
Onder de naam CityCruise Helsinki ontwikkelde carrosseriefabrikant Boyriven een koel-vries carrosserie voor lichte bedrijfsauto’s die een eigen gewicht heeft dat tientallen kilo’s minder iis dan wat gangbaar is.
De vloer van de Helsinki carrosserie is 70 mm dik en 100% geïsoleerd. Hij is voorzien van geïntegreerde aluminium dwarsliggers. Door schuifbare “kikkerplaten” aan de onderzijde past het geheel op elk willekeurig bedrijfsautochassis. De bovenzijde van de vloer is afgewerkt met een vloeistofdichte antislip gietvloer. Naar wens worden twee wieluitsparingen aan de onderzijde van de vloer aangebracht. De wanden en het dak bestaan uit 60 mm dikke geïsoleerde sandwich panelen. Het kopschot is voorzien van versterking voor montage van een koelmachine. In de zijwand kan een 55 mm dikke zijdeur met RVS hang- en sluitwerk gemonteerd worden. Aan de binnenzijde is direct boven de vloer een 260 mm hoge stootplaat van geanodiseerd aluminium verlijmd. Het dak wordt standaard voorzien van lichtleiding en één inbouw plafonnière. Versterking t.b.v. montage verdamper is als optie leverbaar. Het gepolijste RVS achterportaal is voorzien van een “neus” t.b.v. een laadklep. De aluminium achterdeur- scharnieren zijn geïntegreerd in de portaalstijlen. De achterdeuren zijn 55 mm dik en voorzien van één RVS deursluiting per deurhelft. De Helsinki wordt standaard geleverd inclusief voorgemonteerde toplampen en derde remlicht, kunststof spatschermen/spatlappen, aluminium langsliggers, wettelijke LED zijverlichting en aluminium zijafscherming. Door het gebruik van bijzondere polyester isolatiepanelen en de constructiewijze wordt een uitzonderlijk laag eigengewicht gegarandeerd. Het ‘theoretisch’ eigen gewicht van een Helsinki carrosserie van 4500 mm x 2200mm x 2200mm (lxbxh) bedraagt 595 kg. Ter vergelijking: een zelfde Aluvan ‘IsoVan’carrosserie weegt, eveneens ‘theoretisch’ 863 kg. Aluvan heeft nog een model met een lagere isolatiewaarde, de Frishbox, die 581 kg weegt.
Lichtgewicht open bak
Onder de naam CityCruiser Athene introduceert Boyriven voorts een lichtgewicht aluminium open carrosserie. Het 600 mm hoge kopschot bestaat uit dubbelwandige, geanodiseerde aluminium profielen, vast gemonteerd op de aluminium voorbalk. De achterzijde bestaat uit een scharnierbaar, dubbelwandig geanodiseerd aluminium achterbord. De sluitingen zijn verticaal gemonteerd aan de zijborden. De draaibare, 1- of 2-delige zijborden zijn eveneens van geanodiseerd aluminium. De 2-delige borden zijn in ronguitvoering.
Achterbord en zijborden zijn, afhankelijk van de lengte van de laadbak, 300 of 400 mm hoog.
De verkoop van Boyriven CityCruisers verloopt via de hoofddealers Wema Nijverdal, Koops Furness Trucks – Bacar, Twello, Astrum-Wensink, Bemmel Carbouw, Rüttchen Groep Veghel, Hofpoel (voor Ford Nederland) Twello en de Scarabee Groep.