Nieuws

Foto’s + VLOG: Rijden met elektrische sterren

De toekomst van de bestelauto bevindt zich overduidelijk in de elektrische aandrijflijn. Als je dat als fabrikant nog niet doorhebt doe je iets fout, maar Mercedes-Benz is mooi op tijd met haar eVito en eSprinter. Bestelauto ging een dagje geruisloos op pad.

We weten niet waarom, maar ook met de eVito en de eSprinter rijden we in Hamburg, net als met de VW e-Crafter. Zal wel iets met modern en vernieuwend te maken hebben, want dat is die stad wel, net als de elektrische versies van de Sprinter en Vito. Deze elektrische bestellers moeten dicht bij het publiek staan en Mercedes-Benz belooft dan ook TCO die gelijk is aan de dieselvarianten.

Preconditioning
Eerst kijken we maar ’s naar de eVito. Die ziet er van buiten en ook van binnen precies zo uit als een gewone Vito. Er zijn geen concessies gedaan als het gaat om laadruimte bijvoorbeeld. Het laadvolume varieert van 6,0 tot 6,6 m3, want de eVito is er in twee lengtes: 5140 en 5370 mm. De eerste heeft een laadvermogen van 1073 kg, de langere van 1048 kg. De aandrijflijn bestaat uit een 84 kW sterke elektromotor, goed voor 300 Nm koppel. Het accupakket bestaat uit vier accu’s van bij elkaar 41,4 kWh. De eVito heeft een reikwijdte van 150 km (WLTP). Als we voor het eerst door de straten van Hamburg rijden, merken we meteen al dat de eVito heerlijk stil is, net als alle elektrische bestellers. Het is heet in de stad, dus de airco staat aan. Interessant is dat de eVito een systeem heeft met drie standen waarmee comfortzaken meer of minder kunnen worden ingeschakeld, wat energie bespaart. De drie standen zijn C (voor comfort), E en E+. Bij die laatste stand wordt het motorvermogen zelfs geknepen tot 70 kW en het koppel verlaagd naar 270 Nm. Remmen op de motor gaat bij deze eVito heel goed, maar ook dat is in te stellen, in vier standen maar liefst. In D-, de sterkste stand, is de vertraging 1,5 meter per seconde. Al die energie gaat weer terug naar de accu’s, dus met slim rijden zou je verder kunnen komen dan de beloofde 150 km. In D, D+ D++ is de recuperatie minder sterk, tot zelfs gewoon uitrollen. Interessant is ook de mogelijkheid tot voorverwarming of voorkoeling van de eVito. Dat is mogelijk tijdens het laden, waarmee de benodigde energie dan gewoon uit het netwerk wordt gehaald, en niet ten koste gaat van de accucapaciteit. Afhankelijk van de gekozen versie is de eVito is zes tot acht uur weer op te laden. Snelladen is helaas niet mogelijk bij de eVito.

Parkeerplaats
De eVito laat zich heerlijk vlug door de straten van Hamburg sturen. De auto is koersvast, ook al ligt er geen lading achterin de laadruimte. Hamburg zien we niet meer als we gaan rijden in de eSprinter. Die mogen we namelijk enkel maar rijden op een uitgezet parcours op een parkeerplaats en nog niet op de openbare weg. Erg wennen aan de eSprinter is het niet, wat hij heeft dezelfde aandrijflijn als de eVito. Het accupakket van de eSprinter (bestaande uit vier units) is 55 kWh groot en zorgt voor een actieradius van circa 150 km (WLTP). Het maximale laadvermogen is dan 900 kg. Er is ook een variant leverbaar met drie batterij-units (41 kWh). De actieradius van de eSprinter komt dan op zo’n 115 km uit en het laadvermogen op 1.040 kg. Mercedes-Benz zegt dat het vermogen en het koppel van de eSprinter gelijk is aan dat van de kleinste diesel: 84 kW en 300 Nm. Net zoals bij de eVito kan de topsnelheid worden ingesteld. Voor stedelijk gebruik is 80 km/u voldoende, maar tot 120 km/u is ook mogelijk.Maar ja, daar merken we weinig van op de parkeerplaats, waar de snelheid beperkt is. Ondanks dat ook de eSprinter een lege laadruimte heeft, ligt ook hij heel stabiel op het asfalt. Het bochtige parcours wordt genomen zonder hinderlijk overhellen. Het sturen gaat, dankzij de elektrohydraulische besturing, heel licht. Op de korte stukjes kunnen we naar hartenlust spelen met de recuperatie. Die is oké, maar hij zou nog wel iets krachtiger mogen. Dan hoeft er in de stad, ook met lading, echt nooit meer gebruik te worden gemaakt van de bedrijfsrem.

F-Cell
De Mercedes-Benz eVito is nu al te bestellen. Een prijs is echter nog niet vrijgegeven. Op de eSprinter moeten we zeker nog tot volgend jaar wachten. Best jammer, want de productiefaciliteiten van Mercedes-Benz zijn al klaar voor serieproductie, zo liet hoofd vans Volker Mornihnweg aan ons weten. Wie 115 of 150 km reikwijdte te weinig vindt, had Mercedes nog een andere oplossing: de Sprinter F-Cell. Met een brandstofcel en aandrijving op waterstof dus. Toekomstmuziek, want het is nog enkel een conceptvoertuig. Maar wel mooie muziek, want de actieradius bedraagt 500 km. En dan is elke vorm van range-anxiety, laten we het in het Nederlands maar ‘lege-accu-angst’ noemen, verleden tijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.