
De Toyota Hilux is voor 2022 de trotse winnaar van de International Pick Up Award. We reden de Hilux voor de verkiezing al uitgebreid, nu is het in Nederland tijd voor een eerste test.
Het is een goed weerzien met de Hilux. Een beetje een aha-erlebnis, want de Hilux Invincible die ons ter beschikking is gesteld door Toyota-importeur Louwman & Parqui heeft dezelfde lakkleur, Oxyde Bronze metallic, als de Hilux die we vorig jaar in Kroatië reden. Toen en nu ook weer zien we hoe imposant de Hilux eruit ziet, al helemaal in deze Invincible-uitvoering. Hier staat dan weliswaar een Europese pick-up truck, maar qua looks en uitstraling kan hij concurreren met de vaak zo bewierookte Amerikanen. Wij kregen gedurende onze testperiode veel lof en bewondering als we met de Hilux kwamen voorrijden.

Invincible
Die Invincible-uitvoering doet de auto veel goed. Kijk maar eens wat er zoal op de Hilux wordt geschroefd: 18 inch lichtmetalen wielen, LED-verlichting rondom, een stoere grille en voorbumper, wielkastverbreders, andere achterbumper en achterklep, zwarte interieurafwerking, zwarte hemelbekleding, leren stoelbekleding met stoelverwarming en zo kunnen we nog wel even doorgaan. En dat voor net geen 4.000 euro extra. Wij zouden zeggen voor dat geld: doen, want je maakt er ontegenzeggelijk de blits mee.
Dubbele Cabine
Onze Hilux was uitgevoerd als Dubbele Cabine Van. Dat wil zeggen: wel vier deuren, maar achter de achterste twee zit toch echt een omgebouwde, met tapijt beklede laadruimte. Wie een achterbank wil, moet de volle mep BPM gaan betalen (en dat is duur!). Met de dubbele cabine blijft er nog 150 cm laadlengte over in de bak. Wie de laadklep neerklapt kan maximaal 207 cm aan lengte laden, wel raadzaam om het dan goed vast te zetten. Met iets meer dan 1100 kilogram aan laadvermogen scoort deze Hilux prima, aan de trekhaak op ons model mag 3500 kg mee.












Saai
In de cabine van de Hilux vind je alles wat je nodig hebt. Comfort in de stoelen en het stuurwiel, er is een goede zitpositie te creëren. Het multimediasysteem is modern, al hadden wij het liever iets hoger op het dashboard en meer in ons blikveld gehad. De pook van de zestrapsautomaat is best groot, we zien daar tegenwoordig ook handige draaiknoppen voor. Zo draaiknop zien we wel in het dashboard om te schakelen van 2WD naar 4WD en 4laag. Hoe stoer de Hilux er van buiten ook uit ziet, van binnen is hij erg beschaafd en daarom een tikkeltje saai.
Stuur
Die Japanse beschaafdheid vinden we ook terug in de aandrijflijn. De 2.8 liter diesel levert maar liefst 204 pk en een koppel van 500 Nm, maar het maakt van de Hilux geen krachtpatser zoals zou passen bij zijn uitstraling. Dat verandert als we even het terrein in gaan. Daar is de Hilux met zijn ladderchassis pas echt thuis en kan hij mee met de allerbesten, zo bewees hij ook tijdens de IPUA Trials in Kroatië. Daar merkten we ook een nadeel van de Hilux: hij heeft (nog) geen elektrische stuurbekrachtiging. Het ontbreken ervan zorgt dat je oneffenheden op de weg direct voelt in je stuur. Onroad is dat niet erg, maar offroad beweegt het stuur in je handen en dat is vermoeiender dan dat je met elektrische stuurbekrachtiging rijdt.
De Toyota Hilux is natuurlijk niet voor niets de winnaar van de International Pick Up Award 2022. Hij presteert zowel onroad als offroad uitstekend en is met recht Invincible gebleken.

Specificaties en Metingen
Merk | Toyota |
Type | Hilux Dubbele Cabine Van Invincible |
Motor | 2.8 D4-D diesel |
Inhoud (cc) | 2755 |
Vermogen (pk) | 204 |
Koppel (Nm/toeren) | 500/1400 |
Transmissie | 6 traps automaat |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 533 x 190 x 182 |
Wielbasis (cm) | 309 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 150/207 x 157 x 52 |
Tilhoogte (cm) | 89 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 1985 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 1105 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 3500 |
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA) | 61,7 |
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA) | 62,5 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 7,5 |
Acceleratie 80-100 km/h (sec) | 4,7 |
Brandstofverbruik (1l/km) | 1 op 11,1 |
Emissieklasse | Euro 6d |
CO2-uitstoot NEDC (gr/km) | 248 |
Prijs vanaf (€) | 45.395 |
Prijs zoals getest (€) | 51.583 |