De nieuwe Opel Vivaro en de nieuwe Renault Trafic hebben we al statisch gezien en beschreven. Vorige week maakten beide fabrikanten de prijzen bekend en deze week staat in het teken van het rijden met beide nieuwe voertuigen. Opel bijt de spits af met de Vivaro in en rondom München. Een eerste verslag en foto´s vanuit Duitsland.
De nieuwe Opel Vivaro en Renault Trafic hebben we eerder al uitvoerig beschreven bij de statische introductie. Maar het rijden met een nieuwe bestelauto zegt meer dan duizend woorden. Bij het instappen valt de moderne cabine op. Een duidelijk dashboard en wie de Renault personenwagens kent, ziet duidelijk de Franse genen in deze Opel. De zit is goed en comfortabel, waarbij de stoelen Frans aanvoelen. Iets steviger had wel gemogen. Het stuurwiel is zowel in hoogte als in diepte verstelbaar. Maar er zijn ook wat minpuntjes: eenmaal achter het stuur gezeten stoot al gauw de rechterknie tegen het harde dashboarddeel aan waar de versnellingspook uitsteekt. Het meegeleverde flesje water wat keurig in de flessenhouder op het dashboard steekt, valt bij de eerste beste scherpe bocht uit de houder op de grond. Dezelfde flesjes passen ook niet goed door hun lengte in de bekerhouders bovenop het dashboard. Later krijgen we van de Opel medewerkers andere flesjes die wel bleven staat en wel bovenop passen.
Het rijden zelf is een verademing, wat een rust en comfort! Oneffenheden in het wegdek en diepere putdeksels worden goed gedempt. Als eerste rijden we in de meest sterke BiTurbo versie met 140 pk in een nette beige metallic kleur; een chique verschijning. Deze 1.6 CDTI heeft meer dan voldoende vermogen in huis, zelfs de belading van rond de 400 kg en twee personen schijnen de bestelauto niet te deren. Met de eco-knop ingeschakeld wordt het vermogen duidelijk getemperd. Deze knop zal in Nederland zeker het brandstofverbruik verminderen en ook handig zijn, in het heuvelachtige gebied in Zuid-Duitsland waar we testrijden, rijdt het prettiger zonder de eco-knop ingeschakeld. Sturen gaat eenvoudig en soms zelfs te soepel, iets meer gevoel was prettig geweest. De zesbak schakelt prima en zonder te haken.
Start-stop
Later stappen we over naar de Vivaro BiTurbo met een vermogen van 120 pk. Deze auto heeft geen lading aan boord, waardoor het met de eco-knop ingeschakeld zelfs in de heuvels prima is te rijden. Snel opschakelen is direct van invloed op het verbruik. Opel maakt in de nieuwe Vivaro gebruik van een schakelindicator en die doet zijn werk prima. Ook zijn beide testauto’s voorzien van een start-stop systeem, dat eveneens goed werkt. De nieuwe Vivaro heeft 14 opbergvakken in de cabine. Dat is prima en de meeste zijn goed bruikbaar, maar waarom dan besparen op een haakje voor een jas op te hangen? De Vivaro beschikt over een goed verstelbare bestuurdersstoel en twee zittingen voor passagiers. De middelste zitting moet gezien worden als een noodoplossing voor kortere stukken, want de versnellingspook neemt wel wat ruimte in beslag. Handig zijn de neerklapbare passagiersstoelen waarbij de middelste stoel in neergeklapte versie ook meteen een steun kan zijn voor een documentenhouder. Eveneens handig en bruikbaar is de dodehoekspiegel in de zonneklep van de passagier. Er is daadwerkelijk meer zicht op wat zich rechts van de bestelauto bevindt. Ook de doorlaadmogelijkheid vanuit de laadruimte onder de passagiersstoel en tot in de voetenruimte is een handige vinding.
Laadruimte
De laadruimte is niet drastisch veranderd ten opzicht van de vorige versie, alleen is de lengte met 10 cm toegenomen. Een interieur op maat kan dus eigenlijk zo van de oude Vivaro naar de nieuwe worden overgeheveld. Ook passen in er nu drie europallets in de laadruimte. Tijdens de statische introductie sprak Opel ook over een familiegezicht en meer overeenkomsten met personenwagens. Bij het rijden is dat in ieder geval geslaagd, de nieuwe Vivaro rijdt, stuurt en veert bijna op personenwagenniveau, en ook qua design zien we overeenkomsten als we op de parkeerplaats een rode Vivaro naast een rode Opel Insignia staat. Het is duidelijk familie.
Het belangrijkste voor ondernemers en fleetowners zijn natuurlijk de kosten voor deze nieuwe bedrijfswagen. We konden geen nauwkeurige verbruiksmeting doen, maar door de combinatie van snel opschakelen met de 120 pk versie BiTurbo en een rustige rechtervoet, kruipt de boordcomputer uiteindelijk naar een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km. Daarbij heeft Opel de service-intervallen verlengd naar twee jaar of elke 40.000 kilometer, zodat ook de Total Cost of Ownership omlaag kan. De nieuwe Vivaro is te bestellen vanaf €17.995,- excl. BTW/BPM en leverbaar vanaf september 2014.





















Mooie auto,daar kunnen wat mee.
Deze auto kon 100% gefinacierd worden had ik ver nomen!!??
Jammer dat tijdens deze impressie niets gemeten is. Denk daarbij aan prestaties en brandstofverbruik. De meeste boorcomputers zijn op dit punt niet correct. En een geluidsmeting zou ook op zijn plek zijn.
Een groot gemis aan deze auto vind ik een goede automaat zoals bv VW die levert.
mooie auto ik heb een gesloten bestel l2h1sport uitvoering en rij er nu 2maanden in
alleen jammer dat de gordels erg kort zijn want als je wat kleiner bent heb je een probleem dan hebben we nog de 3 knops sleutel die niet geprogrammeerd kan worden voor een gesloten bestel, het is of de voor en de zijdeur open of allen de achterdeur open de pieper van de gordel is ook behoorlijk irritant die kan je niet uitzetten wat wel makkelijk is als je de auto bij een klant op het terrein moet verplaatsen