Nieuws

Hoe kom je erachter of een nieuwe bestelauto geschikt is voor stadsverkeer? Heel eenvoudig, je gaat zo’n auto testen in een drukke wereldstad. Bestelauto reed als één van de eersten met de nieuwe elektrische Nissan e-NV200 door het drukke verkeer van Barcelona. Normaal geen pretje, maar met deze e-NV200 wordt pakketjes rondbrengen ineens veel leuker.

Nissan e-NV200 Barcelona 2014 (0)

Nissan stuurde ons bewust het drukke verkeer in van Barcelona. Tussen alle scooters, brommers, veel taxi’s, bussen en normaal verkeer manoeuvreren we ons dwars door het volle centrum. Doel is om een stadsdistributieroute na te bootsen met diverse stops. De route loopt van de bloemenveiling Mercabarna Flor vlakbij het internationale vliegveld naar een aantal plaatsen in de binnenstad en aan de haven. Het eerste stuk richting de binnenstad gaat over de autoweg. De airco wordt bewust ingeschakeld, want het is knap warm in Barcelona. De ‘eco’-knop was bewust nog niet ingeschakeld. Hierdoor verloopt de acceleratie snel en moeiteloos, ondanks de belading van 250 kg. We krijgen het ‘back to the future’ gevoel vanwege het lichte gezoem van de elektromotor. Het is wel even schrikken dat na een paar kilometer te hebben gereden met een snelheid van 100 km/h, de accu 10 procent minder capaciteit aangeeft! Overigens voelt de e-NV200 met 250 kg belading op achteras wel wat deinerig aan.

Anticiperen met gas los

Nissan e-NV200 Barcelona 2014 (11)We naderen de binnenstad en schakelen de eco-knop in. Hiermee wordt de e-NV200 wel wat trager qua acceleratie, maar in het stadsverkeer is dat geen probleem. De vele stoplichten in Barcelona zorgen voor veel ‘stop-and-go’ momenten, maar wie goed anticipeert kan met gas los ook goed remmen. De automatische transmissie werkt als een normale automaat met de standen P, R, N en D, maar in D-stand kan de hendel aan naar rechts geklikt worden voor de B-stand. In deze stand wordt nog forser afgeremd om de motor en dus meer energie geregenereerd. Echter de remlichten werken niet bij gas los, ook niet in de B-stand. We maakten het in het drukke verkeer mee, dat een andere bestelauto zo dicht op de achterbumper reed, dat we bewust ook maar het rempedaal gebruikten, om een kop-staart botsing te voorkomen. Sturen gaat licht en in combinatie met de automaat gaat alle aandacht uit naar het drukke stadsverkeer waarin we ons begeven. Juist de automaat en het licht gezoem van de elektromotor geven een ontspannen gevoel.

Snellader

Nissan e-NV200 Barcelona 2014 (19)Een van de stops die Nissan heeft ingepland is bij een snellader. De accu geeft bij aankomst een capaciteit aan van 60 procent, op zich genoeg om verder te rijden. Maar omdat we het snelladen een keer in de praktijk willen meemaken, gaan we toch even stroom tanken. Na het openen van de neus van de e-NV200 zien we twee aansluitingen, eentje voor de snellader en eentje voor gewoon 220 V. De snellaadstekker wordt aan de auto gekoppeld en met een ‘tankpasje’ wordt de snellader geactiveerd. Door op de startknop te drukken begint de communicatie met de auto en gaat het laden automatisch van start. Een kleine 10 minuten later (één kopje koffie) zit de capaciteit weer op 80 procent, het maximum bij de snellader i.v.m. veiligheid. Zou de accu veel leger zijn dan claimt Nissan dat het snelladen maximaal zo’n 30 minuten kost. De accu ligt bij de e-NV200 keurig onder de bodemplaat en is dus niet van invloed op de laadcapaciteit van de laadruimte. Na het laden koppelen we de stekker los en kunnen we wegrijden. Uiteindelijk komen na we na een rit over de snelweg weer terug bij de bloemenmarkt en heeft de accu nog zo’n 70 procent van zijn capaciteit over. Hoezo last van ‘range anxiety’?

