Nieuws

Kia gaat in 2025 de markt voor elektrische bestelauto’s betreden met de PV5. Die middelgrote elektrische bestelauto zal de eerste zijn van een hele reeks elektrische bestelauto’s die met het motto ‘Platform Beyond Vehicle’ revolutionair kunnen zijn voor de internationale bestelautomarkt. Na de PV5 volgen er tot 2030 nog zeker één, maar mogelijk ook drie modellen. Bestelauto maakte kennis met Kia op het Europese hoofdkantoor in Frankfurt.

Kia is natuurlijk geen onbekende. Niet als het gaat om bestelauto’s, maar ook niet als het gaat om elektrische auto’s. Aan het begin van deze eeuw reed Bestelauto nog met de Kia Carnival Van en ook met de Kia Pregio. Maar in 1962 maakte Kia al de K360, een soort urban driewieler pick-up, nog vóór de eerste auto van het merk. En tot op de dag van vandaag worden met de Kia Bongo nog veel buitenlandse markten bediend. Er is tegenwoordig zelfs een elektrische versie van. Met elektrische auto’s is Kia tegenwoordig enorm succesvol. Met de e-Niro, de e-Soul (beide ook als bestelauto in Nederland leverbaar (geweest) en tegenwoordig baanbrekende auto’s als de EV6, de EV9 en binnenkort de EV3. In 2023 verkocht Kia 81.000 EV’s in Europa, een groei van 22,7 procent ten opzichte van 2022 en goed voor een Europees marktaandeel van 4,5 procent.

Pierre-Martin Bos (links) en Sjoerd Knipping

PBV

Het Platform Beyond Vehicle-concept (PBV) ontstond zo’n drie jaar geleden als ‘Purpose Built Vehicle’. “Maar die naam dekte de lading niet. Heel veel van onze concurrenten maken al ‘purpose built vehicles’. Kia doet wat anders. Wij maken een dedicated BEV-platform waarmee we meerdere voertuigen kunnen fabriceren en daaromheen een ecosystem kunnen creëren”, legt Pierre-Martin Bos, PBV director van Kia Europe uit. Wat dat ecosysteem inhoudt, daarover later meer.

Anders

Eerst maar eens beginnen met de bestelauto’s die Kia op de markt wil brengen. Dat is als eerste de PV5, een model dat eigenlijk net tussen het Caddy- en het Transporter-segment zit. De PV5 moet al in Q4 van 2025 op de markt komen, als gesloten bestelauto en voor personenvervoer, maar ook in meerdere lengtes, met verhoogd dak en als chassis-cabine. Kia pakt het meteen flink aan dus. De PV5 is nu nog een conceptauto waarvan de productie-versie er waarschijnlijk iets anders uit zal zien, maar dat de PV5 impact gaat hebben, lijkt nu al duidelijk. Kia heeft namelijk vanaf het begin van de ontwikkeling haar oor te luisteren gelegd bij klanten. “Die hebben heel verschillende wensen. Van veel laadvermogen en veel laadvolume maar minder actieradius, tot wat minder laadvermogen en juist veel actieradius. Uit al die wensen willen wij zoveel mogelijk halen, dus de PV5 zal er in diverse uitvoeringen zijn. We willen klanten een zo optimaal mogelijke elektrische bestelauto geven, waarmee ze hetzelfde kunnen werken als met een bestelauto met verbrandingsmotor. En dat tegen dezelfde TCO als een bestelauto met verbrandingsmotor. Het KIA PBV-concept zal geen concessies hebben voor gebruikers”, aldus Bos.

