
Automotivegigant Schaeffler heeft op haar eigen symposium een nieuw voertuigconcept voor de toekomst gepresenteerd. De ‘Schaeffler Mover’ beschikt over vier modules op de hoeken die de aandrijving en de besturing voor hun rekening nemen. Het autonome voertuig is bedoeld voor de stad en kan zowel als personen- als bestelauto worden ingezet.
Met de ‘Intelligent Corner Module ‘van de Schaeffler Mover kan hij makkelijk manoeuvreren en biedt het chassis veel mogelijkheden voor carrosseries naar keuze, variërend van een robo-taxi tot een autonome bestelauto. Dit concept is het antwoord van Schaeffler op de uitdaging om te voldoen aan de mobiliteitseisen van mensen in snelgroeiende stedelijke gebieden.
De Intelligent Corner Module is op alle vier wielen geïnstalleerd en omvat de wielnaafmotor, wielophanging inclusief het veersysteem en de actuator voor het elektromechanische stuursysteem. Het stuursysteem van de wielmodule is ontworpen als een elektromechanisch steer-by-wire-systeem. Het gekozen ontwerp van de wielophanging maakt een stuurhoek tot 90 graden mogelijk. Hierdoor kan het voertuig in smalle steegjes worden gemanoeuvreerd en op korte parkeerplaatsen worden geparkeerd om de passagiers binnen en buiten te laten. De draaicirkel van minder dan vijf meter maakt het voertuig zeer manoeuvreerbaar in het stadsverkeer en zelfs draaien op de plek is mogelijk.
De tractiemotor van de wielmodule is ontworpen als een permanent opgewekte synchrone motor en is een variant van de wielnaafmotor die Schaeffler al in 2013 ontwikkelde in een ontwikkelingsproject. In het huidige ontwerp voor de Schaeffler Mover, elk van de vier elektromotoren – met een werkspanning van 300 volt – levert een continu vermogen van 13 kilowatt en een tijdelijk piekvermogen van 25 kilowatt. Het nominale koppel van 250 Newton-meters per motor kan voor korte perioden worden verdubbeld.
Het modulaire voertuigontwerp van de Schaeffler Mover vormt de eerste vereiste voor de uitvoering van een groot aantal personen- en goederentransporttaken met een grotendeels standaard chassis. De voertuigbak – die kan worden aangepast voor de gewenste toepassing – kan snel worden gescheiden van het platform, dat alle technologie bevat die nodig is om te rijden. Slechts een deel van het sensorsysteem dat nodig is voor autonoom rijden, is ook geïntegreerd in de carrosserie van het voertuig.
Interessant is dat het stadsvoertuigconcept van Schaeffler dezelfde filosofie volgt als dat van Toyota met de e-Palette Concept. Ook ZF presenteerde onlangs een concept met een basis chassis met aandrijving en een wisselbare carrosserie, naar keuze te gebruiken voor personen- of goederenvervoer.