Nieuws

Afgelopen week was Bestelauto aanwezig bij de presentatie van de 4×4-versie van de Toyota ProAce, de succesvolle Japanse variant van de PSA bestelauto. De ProAce is voorzien van een vierwielaandrijving van Dangel. Daar reden we al vaker mee, maar in de verse modder op het Eiland van Maurik liet de ProAce 4×4 ons versteld staan.

De ProAce legt Toyota geen windeieren. In 2017 werden er 817 op kenteken gezet, dit jaar worden dat er waarschijnlijk zo’n 1200. Dat is een stijging van meer dan 40 procent. Goed om te zien dat Toyota bij deze versie van de ProAce tenminste haar partijtje meeblaast. En de kans bestaat dat Toyota haar stempel nog meer gaat drukken op de Nederlandse bedrijfsautomarkt, want het gamma wordt eind volgend jaar uitgebreid met een koeriersauto, een eigen versie van de ‘award-winning’ Berlingo, Combo en Partner. Een uitbreiding naar boven, naar het gamma van de Sprinter, staat niet in de planning, zo vertelt Erwin Jongh, manager Toyota Bedrijfswagens bij importeur Louwman & Parqui. Wellicht dat dat nog komt als PSA de Jumpy en Boxer gaat vernieuwen.

Terreinridders
Klinkt mooi, maar wij kijken ondertussen even uit het raam. Daar zien we een Toyota HiLux staan en een Toyota Land Cruiser. Echte terreinridders, zo hebben we meermaals kunnen ervaren. En op het evenemententerrein van Eiland van Maurik hebben we ook al eerder offroad gereden, met een Citroën Jumpy 4×4, een van de Franse broertjes van de ProAce 4×4. Net als de Jumpy 4×4 wordt ook de ProAce 4×4 voorbereid voor de vierwielaandrijving, maar het echte systeem wordt er ondergezet bij Dangel. Dat levert wel extra levertijd op, tot maximaal 6 maanden.

4WD
De Dangel vierwielaandrijving is inschakelbaar. Standaard staat de knop links van het stuur op standje ‘Eco’, of te wel voorwielaandrijving. Eén draai naar rechts en de knop staat op 4×4. Het systeem werkt volledig automatisch en zal, met behulp van een viscokoppeling, meer vermogen naar de achterwielen doorsturen wanneer er slip ontstaat aan de voorwielen. Optioneel kan de ProAce 4×4 met 40 mm worden verhoogd, voor meer bodemvrijheid, worden voorzien van een sperdifferentieel en met M+S-banden, om extra grip te bieden. De ProAce 4×4 is enkel leverbaar met de 2,0 liter D-4D dieselmotor van 122 of 150 pk. Fraai is dat de ProAce 4×4 leverbaar is in tal van varianten. Zo is vierwielaandrijving te krijgen op de ProAce Compact, de Worker en Long Worker, de ProAce Dubbele Cabine en de ProAce Truck, de versie met open of kippende laadbak.

Last mile
Nederland is een land waar je vierwielaandrijving amper nodig hebt, wordt vaak gedacht, maar dan vergelijken we ons land met woestijngebieden of het platteland van Amerika. Dat is niet terecht. “Als je werkt als boswachter, bij waterschappen, regelmatig bij een boerenbedrijf komt of bijvoorbeeld vaak bij windmolens komt, rij je regelmatig van de gebaande paden af. Ga maar eens kijken bij zo’n windmolen. Prachtig geasfalteerd landweggetje, maar de laatste honderd meter moet je door drassig weiland rijden. Juist voor die ‘last mile’ over ruiger terrein is deze ProAce 4×4 bedoeld”, betoogt Erwin Jongh. De ProAce 4×4 behoudt trouwens zijn fikse laadvermogen van dik 1500 kg, want de Dangel-aanpassing levert een meergewicht van slechts 80 kg op.

Gaat dat wel?
Dan gaan we eindelijk naar buiten. Het heeft de dag ervoor geregend en ook toen is men al met de auto’s het terrein in geweest. Het gevolg: een enorm modderige bende. We rijden eerst een paar proefrondjes met de HiLux en de Land Cruiser en die hebben het bij tijd en wijle al knap lastig om voldoende grip te vinden in de glibberzooi. Hoe zou dat gaan bij de ProAce 4×4? Op de parking staan de ProAce Worker 4×4 en de luxe uitgevoerde ProAce Dubbele Cabine 4×4. Die laatste nemen we als eerste mee het terrein in. Zolang er iets van gras aanwezig is op de ondergrond kunnen we het makkelijk met de Eco-stand af. Voorwielaandrijving volstaat. Maar met de modder in het vooruitzicht krijgen we toch het advies de draaiknop naar 4WD te draaien. Dat is echt nodig ook, want de M+S banden die onder de ProAce zitten als snel vol met modder. Met 4WD ingeschakeld ploegt de ProAce zich verbazingwekkend goed door de modder. Echt net zo goed als de HiLux en de Land Cruiser en dat is echt beter dan we hadden verwacht. Bij heuvels in  het terrein voelen we de grond af en toe langs de onderkant van de ProAce schuren. Dat is echter helemaal niet erg, want die is voorzien van beschermingsplaten om de aandrijving te beschermen. Ook de Worker, met een iets kortere wielbasis, weert zich kranig in de moddersoep. Het laat zien dat Dangel echt een uitstekend systeem onder de PSA-auto’s schroeft en daar kan nu ook Toyota, en diens klanten natuurlijk, zijn voordeel mee doen. In de modder is het weinig zinvol om de difflock in te schakelen. Dat heeft pas nut als we iets later in zanderig terrein in onbalans staan, met het linkervoorwiel en rechterachterwiel los van de grond. Dan is een sperdifferentieel achter wel handig, zo ondervinden we. Toyota zelf benoemt het sperdifferentieel als nodig bij ‘professioneel gebruik’.

Meer geld
De Toyota ProAce 4×4 is verkrijgbaar vanaf 30.195 euro. Dan krijg je een ProAce 4×4 Compact. De ProAce 4×4 Worker is er vanaf 31.145 euro. De meerprijs van een ProAce 4×4 is 8.995 euro. Dat is niet misselijk, dus bedenk goed waar of je die vierwielaandrijving echt nodig hebt. Na onze rit weten we dat mocht je geregeld offroad gaan voor je werk, je met de ProAce 4×4 uitstekend uit de voeten kunt en die bijna 9.000 euro meergeld het echt waard is.

Toyota levert alle versies van de PROACE 4×4 standaard met de bekende drie jaar of 100.000 kilometer garantie. De eigenaar van een PROACE 4×4 heeft bij de Toyota dealer een vaste contactpersoon – de Toyota Bedrijfswagen Champion.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.