Refurbished

Dat betekent dat ook de aandrijflijn voldoende keuzes zal bieden. “Het is nog te vroeg om te zeggen hoeveel pk de motor heeft, en hoeveel kWh de accupakketten. Maar we zijn ervaren in EV’s, dus dat komt goed. Het is ook belangrijk dat het concept duurzaam is. Het BEV-platform moet zo’n tien jaar mee kunnen gaan en daarna eventueel een tweede leven kunnen leiden. Met onze EasySwap technologie zouden we een PBV zelfs een nieuwe carrosserie en daarmee nieuwe functie kunnen geven.” Het idee van EasySwap is nog wel even weg, geeft Bos toe, maar het geeft goed aan dat Kia helemaal gaat voor duurzaamheid. Nu al zijn accu’s van Kia’s te refurbishen. De ‘sustainability’-insteek is ook te zien aan de geplande materialen in het interieur van de PBV’s. Die zijn deels gebaseerd op mycelium, een netwerk van schimmeldraden dat geldt als voedingsbodem voor onder meer paddestoelen. Groot voordeel van mycelium is dat het bio-afbreekbaar is in slechts 45 dagen tijd.

Pijlers

De introductie van de PV5 zal slechts het begin zijn van Kia’s PBV-plannen. Kia wil haar klanten een product op maat maken, inclusief fleetmanagementsystemen, laadsystemen en een gebruikerservaring op basis van AI. “Onze PBV-strategie heeft drie pijlers”, zegt Nederlander Sjoerd Knipping, Vice President Product & Marketing bij Kia Europe. “Dat zijn Drive, Charge & Connect. We willen de beste bestelauto’s bieden met steeds betere accutechnologie, maar ook meegaan in de allernieuwste laadinfrastructuur. Technieken als V2G en V2G horen daarbij. 800 volt? Ja, als de klanten daarom vragen wel. Maar we werken ook samen met energiepartners. In Nederland bijvoorbeeld met Vattenfall. En voor Connect kijken we nu al naar AI-technologie voor stemopdrachten, maar in de toekomst ook naar robotica en autonoom rijden.” Knipping is met Kia ook al bezig om het Kia-dealernetwerk door te lichten. “Uptime is belangrijk, en dus kijken we welke Kia-dealers geschikt zijn om PBV’s te servicen. De PV5 kan waarschijnlijk overal terecht, voor andere modellen zullen sommige dealers aanpassingen moeten doen.”

Ombouw

Ook over ombouwmogelijkheden is al nagedacht. “Vanaf het begin van PBV zijn we in overleg met ombouwspecialisten. Die zullen zeker een deel van de ombouw van de PV5 voor hun rekening nemen. Maar de meest courante ombouwversies, denk aan een box body of een koelcarrosserie, zullen we zelf voor onze rekening nemen. Die worden gebouwd op onze eigen productielijnen. We zijn ook van plan om klanten hun eigen bedrijfskleuren of zelfs wrap af-fabriek aan te bieden”, vertelt Pierre-Martin Bos. Kia heeft twee EV-fabrieken in thuisland Zuid-Korea, maar wil de fabriek in Slowakije volgend jaar ook enkel EV’s laten maken. Het ligt op termijn in de planning om daar ook PBV’s te gaan maken.

Plannen

Kia kijkt dus ook vooruit naar de toekomst. In 2027 komt er nog een PBV-bestelauto: de PV7. Een maatje groter dan de PV5. Ook de PV7 komt er in keur van varianten, al is het concept nog wat minder vastomlijnd dan bij de PV5. Op langere termijn denkt Kia ook aan een autonome PV5-taxi en een klein model bestelauto.

Als klap op de vuurpijl had Kia nog een verrassing voor Bestelauto. Vanuit het design center was een PV7 afgevaardigd. Een grotere bestelauto dan de PV5 dus, en een die weliswaar nog in de conceptfase verkeert, maar wel duidelijk Kia’s ‘Opposites United’ designtaal ademt. Het laat ook letterlijk zien dat Kia de zaken anders wil aanpakken dan haar concurrenten. Dat doet Kia nu al met haar elektrische personenauto’s, en zoals we aan het begin zeiden, dat is heel succesvol. Als Kia haar voorgenomen PBV-plannen echt kan uitrollen, dat staat de bestelautomarkt in Nederland, Europa, ja zelfs wereldwijd, nog heel wat te wachten.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.