Andere looks

De e-NV200 mag dan verwant zijn aan de gewone NV200, hij ziet er wel ‘gelikter’ uit. De neus is meer gestroomlijnd dan bij de brandstofversies en daardoor ook 160 mm langer. Nissan heeft dat bewust gedaan om de verwantschap met de elektrische Nissan Leaf te benadrukken. Immers is de aandrijflijn en de voorwielophanging hetzelfde als die van de nieuwe Leaf. Verder is de onderzijde van de auto vlakker voor een betere stroomlijn. Ook de andere achterlichten en grotere 15 inch lichtmetalen wielen (normaal 14 inch) maken er een mooiere bestelauto van. Om de velgen liggen Goodyear Efficient grip banden, met een lagere rolweerstand. De laadruimte is nagenoeg gelijk aan het bestaande type NV200 en is mooi rechthoekig van vorm. De afmetingen van 204 cm lengte, 150 cm breedte en een hoogte van 135 cm zijn voldoende voor 4,2 kubieke meter aan volume of te wel twee europallets. De maximale belading qua gewicht bedraagt 770 kg.

Interieur

Nissan e-NV200 Barcelona 2014 (15)Binnenin is de e-NV200 ook anders dan de gewone NV200. Het dashboard is volledig aangepast aan de elektrische aandrijflijn. Achter het stuur is een eenvoudig doch goed leesbaar digitaal dashboard te vinden. Het midden herbergt een duidelijke beeldscherm voor navigatie, radio en een menustructuur omtrent alle info over de elektrische aandrijving. Alles is goed leesbaar. Met het knopje ‘zero emmision’ naast het navigatiescherm, zijn diverse schermen op te roepen voor het elektrisch rijden. Handig zijn de locaties van de oplaadpunten, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen snelladers en gewone laders. De stoelen zitten goed en comfortabel genoeg. Het stuur ligt prettig in de hand en is voorzien van diverse knoppen voor telefoonbediening en volumeregeling. De handrem zit dichtbij de rechterstoel, hetgeen geen groot probleem is. Je moet wel iets verder reiken. Het zal wel te maken hebben met de wereldwijde inzet van de NV200 serie en de vele rechts gestuurde versies die gemaakt worden. Wat daarmee ook te maken heeft, helaas, is de irritante plaatsing van de knopjes voor de elektrische ruitbediening. De linkerknie rust tegen het harde kunststof en dat is geen pretje. Qua opbergvakken is de e-NV200 voorzien van twee flessenhouders tussen de stoelen in, wat ondiepe vakken tussen de stoelen, twee bekerhouders in het dashboard, ruimte in de deuren en een groot, goed bruikbaar, documentenvak boven het navigatiescherm.

Conclusie

Al met al is de e-NV200 een verademing om mee door druk stadsverkeer te rijden. De technologie is geheel gebaseerd op de Nissan Leaf en daar hebben Nissan, maar ook al zo’n 110.000 klanten goede ervaringen mee opgedaan. Qua prijs denkt Nissan aan zo’n 20.000 euro voor het voertuig en bijna 5 mille voor het accupakket. Maar, aldus Nissan, met wagenparkbeheerders die meer e-NV200’s in één keer willen afnemen, valt natuurlijk altijd te praten over de prijs. Bovendien hangt de uiteindelijke prijs ook sterk af van de diverse subsidies die in diverse landen in Europa worden gegeven voor elektrische voertuigen. Belangrijk voor ondernemers en wagenparkbeheerder is natuurlijk de TCO. Volgens Nissan zijn de onderhoudskosten zo’n 40 procent lager dan bij brandstofversies. En ook stroom tanken is goedkoper dan brandstof. De stroomkosten zijn natuurlijk per land weer anders, maar we hoorden in Barcelona een bedrag van gemiddeld 2 euro voor een afstand van 100 km. Toch geeft ook Nissan toe dat de e-NV200 niet voor elke normale bestelauto een vervanger kan zijn. Volgens de Japanse fabrikant rijdt zo’n 35 procent van dit segment bedrijfsauto’s in Europa niet meer dan 120 km per dag, hetgeen overeenkomt met zo’n 200.000 bestelauto’s per jaar. Dat moet dus wel goed komen met deze Nissan e-NV200.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.