
Wat weegt het accupakket van uw elektrische bestelauto? Het lijkt misschien niet de meest voor de hand liggende vraag, maar wel een die u moet kunnen beantwoorden als u rijdt met een elektrische bestelauto van 4,2 ton.
Er is een vrijstelling mogelijk om met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto tot een totaalgewicht van 4.250 kg te rijden. Deze vrijstelling blijft ook in 2023 gelden.
In december heeft het Ministerie van IenW een overleg gehad met de Europese commissie, ook andere lidstaten waren hierbij aanwezig. De bepaling over het meer gewicht van een elektrische aandrijving is in dat overleg besproken, geconstateerd is dat dit een lastige bepaling is. Daarom is besloten om te werken met het gewicht van de batterijen als meer gewicht.

Oftewel: het maximale ‘beladen totaalgewicht’ van het N2 EV-voertuig dat een chauffeur met een B-rijbewijs mag besturen is [3500 kg + het gewicht van het accupakket van het betreffende voertuig] met een maximum van 4.250 kg.
Door de fabrikant van het voertuig, de importeur of de dealer moet een verklaring afgegeven wat het gewicht van de kale accu(pakket) is. Er komt een standaard verklaring die gebruikt moet worden.
Deze verklaring moet altijd in het voertuig aanwezig zijn zodat bij controle aangetoond kan worden wat het daadwerkelijk gewicht van het voertuig met lading mag zijn. Is de verklaring niet aanwezig dan moet de bestuurder rijbewijs C1 of C bezitten.
Bij de handhaving zal niet gekeken worden naar het technische toegestane massa. Het is dus mogelijk dat het gaat om een voertuig die technisch 4500 kg mag zijn maar met de vrijstelling nooit meer mag wegen dan 4250 kg.
Het rijden met een aanhangwagen ook al heeft de bestuurder het rijbewijs BE is vooralsnog uitgesloten binnen deze vrijstelling.
Huidige pilot regeling
De huidige proeftuinregeling is vervallen op 31 december 2022. Het ministerie van IenW wil er alles aan doen dat de voertuigen die meedoen aan de proeftuin niet stil komen te staan.
Wel zullen de voertuigen en bestuurders moeten gaan voldoen aan de eisen zoals ze in de huidige rijbewijsrichtlijn staan dus:
- bestuurder heeft ten minste 2 jaar het rijbewijs
- het extra gewicht wordt veroorzaakt door de batterij(en).
Verwacht wordt dat de definitieve regeling in oktober 2023 in zal gaan. Tot dat die tijd zal er een gedoogperiode zijn, deze gedoogperiode is alleen voor voertuigen die tenaamgesteld zijn voor 1 oktober 2023.
Alle voorwaarden voor deze gedoogperiode zijn nog niet bekend.