Nieuws

De nieuwe Mercedes-Benz eVito Tourer, voorzien van een elektrische aandrijving en goed voor 360 km actieradius, is per direct te bestellen. De eVito Tourer wordt door Mercedes-Benz als een veelzijdig voertuig in de markt gezet. Hij is van oorsprong ontwikkeld als personenbus, maar kan ook worden omgebouwd tot gesloten bestelauto of bestelauto met dubbele cabine. De prijslijst start bij 56.990 euro.

“De nieuwe Mercedes-Benz eVito Tourer vormt de benchmark in zijn segment op het gebied van geschiktheid voor dagelijks gebruik en gebruiksgemak. Dankzij de snellaadfunctie en een actieradius gecombineerd van 360 kilometer biedt deze auto flexibiliteit en een brede inzetbaarheid voor onze klanten,” aldus Benjamin Kaehler, hoofd eDrive@VANs bij Mercedes-Benz AG. “Dankzij voordelige operational costs en fiscale voordelen en subsidies kan de eVito Tourer de conventioneel aangedreven Vito goed bijbenen op het gebied van TCO.”

De nieuwe Mercedes-Benz eVito Tourer beschikt over hetzelfde uiterlijk als de Vito met verbrandingsmotor. Maar achter het dynamisch ogende front bevindt zich de elektrische aandrijflijn (eATS), die de voorwielen aandrijft met een piekvermogen van 150 kW. De energie wordt opgeslagen in een lithium-ion accu die in de bodemplaat van de bus is geplaatst. De lage en centrale opstelling heeft een positief effect op het rijgedrag van de eVito Tourer. De topsnelheden van 140 km/u (standaard) en 160 km/u (optioneel) zorgen voor een snelle verplaatsing, zelfs buiten het stadsverkeer.

De Mercedes-Benz eVito Tourer heeft een watergekoelde AC on-board lader (OBL) met een vermogen van 11 kW. Dit betekent dat de auto is voorbereid op laden met wisselstroom (AC) thuis of bij openbare laadstations. Het opladen gebeurt via de CCS-laadaansluiting in de linker voorbumper. Hierdoor is het ook mogelijk om te laden met gelijkstroom (DC). Dankzij het maximale laadvermogen van 110 kW kan de eVito Tourer bij een DC-snellaadstation in circa 45 minuten van 10 naar 80 procent worden opgeladen. De accu met een bruikbaar vermogen van 90 kWh maakt een actieradius van 360 kilometer mogelijk.

Dankzij een intelligente strategie laadt de Mercedes-Benz eVito Tourer ook tijdens het rijden zijn accu op. Bij het rijden en het remmen wordt de mechanische draaibeweging omgezet in elektrische energie en gebruikt om de hoogspanningsaccu op te laden (recuperatie). De bestuurder heeft hier grote invloed op. Hij kan de kracht van de recuperatie naar behoefte veranderen met behulp van paddles achter het stuurwiel. Een bijzonder efficiënte en comfortabele rijstijl wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe functie in de eVito Tourer: het DAUTO-recuperatieniveau. Volgens het principe ‘rijden met een vooruitziende blik en energie besparen’ wordt de informatie van de veiligheidsassistenten in een netwerk opgenomen en wordt het recuperatieniveau in real time aangepast aan de situatie. Daarnaast helpen drie rijprogramma’s de klant om individueel en met een druk op de knop te kiezen tussen maximaal comfort en een maximale actieradius tijdens de rit.

Door de accu in de onderzijde te plaatsen, is de binnenruimte onbeperkt beschikbaar. Zo voldoet de eVito Tourer aan de hoogste eisen op het gebied van functionaliteit en flexibiliteit in vele gebieden van het personenvervoer. De lokaal emissievrij rijdende bestelwagen is in twee verschillende lengtes leverbaar: de eerste variant heeft een totale lengte van 5.140 millimeter en hij er is ook een extra lange versie met een lengte van 5.370 millimeter.

Taxibedrijven en andere vervoersbedrijven profiteren bijvoorbeeld van de grote verscheidenheid aan stoelconfiguraties. Met twee banken achterin wordt de eVito Tourer een comfortabel shuttle-voertuig dat voldoet aan alle eisen van het moderne personenvervoer met een lichtvoetige en bijzonder stille rijervaring. Dankzij de flexibele stoelconfiguraties kan hij worden uitgerust met maximaal negen stoelen of bijvoorbeeld een vis-à-vis-stoelopstelling. Wanneer de eVito Tourer alleen in de stad wordt gebruikt, is de actieradius stadsverkeer zelfs 625 km. Vanzelfsprekend is dit gunstig voor het stroomverbruik en de totale kosten van het gebruik van het voertuig. Indien de eVito Tourer met 9 zitplaatsen uitgerust wordt, kan dit voertuig in aanmerking komen voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA) van 36 procent tot maximaal 75.000 euro van het investeringsbedrag in 2020.

De productie van de eVito Tourer is geïntegreerd in het productieproces van de fabriek in Vitoria, Noord-Spanje, waar ook de Mercedes-Benz Vito, de V-klasse en de EQV worden geproduceerd.

De eVito Tourer heeft een bijzonder rijke uitrusting in vergelijking met het conventionele standaardmodel, met bijvoorbeeld 17 inch velgen en stoelverwarming voor de bestuurder. Talrijke assistentie- en veiligheidssystemen, zoals de actieve remassistent, Attention Assist en TEMPMATIC halfautomatische airco zijn inbegrepen. Voor het eerst is tegen meerprijs de luchtvering AIRMATIC beschikbaar. De voordelen van het systeem zijn een verhoogd rijcomfort, een geoptimaliseerd geluidscomfort en een lager verbruik bij hoge snelheden.

De vanaf adviesprijs van de eVito Tourer bedraagt 56.990 euro (excl. BTW/subsidies, BPM vrij). Inbegrepen is een onderhoudspakket voor vier jaar – dat de kosten van de onderhoudswerkzaamheden volgens het serviceboekje en de specificaties van de fabrikant in deze periode dekt en het Mercedes-Benz accucertificaat voor maximaal 160.000 kilometer of acht jaar.

De eVito Tourer is niet alleen als personenvervoerder te rijden, maar ombouw tot een gesloten bestelauto, en zelfs een dubbele cabine, is ook mogelijk. De prijzen daarvoor beginnen bij circa 2.500 euro.


2 reacties op “Slim om te bouwen eVito Tourer nu te bestellen

  1. Sebastiaan Bartelds schreef:

    Geachte heer/mevrouw, ik lees met veel plezier uw verhaal. Toevallig heb ik zojuist ook een Evito tourer gekocht welke ik naar grijs kenteken wil ombouwen. Hij heeft reeds een tussenschot maar ik wil de bodem/wanden ook laten aanpassen. Heeft u een advies voor mij? Zou u zeer erkentelijk zijn. Ik woon rond Utrecht…

  2. Arjan Velthoven schreef:

    Geachte heer Bartelds,

    Ik raad u aan het allereerst eens te proberen bij een Mercedes-Benz Bedrijfswagendealer. Zij kunnen u verder helpen dan wel verwijzen naar een erkende inrichter.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.