Bestelautotests

Test: Volkswagen e-Crafter

1

In een poging het klimaat zoveel mogelijk te beschermen verschijnt momenteel de ene na de andere elektrische auto op de markt. Er is nu zelfs keus uit elektrische bestelauto’s. Volkswagen brengt nu in Nederland haar e-Crafter op de markt. Hoe bevalt zo’n elektrische besteller in de praktijk?

De IAA van 2016. Op die vakbeurs werd de Volkswagen e-Crafter aan de wereld gepresenteerd. Wereldnieuws natuurlijk, maar daarna moesten we ruim twee jaar wachten op de èchte marktintroductie. Maar nu is het dan zover: de eCrafter staat bij de dealer en is te koop.

Rijden met de e-Crafter hebben we al eerder gedaan, vorig jaar al, dus willen we dit keer de auto echt in de praktijk uittesten. Daarom vroegen we Volkswagen om een e-Crafter die ‘geladen’ is. Verkeerde woordkeus bij een elektrische bestelauto, zo blijkt, want bij ontvangst van de e-Crafter zitten de accu’s tjokvol, maar de laadruimte is leeg…. Dan maar met een lege auto op weg. Maar voordat we dat doen kijken we eerst nog eens goed naar het voertuig. De e-Crafter is natuurlijk de grootste besteller van VW, maar onze testauto is maar liefst zes meter lang en 259 cm hoog. De e-Crafter is namelijk alleen in L3H3 configuratie leverbaar, met een wielbasis van 364 cm. Deze e-Crafter is dus groot, maar dat betekent ook een laadvolume van bijna 11,5 kuub. De laadruimte is overigens uitstekend verlicht met vier LED-lampen. Het laadvermogen van onze test e-Crafter ligt op 1098 kilogram. Samen met het eigen gewicht van maar liefst 2402 kilo komen we dan uit op 3500 kg totaalgewicht. U wilt nog meer? Dat kan. Er is ook een e-Crafter met een totaalgewicht van 4,2 ton. Het laadvermogen stijgt dan naar circa 1800 kg. Door een speciale regeling van de overheid kunt u aanvragen of u zo’n 4,2 tons elektrische besteller toch met B-rijbewijs mag rijden. Vanaf mei 2019 aan te vragen bij de RVO. Let wel op, want er zitten diverse voorwaarden aan vast.

Netjes
We mikken nog voor vertrek nog even een blik op de 136 pk sterke elektromotor en duiken even onder de auto om te kijken naar het 344 kg zware, netjes weggewerkte accupakket. Het heeft een capaciteit van 35,8 kWh.

Rijden met de Volkswagen e-Crafter is genieten. Niet alleen omdat de decibelmeter zelfs bij 80 km/h amper boven de 65 decibellen uitkomt, maar vooral omdat het heerlijk rijdt. De auto ligt, mede door de plaatsing van de batterijen, als een blok op de weg. De elektromotor werkt sterk samen met de automatische transmissie en legt het koppel altijd maximaal op de weg. Binnen 10 seconden zitten we op 80 km/h, al moet je met een elektrische auto eigenlijk niet willen racen. Dat gaat namelijk ten koste van de stroom en dus de actieradius. In de stad kunnen we volop de e-Crafter uitproberen in de omgeving waar hij voor bedoeld is. Wat opvalt is dat de recuperatie van energie bij afremmen niet zo sterk is als bij andere auto’s, en de mate van recuperatie is ook niet in te stellen. Ook een Eco-knop voor energiebesparing vinden we niet. VW heeft de auto voor productie uitgebreid getest onder klanten en die gaven aan geen behoefte te hebben aan dat soort ‘fratsen’. Slimme vindingen als stoel- en voorruitverwarming heeft de e-Crafter wel. 

Display
Met een nominale actieradius van 173 km is het land doorkruisen zonder bij te laden niet te doen. De stad en de regio is de plek voor de e-Crafter. Over die actieradius gesproken: bij het omdraaien van de sleutel kwam de actieradius in ons display nooit verder dan 144 km, hoe lang we de auto ook aan de laadpaal hingen. Met een actieradius van 144 km kun je natuurlijk een heel eind komen. Rijd je echt alleen in de stad, dan kun je er een dag mee vooruit. Maar moet je de regio in, of naar een andere provincie, dan kijk je toch regelmatig in het fraaie display in het multimediasysteem, waar alles over verbruik en actieradius staat. Die lichte ‘range-anxiety’ gaat vast over als je aan de auto gewend bent. In de stad en provinciale wegen verbruikten wij gemiddeld 23,1 kWh/100 km, op het stuk snelweg dat we reden 24,3 kWh/100 km. Op de snelweg is de e-Crafter overigens begrenst op 95 km/h.

Fastned?
Het laden van de accu’s van de e-Crafter gaat makkelijk. Wie de auto koppelt aan het normale stroomnet thuis, met een AC 3,6 kW gewone stekkeraansluiting, moet circa 10 uur wachten tot de accu’s vol zijn. Met een AC 7,2 kW aansluiting, te vinden op de meeste laadpalen, ben je nog vijf uur kwijt. Snelladen is de beste optie: dan zit in 45 minuten het accupakket weer voor 80 procent vol. Vol goede moed togen wij, met bijna lege accu’s, naar een Fastned DC 175 kW CCS snellader, om er daar achter te komen dat onze e-Crafter domweg geweigerd werd, ondanks zijn CCS stekker. Later kwamen we er achter dat dat echt niet aan de e-Crafter ligt, maar wel aan Fastned. Wel weer een leerpuntje, en zo is het voor het eerst operationeel zijn met een elektrische bestelauto best enerverend, en een typisch voorbeeld van ‘foutje, bedankt’ en ‘al doende leert men’.

Dat neemt niet weg dat de elektrische bestelauto snel opgeld doet in de Nederlandse steden, zeker met de strenge emissie- en klimaateisen. Investeren in de e-Crafter is daarom wijs, al kan de prijs van dik 69.000 euro wel een hindernis zijn. Laat u daarom als ondernemer goed inlichten over de mogelijkheden tot subsidie!

Specificaties en metingen

MerkVolkswagen
Typee-Crafter
Motorpermanent
magneet synchroonmotor
Vermogen (pk)136
Koppel (Nm/toeren)290/0-3300
Afmetingen uitwendig (lxbxh -cm)599 x 204 x 259
Wielbasis (cm)364
Laadruimte (lxbxh -cm) 343 x 185 x 179
Tilhoogte (cm)62
Eigen gewicht (leeg, kg)2402
Nuttig laadvermogen (kg)1098
Max. aanhangergewicht (kg)0
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA)65,3
Geluidsniveau bij 130 km/h (dBA) nvt
Acceleratie 0-80 km/h (sec)9,9
Acceleratie 80-130 km/h (sec) nvt
Stroomverbruik (kWh/100km))24
CO2-uitstoot (gr/km)0
Prijs vanaf ( €) 69.100
Prijs zoals getest ( €) 69.875
De e-Crafter komt op een goede tijd voor Volkswagen. De toekomst van het stadvervoer is namelijk elektrisch. Kan VW deze kans op succes verzilveren?

1 reactie op “Test: Volkswagen e-Crafter

  1. hans schreef:

    Volledig kansloos met dit bereik! Direct de aflag naar waterstof of zout water nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.