 km hun werk prima doen. Het daggemiddelde van de bestelauto in Nederland komt veelal niet boven de 50 km uit. Renault benadrukt echter ook dat de Master Z.E. primair is voor in de stad, of hoogstens de regio: the last mile. Daarmee richt Renault zich heel duidelijk op bijvoorbeeld de bezorgers van DHL, PostNL en UPS, die hele wijken doorkruisen met e-commerce bestellingen.

De Master Z.E. wordt geproduceerd in het Franse Batilly, in samenwerking met PVI. Renault nam in 2017 het Franse PVI (Power Vehicle Innovation) over. PVI is gespecialiseerd in het ombouwen van de conventionele aandrijflijn van seriemodellen naar een elektrische aandrijflijn of een aandrijflijn op aardgas. Deze overname betekent dat Groupe Renault zijn strategie voor het elektrificeren van zijn gamma lichte bedrijfswagens versneld kan uitvoeren.

Angsthazerij
Als wij de Master Z.E. na 70 km weer parkeren, hebben we een rustige rit achter de rug, waarbij de snelheid niet boven de 90 km/u uitkwam. Van de actieradius hebben we nog 64 km over, wat betekent dat we met regenereren toch mooi 11 km actieradius hebben toegevoegd. Bepaald geen reden voor angsthazerij dus. Opladen kan overigens altijd nog, met de krachtigste lader is dat van leeg naar vol in zes uur gedaan.

Renault Pro+, zoals het bestelautomerk officieel heet, wil haar diensten met Easy Connect verder uitbreiden. Easy Connect for Fleet is een fleetmanagementtool met connected diensten voor zakelijk gebruikers. Met een communicatie-adapter worden tal van gegevens, zoals kilometerstanden, actieradius, locatie, brandstofverbruik, bandenspanning, en eventuele waarschuwingen voor een technisch probleem verstuurd naar de fleetmanager. Wagenparkbeheerders hebben zodoende de volledige controle over hun voertuigen. Easy Connect for Fleet wordt later dit jaar leverbaar op alle Renault bedrijfsauto’s.

Subsidie
De Renault Master Z.E. is per direct te bestellen. De prijslijst begint bij 60.200 euro voor een L1H1 gesloten bestelauto. De L2 chassis-cabine is er vanaf 60.100 euro, zonder opbouw natuurlijk. De prijzen zijn inclusief de batterijen, die bij de Master Z.E. niet apart gehuurd kunnen worden. Er zit een garantie van vijf jaar of 100.000 km op.

De aanschafprijs ligt fiks hoger dan die voor de dieselgestookte Master. Renault zegt echter dat de Master Z.E. geen volumemodel is en dat de prijs concurrerend is met andere elektrische bestelauto’s. Hoe dan ook, er zijn ook in 2018 weer subsidieregelingen waarbij fiks bespaard kan worden op de investering in een elektrische bestelauto.

Importeur Renault Nederland verwacht rond deze zomer de eerste modellen van de Master Z.E. af te leveren. Renault NL wil geen verkoopvoorspellingen doen, maar geeft al wel aan dat er serieuze interesse is van diverse grote partijen in Nederland.

3 reacties op “Foto’s + Vlog: Rij-impressie Renault Master Z.E.

  1. Paul schreef:

    Totaal onbruikbaar dus. Twee keer zo duur ook nog eens. Wat moet je nou met een bestel auto die maar 120 km bereik heeft?
    Het zal nog heel wat jaren duren voordat er bruikbare electrische bestelbussen komen.

  2. Arjan Velthoven schreef:

    Hoeveel km rij jij dan per dag Paul?

  3. RickyM schreef:

    Geweldig leuk gedaan, laat Kim het maar niet lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *